مرکز پژوهش های مجلس با بررسی مصارف بودجه سال ۱۴۰۱ کشور دربخش فناوری اطلاعات و ارتباطات اعلام نمود: هزینه کرد اعتبارات فاوا در ردیف های مختلف بودجه پراکنده است و باید به آن نظم بهتری داده شود.
به گزارش سئو بوی به نقل از مهر، معاونت پژوهش های زیربنایی و امور تولیدی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی مصارف بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات را بررسی کرد. مطابق این گزارش، در قانون بودجه ۱۴۰۱ اعتبارات فناوری اطلاعات و ارتباطات افزوده شده و به مقدار ۳ درصد بودجه عمومی رسیده است اما فناوری اطلاعات و ارتباطات و هزینه های آن در بخش بندی های بودجه ای سنواتی کشور پراکنده هستند و هدایت فنی واحد از جانب مرکز ملی فضای مجازی می تواند به هزینه کرد اعتبارات فاوا نظم بهتری دهد. در خلاصه این گزارش آمده است: «با تصویب قانون «اجازه تعیین و وصول حق امتیاز فعالیت بخش غیردولتی در زمینه پست و مخابرات» مصوب ۱۳۹۲ انتظار می رفت که سهم فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در لوایح بودجه سنواتی همواره بهبود پیدا کند، اما از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ سهم اعتبارات فناوری اطلاعات و ارتباطات در لوایح بودجه سنواتی کاهش محسوس یافت؛ به صورتی که سهم اعتبارات فناوری اطلاعات و ارتباطات از ۳.۶ درصد کل بودجه عمومی دولت در سال ۱۳۹۵، به ۲.۱۶ درصد از کل بودجه عمومی در سال ۱۴۰۰ رسید. اما در لایحه ۱۴۰۱ اعتبارات فناوری اطلاعات و ارتباطات افزوده شده و به مقدار ۳ درصد بودجه عمومی رسیده است. رشد اعتبارات برنامه ای ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به سال ۱۴۰۰ نشان دهنده افزایش نظم بودجه ای است و با انتقال بیشتر اعتبارات به جداول برنامه ای، نظارت پذیری بودجه فناوری اطلاعات و ارتباطات بهبود بیشتری خواهد یافت. اختصاص ۷۶ درصد از کل اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای به شبکه ملی اطلاعات در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به تنهایی بیشتر از ۷ درصد از کل اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای، در ردیف های برنامه ای و نزدیک به ۶۹ درصد اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای متفرقه حوزه فناوری اطلاعات در ارتباط با مبحث شبکه ملی اطلاعات است. از زاویه دید سازمان برنامه و بودجه، اعتبارات فناوری اطلاعات فقط در فصل ارتباطات و فناوری اطلاعات به شماره طبقه بندی ۱۳۰۲۰۰۰۰۰۰ مدیریت و برنامه ریزی می شود. اعتبارات این فصل شامل اعتبارات مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و دستگاههای تابعه آن می شود. اما حقیقت این است که فناوری اطلاعات و ارتباطات و هزینه های آن در بخش بندی های بودجه ای لایحه بودجه سنواتی، همواره در ردیف های متکثرتری پراکنده اند. خیلی از هزینه هایی که می تواند با توسعه سایر ابعاد شبکه ملی اطلاعات همچون خدمات و محتوا در ارتباط باشد در سایر ردیف های بودجه ای پراکنده هستند. هدایت فنی واحد از جانب مرکز ملی فضای مجازی می تواند به هزینه کرد اعتبارات فاوا نظم بهتری دهد. اما قبل از تحقق این امر خیلی از ردیف های هزینه ای فاوا نیازمند افزایش دقت هستند. مثلا اعتبارات در ارتباط با تملک تجهیزات رایانشی در دستگاه ها، از اعتبارات تملک سایر تجهیزات تفکیک نشده است. این مورد برنامه ریزی و هدایت هزینه ها را در آینده دشوار خواهد نمود. هزینه هایی که بدون برنامه ریزی در حوزه فناوری اطلاعات صورت بگیرند در آینده نه تنها کمکی به بهبود امور نخواهند کرد، بلکه با ایجاد سامانه های ناسازگار باعث سخت تر شدن مسیر بهبود توسعه فاوا خواهند شد. فایل این گزارش از اینجا در دسترس می باشد.
به گزارش سئو بوی به نقل از مهر، معاونت پژوهش های زیربنایی و امور تولیدی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی مصارف بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات را بررسی کرد. مطابق این گزارش، در قانون بودجه ۱۴۰۱ اعتبارات فناوری اطلاعات و ارتباطات افزوده شده و به مقدار ۳ درصد بودجه عمومی رسیده است اما فناوری اطلاعات و ارتباطات و هزینه های آن در بخش بندی های بودجه ای سنواتی کشور پراکنده هستند و هدایت فنی واحد از جانب مرکز ملی فضای مجازی می تواند به هزینه کرد اعتبارات فاوا نظم بهتری دهد. در خلاصه این گزارش آمده است: «با تصویب قانون «اجازه تعیین و وصول حق امتیاز فعالیت بخش غیردولتی در زمینه پست و مخابرات» مصوب ۱۳۹۲ انتظار می رفت که سهم فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در لوایح بودجه سنواتی همواره بهبود پیدا کند، اما از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ سهم اعتبارات فناوری اطلاعات و ارتباطات در لوایح بودجه سنواتی کاهش محسوس یافت؛ به صورتی که سهم اعتبارات فناوری اطلاعات و ارتباطات از ۳.۶ درصد کل بودجه عمومی دولت در سال ۱۳۹۵، به ۲.۱۶ درصد از کل بودجه عمومی در سال ۱۴۰۰ رسید. اما در لایحه ۱۴۰۱ اعتبارات فناوری اطلاعات و ارتباطات افزوده شده و به مقدار ۳ درصد بودجه عمومی رسیده است. رشد اعتبارات برنامه ای ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به سال ۱۴۰۰ نشان دهنده افزایش نظم بودجه ای است و با انتقال بیشتر اعتبارات به جداول برنامه ای، نظارت پذیری بودجه فناوری اطلاعات و ارتباطات بهبود بیشتری خواهد یافت. اختصاص ۷۶ درصد از کل اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای به شبکه ملی اطلاعات در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به تنهایی بیشتر از ۷ درصد از کل اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای، در ردیف های برنامه ای و نزدیک به ۶۹ درصد اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای متفرقه حوزه فناوری اطلاعات در ارتباط با مبحث شبکه ملی اطلاعات است. از زاویه دید سازمان برنامه و بودجه، اعتبارات فناوری اطلاعات فقط در فصل ارتباطات و فناوری اطلاعات به شماره طبقه بندی ۱۳۰۲۰۰۰۰۰۰ مدیریت و برنامه ریزی می شود. اعتبارات این فصل شامل اعتبارات مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و دستگاههای تابعه آن می شود. اما حقیقت این است که فناوری اطلاعات و ارتباطات و هزینه های آن در بخش بندی های بودجه ای لایحه بودجه سنواتی، همواره در ردیف های متکثرتری پراکنده اند. خیلی از هزینه هایی که می تواند با توسعه سایر ابعاد شبکه ملی اطلاعات همچون خدمات و محتوا در ارتباط باشد در سایر ردیف های بودجه ای پراکنده هستند. هدایت فنی واحد از جانب مرکز ملی فضای مجازی می تواند به هزینه کرد اعتبارات فاوا نظم بهتری دهد. اما قبل از تحقق این امر خیلی از ردیف های هزینه ای فاوا نیازمند افزایش دقت هستند. مثلا اعتبارات در ارتباط با تملک تجهیزات رایانشی در دستگاه ها، از اعتبارات تملک سایر تجهیزات تفکیک نشده است. این مورد برنامه ریزی و هدایت هزینه ها را در آینده دشوار خواهد نمود. هزینه هایی که بدون برنامه ریزی در حوزه فناوری اطلاعات صورت بگیرند در آینده نه تنها کمکی به بهبود امور نخواهند کرد، بلکه با ایجاد سامانه های ناسازگار باعث سخت تر شدن مسیر بهبود توسعه فاوا خواهند شد. فایل این گزارش از اینجا در دسترس می باشد.