تصویب طرح کلیات پشتیبانی از کاربران فضای مجازی در مجلس شورای اسلامی با واکنش های طیف های مختلف مواجه گردید. مجلس یک دفعه با مخالفت های عمومی از این طرح عقب نشینی کرده بود اما این طرح باردیگر با تغییر نام از «صیانت» به «حمایت» در کمیسیونی با همین نام تصویب گردید.
به گزارش سئو بوی به نقل از ایسنا، روز گذشته اعضای کمیسیون طرح پشتیبانی از حقوق کاربران در فضای مجازی در کمیسیون با ۱۸ رای موافق کلیات این طرح را به تصویب رساندند. تصمیمی که به سرعت تلاش عده ای از نمایندگان برای بازگرداندن طرح صیانت به صحن مجلس را به دنبال داشت. برخی پیشاپیش آن را طرحی شکست خورده خواندند. برخی تصویب آنرا بازی با اعصاب و روان جامعه دانستند و برخی دیگر در مقابل این واکنش ها را فضاسازی ضد مصوبه مذکور برداشت کردند.
احسان ارکانی عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی در گفتگو با ایسنا نظر خویش را این گونه اعلام نمود که: هم اکنون تنها ۲۰ نماینده برای طرح صیانت از فضای مجازی تصمیم گرفتند اما تمامی ۲۹۰ نماینده باید پاسخگوی آن تصمیمات باشد که من این شیوه را صحیح نمی دانم.
و از طرفی امیرحسین بانکی پورفرد، نماینده مردم اصفهان و عضو کمیسیون فرهنگی به ایسنا اظهار داشت: مجلس و نظام بر تصویب قانون طرح صیانت از فضای مجازی، اراده کرده اند و با شانتاژ کردن هم جلوی اراده نظام گرفته نمی گردد.


متن کامل آخرین ویرایش طرح صیانت در ارتباط با ۹ بهمن را که یکی از اعضای کمیسیون مشترک در اختیار ایسنا قرار داد را می توانید اینجا بخوانید.



واکنش های مجازی برخی مسؤلان دولتی، فعالان سیاسی، نمایندگان مجلس و رسانه ها

پس از واکنش ها و مخالفت ها با تصویب کلیات این در فضای مجازی، سخنگوی دولت در توییتی اعلام نمود که «‏مصرف ‎اینترنت همراه نسبت به سال قبل ۴۰ درصد افزوده شده و سرعت توسعه زیرساخت های ارتباطی کشور متناسب با سرعت رشد مصرف کاربران نبوده. دولت خویش را متعهد به تأمین اینترنت باکیفیت و پرسرعت برای مردم می داند و گسترش خطوط فیبر نوری راهکاری موثر برای افزایش سرعت و رفع اختلال است.»
رئیس جمهور هم امروز در جلسه هیات دولت به مبحث اینترنت ورود کرد. آیت الله رئیسی در جلسه هیات دولت ضمن اشاره به سیاست دولت برای عرضه اینترنت باکیفیت و پرسرعت اظهار داشت: «وزارت ارتباطات مکلف است زیر ساخت لازم را جهت استفاده مردم از مزایای اینترنت امن، باکیفیت و پرسرعت فراهم آورد.»
حزب اتحاد ملت از احزاب اصلاح طلب در جلسه دفتر سیاسی درباره طرح «حمایت» اعلام نمود که با عنایت به حقی که بدین سان از شهروندان تضییع می شود و کسب و کارها و تعاملات مختلف آنها را مخدوش می کند، بر پیگیری مواضع پیشین حزب در اینباره تاکید می شود و در بیانیه جداگانه حزب انعکاس خواهد یافت.
جواد امام راهکاری برای نمایندگان پیشنهاد کرده است. او گفته است که «نمایندگان برآمده از رای اقلیت، اگر واقعا مدعی هستند که می خواهند از حقوق مردم صیانت کنند، رفراندومی با این عنوان برگزار کنند که تصمیمات آنها چه تناسبی با خواست عموم جامعه داشته و طرحشان «صیانت» بوده یا خیانت؟»

وزیر ارتباطات دولت دوم روحانی هم به این مورد واکنش ادبی داشت. آذری جهرمی در توییتی نوشت:
« نازک آرای تن شاخه گلی
که به جانش کِشتَم و به جان دادمش آب،
ای دریغا به بَرَم می شکند…
شعر از نیما یوشیج»
البته آذری جهرمی از هشتک استفاده نکرده است اما همزمانی این توییت با مصوبه نمایندگان توجه مخاطبان فضای مجازی را به خود جلب کرد.

از سوی دیگر اما عبدالله گنجی در توییتر با پشتیبانی از طرح صیانت از فضای مجازی نوشت: «امروز طرح را برام فرستادند و خواندم. شاید هوش من پایین است هیچ بندی برای بستن یا فیلتر نیافتم خلاصه اش: شبکه های اجتماعی خارجی باید به حاکمیت ایران پاسخگو باشند وگر نه ایران ‎اشغال مجازی است(مثل حذف حاج قاسم نباشد)نباید با پول ملت ایران اینترنت خرید اما دراختیار دشمنان، نفاق و.. باشد.»

علی شکوری راد فعال سایسی اصلاح طلب هم نوشت: «با تصویب ‎طرح صیانت در مجلس انقلابی گویا گام دوم انقلاب روی خرخره مردم گذاشته شده است.»
محمود صادقی نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی در توییتر نوشت که «برای من یک سؤال و معما است که هدف اصلی از ‎طرح صیانت چیست؟! آنها که در صدد محدودسازی اینترنت هستند چه نیازی به قانونی دارند؟»

عباس عبدی هم اعتقاد دارد که « ترس از مردم و حقارت شدید می باشد که خویش را در مخالفت با اینترنت نشان داده است.»


واکنش توییتری برخی نمایندگان مجلس


غلامرضا مرحبا نماینده آستارا نوشت: «ضمن تاکید بر لزوم سامان دهی فضای مجازی، معتقدم این امر صرفاً از راه اقناع جامعه هدف و پرهیز از هرگونه ممنوعیت ممکن می باشد. مطلوب ترین مرجع تصمیم گیری، صحن علنی مجلس شورای اسلامی می باشد.»
سمیه رفیعی نماینده تهران نوشت: «جهاد تبین ثمره اش آرامش جامعه است. آرامش جامعه ارمغانش وحدت ملی است. هر اقدامی که آرامش اجتماعی را برباید، اعتماد ملی را نشانه رفته است.»

صدیف بدری نماینده اردبیل نوشت: «تصویب ‫طرح صیانت‬ به منزله زدن چوب حراج بر ‫سرمایه اجتماعی‬ و ‫اعتماد عمومی‬ است. این طرح باید در صحن عمومی و در مقابل دیدگان ملت، بررسی و به رای گذاشته شود. مجلس ۲۹۰ نفر نماینده دارد، نه ۱۸ نفر»
بهروز محبی نجم آبادی نماینده سبزوار نوشت: «مگر می شود بر طرحی فراگیر و مهم بدون اقناع، اجماع کرد؟ فضای مجازی دیگر حقیقی شده است، اما اهمیت حفظ حقوق مردم و برخورد قانونی با تعدّی کنندگان به منافع عموم ملت بر کسی پوشیده نیست. خروجی تصمیمات مجلس باید تسهیل کسب و کارهای مجازی و پشتیبانی از آن در سایه ی اینترنت ارزان و امن باشد.»
معصومه پاشایی نماینده مرند و جلفا نوشت: «معاونت قوانین مجلس در نامه ای به رئیس کمیسیون ویژه ‫طرح پشتیبانی از حقوق کاربران‬ بر مبنای قانون آیین نامه داخلی مجلس، رای گیری کمیسیون ویژه و تصویب کلیات را غیر قانونی دانسته، پس به دلیل تخلف از مفاد صریح قانون، تصمیم گیری شتاب زده امروز عملا باطل می شود. امیدواریم قانون مبنای عمل همه‌ی ما در تصمیم گیری ها باشد و با تخلف از قانون، زمینه تنزل جایگاه رفیع نهاد قانونگذار در نظر مردم فراهم نشود.»
جلال رشیدی کوچی نماینده مرودشت که از او بعنوان تنها مخالف عضو کمیسیون مشترک با طرح صیانت یاد می شود هم نوشت: : «همانطور که در لایو گفتم کلیات جلسه مورد بحث و مناقشه بود و طبق نامه معاونت قوانین مجلس، رای گیری قانونا دارای ایراد و قابل پذیرش نمی باشد.»
محمد صفایی نماینده گناباد نوشت: «طرح صیانت که امروز کلیات آن در کمیسیون مشترک به تصویب رسید. صدای مجلس یازدهم نیست.»
کیومرث سرمدی نماینده اسدآباد نوشت: «ضمن اذعان به وجود ولنگاری در ‫فضای مجازی‬ و ضرورت سامان دهی آن، اقناع افکار عمومی پیش نیاز قطعی طرح معروف به صیانت است. برای بازگشت طرح به صحن و بررسی بیشتر و شفاف‬ آن توسط تمامی نمایندگان، تلاش خویش را به عنوان نماینده مردم به کار خواهم بست. البته معتقدم فارغ از سرانجام طرح در حالیکه فکر مردم صبورمان درگیر مشکلات اقتصادی و دغدغه های شب عید است و رسانه های معاند هم به دروغ، کندی اینترنت را به ‫طرح صیانت‬ ربط می دهند این ایام زمان مناسبی جهت بررسی آن نبود.»
فریدون عباسی نماینده کازرون نوشت: «هزینه در تقویت زیر ساختهای ارتباطی و تسهیل تبادل اطلاعات الکترونیک، صرفه جوئی در وقت و هزینه ها را به دنبال دارد. طرح ‫ صیانت‬ از فضای مجازی باید امنیت کشور، حقوق کودکان و سلامت جامعه را مطابق قوانین کشور حفظ کند. حفظ استقلال، آزادی و رونق کسب و کار و جلب اطمینان سرمایه اجتماعی از ضروریات است.»


واکنش روزنامه های امروز

روزنامه ها در مطالب در رابطه با تصویب طرح صیانت موضوع هایی مانند رفع ابهام از طرح مذکور، شکل برگزاری و زمان در نظر گرفته شده برای تصمیم گیری، تعداد رای دهندگان به طرح، و….. را مد نظر داشتند.

همشهری: مطالبه عمومی، شفاف سازی طرح صیانت
جمهوری اسلامی: اعتارض به تصویب کلیات طرح صینات از فضای مجازی
جام جم: سخنگوی دولت: تعهد دولت به تأمین اینترنت پاک
ایران: سخنگوی دولت: تعهد دولت به تأمین اینترنت پرسرعت/ ابطال رای کلیات طرح صیانت توسط معاومت قوانین مجلس
دنیای اقتصاد: تصویب ناگهانی طرح صیانت
کیهان: کلیات طرح پشتیبانی از فضای مجازی تصویب شد
کارگزاران: ۱۸ نفر علیه۸۰۰۰۰۰۰۰
رسالت: تصویب ناصواب صیانت
شرق: صیانت از اینترنت با چشمان بسته
اطلاعات: مجلس کلیات طرح صیانت را تصویب کرد
اعتماد: پاتک ۱۰ دقیقه ای پایداری ضد اینترنت
البته جلال رشیدی کوچی نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی امروز خبر از امضای بیشتر از ۱۵۰ نماینده مجلس برای لغو مصوبه کمیسیون مشترک در مورد طرح صیانت و بازگشت آن به صحن مجلس اطلاع داد.
رشیدی روز گذشته هم اطلاع داده بود که «معاونت قوانین مجلس در نامه ای به رئیس کمیسیون ویژه ‎طرح پشتیبانی از حقوق کاربران، رای گیری امروز کمیسیون ویژه و تصویب کلیات طرح صیانت را غیرقانونی دانسته است.»

در همین زمینه موسوی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفته است که هیئت رئیسه در جلسه ای ایرادات معاونت قوانین مجلس به طرح پشتیبانی از حقوق کاربران در فضای مجازی را بررسی خواهد نمود و نسبت به درستی یا نادرستی آن نظرش را اعلام می کند.



You may also like