وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: افزایش تعرفه های پستی از نخستین روزهای سال ۱۴۰۱ اتفاق می افتد و امیدواریم قسمتی از مشکلات پستی را حل کند.
به گزارش سئو بوی به نقل از ایسنا، عیسی زارع پور -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- امروز در آیین افتتاح سیستم سورتینگ هوشمند مرکز تجزیه و مبادلات کشور با اعلان اینکه یکی از مواردی که می تواند به رضایتمندی همکاران پستی در حوزه معیشتشان کمک نماید، بحث تعرفه های پستی است، اظهار داشت: در دو سال و نیم گذشته تعرفه های پستی تغییری نکرده، آن هم در شرایطی که شاهد تورم های ۴۰ و ۵۰ درصدی بودیم. الان هزینه هایی که برای ارسال بسته های پستی انجام می شود، بیش از تعرفه های پستی است که پرداخت می کنند.
وی با اعلان اینکه تعرفه های پستی نیازمند بازبینی بوده، اضافه کرد: در ماه آبان در کمیسیون تنظیم مقررات، جلسه هایی مربوط به تعرفه برگزار شده و بحث افزایش تعرفه، آزادسازی و رقابتی کردن آنها را به تصویب رساندیم، اما اعلام عمومی نکردیم چون دولت اعلام نموده بود که هرگونه افزایش قیمت باید علاوه بر مراجع تخصصی خودش باید در ستاد تنظیم بازار هم تصویب شود، در نهایت هم دولت تصمیم گرفت تا آخر سال افزایش قیمتی از طرف دولت اتفاق نیفتد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: در نخستین روزهای سال ۱۴۰۱، این افزایش تعرفه محقق خواهد شد که اساسا کمک می نماید تعدادی از مشکلات شرکت ملی پست حل شود، اما با بهینه سازی و افزایش راندمان و استفاده بهتر از فناوری می توان هزینه های تمام شده را کم کرد و ازین طریق قسمتی از مشکلات شرکت پست حل می شود. سختی کار موزعین را پیگیری کرده و آنرا در کمیسیون اجتماعی دولت الکترونیکی مطرح کردیم اما با آن موافقت نشد، اما مجدد آنرا پیگیری می نماییم. بااینکه وزارت ارتباطات از فیبرهای دریایی زیر آب گرفته تا مدارهای بالای ۳۶ هزار کیلومتر مشغله دارد، اما هیچ وقت مشکلات پست کشور را فراموش نخواهیم کرد.
زارع پور با اشاره به نقاط قوت، ضعف و مشکلات شرکت ملی پست و کوشش برای حل این مشکلات اظهار داشت: امروز فناوری اطلاعات زندگی بشر را دگرگون کرده و همه چیز متاثر از این فنآوری است. در این دوره وابستگی بشر به این فناوری کلیدی بیش از گذشته شده است. با شیوع ویروس کرونا تمام کسب وکارها تعطیل شدند و فرایندها به سمت غیرحضوری شدن رفت، اما شرکت ملی پست بیش از گذشته بصورت حضوری کار کردند. درحالی که وظایف بقیه کسب وکارها بواسطه دورکاری کم شد اما کار شرکت ملی پست سه برابر گذشته با سیل مرسولات و بسته های پستی رو به رو شد.
وی با اشاره به اینکه همت مجموعه پستی کشور در زمان شیوع ویروس کرونا قابل تقدیر است، اظهار نمود: شرکت ملی پست در دوران شیوع ویروس کرونا نه فقط تعطیل نشد، بلکه بیشتر از گذشته به فعالیت پرداخت و در زمانی که کشور به آن نیاز داشت، توانست نمره قبولی بگیرد. در دوره ی جدید مدیریتی شرکت ملی پست که از روز گذشته شروع شده است، نیز انتظار داریم چشم اندازهای پست هوشمند در کشور ما محقق شده و پست جمهوری اسلامی ایران به اپراتور پست هوشمند تبدیل گردد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره کرد: لازمه دستیابی به این هدف توجه به سرمایه های انسانی و حفظ اعتماد مردم به این نماد ملی است. در حکم مدیرعامل شرکت ملی پست ذکر کرده ام که باید برای بالا بردن کیفیت معاش کارمندان کوشش کرد. شرکت ملی پست باید به پشتوانه توسعه اقتصاد دیجیتال کشور تبدیل گردد. برای دستیابی به این هدف، نیاز است از زمان قبول مرسوله تا توزیع آن، از فناوری های روز بهره برده و کار مردم و کارمندان را کاهش دهیم تا آنها طعم شیرین فناوری را بچشند.
زارع پور اشاره کرد: تفکیک هوشمند پست که بزرگ ترین مرکز آنرا امروز در کشور افتتاح کردیم، کمک می نماید به این چشم انداز دست پیدا نماییم. انتظار داریم با ارتقا سطح کیفی خدمات پست، رضایتمندی مردم از این مجموعه افزایش پیدا کند تا لبخند رضایت را بر لبان مردم ببینیم. همین طور تا کنون جلسات مختلفی با مدیران، هیات مدیره و مدیران استانی مجموعه پستی کشور داشتیم و در جریان مشکلاتی که در این شبکه وجود دارد، قرار گرفته ایم.
وی همین طور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز شاهد افتتاح بزرگ ترین مرکز هوشمند تفکیک محصولات پستی در کشور هستیم که با تلاش بی وقفه کارکنان شرکت پست طی پنج ماهه گذشته به راه افتاده است. به دنبال این هستیم که با استفاده حداکثری از تکنولوژیهای جدید و به روز در تمامی فرایندهای پستی از دریافت مرسوله، تفکیک و رهسپاری شاهد ارتقای کیفیت و تحقق پست هوشمند در آینده نزدیک باشیم. با بهره گیری از سیستم سورتینگ هوشمند پستی می توان در سال بیش از ۷۰ میلیون مرسوله را بدون دخالت دست و کاملاً هوشمند تجزیه و تفکیک کرد و در نتیجه کیفیت خدمات پستی افزایش می یابد.
زارع پور افزود: برنامه ریزی کردیم که چنین سیستمی در تمامی مراکز استانها راه اندازی شود. رضایت مندی مردم از خدمات پستی در اولویت کارهای وزارت ارتباطات قرار دارد و این رضایت مندی بواسطه استفاده حداکثری از فناوری های هوشمند محقق می شود. سیستم های استفاده شده در این مرکز جزو پیشرفته ترین تجهیزاتی است که اکنون در اپراتورهای لجستیک سراسر دنیا استفاده می شود. سیستمی که امروز مشاهده می نماییم تلفیقی از اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی و کلان داده ها است.
به نقطه بحرانی در شبکه اینترنت رسیدیم
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباب کیفیت و سرعت اینترنت کشور اظهار داشت: سرعت اینترنت به طور معمول در ساعات اوج مصرف کاهش می یابد و در بقیه ساعات روز مردم کمتر مشکل دارند. این یعنی مشکل در زیرساخت های شبکه است، چون زیرساخت های پهن باند ثابت در کشور توسعه پیدا نکرده است مردم از شبکه سیار استفاده می نمایند و زیرساخت های این شبکه نیز ظرفیت این حجم از استفاده را ندارد و همین مسئله موجب کندی سرعت اینترنت می شود.
زارع پور افزود: همین طور تقاضای مردم برای ترافیک بین الملل و داخلی بسیار بالاتر از گذشته شده است و از همین رو به نقطه بحرانی در شبکه اینترنت رسیدیم. البته وزارت ارتباطات با واگذاری باند فرکانسی ۲۳۰۰ مگاهرتز به اپراتورها به دنبال افزایش کیفیت و سرعت اینترنت است که تجهیزات برای نصب روی این فرکانس به سرعت وارد و در شبکه نصب شود تا ظرف یک یا دو ماه آتی کیفیت اینترنت بهتر شود.
وی بیان کرد: بخش زیادی از تجهیزات اپراتورها در شهرهای مختلف کشور گرفتار مشکل است و شهرداری ها به آنها امکان اجازه نصب BTS را نمی دهند. پیگیر حل مشکلات سایت BTS اپراتورها در شهرهای مختلف هستیم. تعدادی از این سایت ها نیاز به تعمیر دارند و برای برخی دیگر از سمت شهرداری حکم قلع و قمع صادر شده که با شهردار تهران درحال مذاکره هستیم تا این حکم لغو شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلان اینکه راه حل اساسی برای حل مشکل سرعت اینترنت کشور توسعه شبکه پهن باند ثابت است، اضافه کرد: برای تحقق این هدف، هفته آتی نیم میلیون پورت فیبر نوری در چند شهر کشور راه اندازی می شود و پروژه بزرگ فیبر نوری نقاط را تا اختتام دولت سیزدهم بصورت کامل راه اندازی می نماییم. ما هیچ مشکلی برای تامین پهن باند در کشور نداریم و اپراتورهایی که این مساله را بیان می کنند، می خواهند کم کاری و نقصان های خودرا به گردن وزارت ارتباطات بیندازند.



You may also like