سئو بوی: تفاهم همکاری برای تقویت صادرات محصولات و خدمات فناورانه حوزه ICT و تشکیل دبیرخانه مشترک پیگیری این موضوع، میان اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات و مرکز شتابدهی صادرات اتاق ایران منعقد شد.
به گزارش سئو بوی به نقل از اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران (IRICTU)، مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات اتاق ایران و اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران در امتداد برقراری ارتباط مؤثر بین صنعت گران و نخبگان، صادرات محصولات و خدمات فناورانه و از طرفی بسترسازی برای سرمایه گذاری روی ایده های نو، تفاهم نامه همکاری امضا کردند. در این تفاهم نامه که به امضای مهدی اقتصادی، سرپرست مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات اتاق ایران و داوود ادیب، رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران رسید، هم افزایی، توسعه ارتباطات، ارتقا تولید ملی، پشتیبانی از نخبگان و همکاری در حوزه صادرات محصولات شرکت های فناور، سرمایه گذاری مشترک، برگزاری رویدادها، دوره های آموزشی و پژوهشی مشترک و تجاری سازی ایده ها، محصولات و خدمات فناورانه در دستور کار قرار گرفت. در این دیدار با حضور داوود ادیب رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، فریبرز نژاد دادگر دبیر و عضو هیأت مدیره، سادینا آبایی نایب رییس و رییس کمیسیون ظرفیت سازی و نوآوری اتحادیه، مجید ذوقی بازرس و رییس کمیسیون رتبه بندی اتحادیه و مهندس خلج دبیر کمیسیون صادرات اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، کارهای اخیر و آتی این اتحادیه و حضور در نمایشگاه های بین المللی خارج از کشور و همین طور ظرفیت های صادراتی تشریح شد. مهدی اقتصادی سرپرست مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات اتاق ایران هدف اصلی انعقاد این تفاهم نامه را پتانسیل طرفین، تقویت صادرات و پشتیبانی از شرکت های فناور در زمینه های در رابطه با محصولات فناورانه و خدمات فنی و مهندسی عنوان نمود و اظهار داشت: با انعقاد این تفاهم نامه اهتمام داریم با شناسایی پتانسیل ها و فرصت های دو طرف، اقدامات مؤثری را بصورت هدفمند و برنامه ریزی شده انجام دهیم. بدین جهت این مرکز آمادگی دارد برای پشتیبانی از شرکت های دانش بنیان، استارت آپ و نوآور در زمینه های مختلف همچون ICT، خدماتی را در قالب انجام امور مشاوره، آموزش، فناوری، تجاری سازی ایده ها، محصولات و خدمات فناورانه و برگزاری رویدادها و نشست های تخصصی عرضه نماید. به گفته ی ایشان، ظرفیت موجود در کشور در زمینه ICT موجب پیاده سازی شبکه ملی اطلاعات و دولت الکترونیک می شود که در نهایت شاهد ایجاد یک دولت هوشمند، کارا و همراه خواهیم بود. صادرات خدمات فنی مهندسی ICT با رویکرد اقتصاد مقاومتی در این جلسه داوود ادیب رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران نیز با تاکید بر این که صادرات محصولات و خدمات فنی مهندسی بعنوان یکی از رهنمودهای حاکمیتی همسو با رویکرد اقتصاد مقاومتی است، اظهار داشت: بدیهی است که اتاق تجاری و همین طور مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات اتاق ایران و سایر عناصر اکوسیستم این حوزه همچون وزارت ارتباطات، وزارت صمت، وزارت امور خارجه، سازمان توسعه و تجارت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی، بعنوان نهادهای تسهیل گر و حامی نقش به سزایی در تحقق اهداف صادراتی کشور خواهند داشت. وی ادامه داد: با حمایت دولتمردان نخست باید بازارهایی را در داخل برای عرضه محصولات و خدمات فراهم نماییم و بعد از بلوغ و شکوفایی محصولات داخلی و حصول پیش نیازهای صادراتی، در عرصه های بین المللی ظاهر شویم. دراین زمینه فریبرز نژاد دادگر دبیر اتحادیه صادر کنندگان صنعت مخابرات ایران نیز اظهار داشت: ساز و کار صادرات خدمات فنی مهندسی و ورود به بازارهای بین المللی نیازمند یک حرکت بزرگ، برنامه ریزی راهبردی به روز، وجود تشکل ها و اتحادیه های صادراتی قوی، طراحی و تدوین و اجرای اثربخش استراتژی بازاریابی بین المللی و استفاده از توانمندی و پتانسیل مراکز نوآوری است که امیدواریم با این تفاهم نامه در آینده نزدیک شاهد اتفاقات خوب در این عرصه باشیم. سادینا آبایی، نایب رییس اتحادیه نیز اظهار داشت: طبیعتاً صادرات محصولات فناورانه و حضور در بازارهای جهانی، مستلزم پرداخت هزینه های مادی و معنوی است که بخش بزرگی از آنرا ارکان دولتی در رابطه با حوزه صادرات و بخش دیگری را اتاق ها، اتحادیه ها، مراکز نوآوری و شتابدهی صادرات و تشکل های صنفی و شرکت های عضو، باید پرداخت کنند تا ارکان و ساختارهای این ساز و کار در یک مسیر صحیح و مناسب و کارا حرکت کنند. ۱۰ اقدام پیش روی کارگروه تقویت صادرات خدمات فناورانه باتوجه به تفاهم صورت گرفته قرار شد برای تحقق اهداف این تفاهم نامه، کارگروهی متشکل از نمایندگان دو طرف تشکیل و کارهای مربوطه با قدرت و سرعت بیشتر عملیاتی شود. اهم اقدامات در این تفاهم نامه شامل موارد زیر است: – امکان سرمایه گذاری مشترک در پروژه های دارای توجیه فنی و اقتصادی با پیشنهاد طرفین؛ – همکاری در برگزاری کارگاه ها، رویدادها، وبینارهای آموزشی؛ – معرفی نمایشگاه های تجاری بین المللی و کمک جهت اختصاص پاویون در نمایشگاه ها؛ – همکاری در مطالعات و پژوهش های مرتبط در بازار کشورهای هدف؛ – معرفی تیم های مستعد به صندوق های سرمایه گذاری جسورانه همکار جهت سرمایه گذاری مشترک؛ – تبلیغات و حمایت معنوی مشترک و تعامل در شبکه های اجتماعی؛ – همکاری برای تبادل دانش فنی، تیم، منتور و مدرس و تبادل محتواهای علمی و آموزشی؛ – معرفی هیأت های تجاری و ترتیب جلسات B۲B با شرکت های فعال در حوزه های مورد درخواست؛ – کمک به ایجاد دفتر خدمات مشاوره و بازاریابی و برگزاری Show Room و معرفی محصولات شرکت های دانش بنیان و فناور و نوآور؛ – همکاری برای تجاری سازی ایده های نو.


منبع:

You may also like