به گزارش سئو بوی شاخص میلیاردرهای بلومبرگ نشان داده است ۱۰ نفر از پولدارترین چهره های دنیای فناوری چین در سال ۲۰۲۱ جمعا ۸۰ میلیارد دلار از ثروتشان را از دست دادند.

به گزارش سئو بوی به نقل از ایسنا، این کاهش ثروت که معادل یک چهارم از ثروت آنها بوده است، بزرگترین کاهش سالانه ثروت از سال ۲۰۱۲ به حساب می آید که شاخص بلومبرگ بررسی پولدارترین مردم جهان را شروع کرد.

کالین هوانگ، موسس شرکت پین دوئودوئو ۴۲.۹ میلیارد دلار معادل دو سوم از ثروتش را در سال ۲۰۲۱ به دنبال سقوط ۷۰ درصدی ارزش سهام این پلت فرم تجارت الکترونیکی از دست داد. ثروت جک ما، موسس علی بابا که به دنبال اقدام مقامات چین برای کنترل امپراتوری تجاری وی چندان در انظار عمومی ظاهر نمی گردد، حدود ۱۳ میلیارد دلار کاهش پیدا کرد.

وضعیت چِنگ وی، موسس شرکت دی دی گلوبال هم تماشایی بود. در هفته های قبل از عرضه سهام شرکت دی دی در آمریکا، سرمایه گذاران به خرید سهام این شرکت در معاملات بازار ثانویه پرداختند و ارزش این شرکت تاکسی اینترنتی را به ۹۵ میلیارد دلار و ارزش سهم چِنگ را به ۶.۷ میلیارد دلار رساندند. اما این دوران شکوفایی و رونق کوتاه بود. بعد از اینکه مقامات چینی تحقیقاتی را درباره این شرکت اعلام نمودند و از این شرکت خواستند از بازار سهام نیویورک بیرون برود، ارزش سهامش بیشتر از ۶۰ درصد کاهش پیدا کرد و ثروت چِنگ را به ۱.۷ میلیارد دلار تقلیل داد.

افزایش تحقیقات ضد انحصارطلبی رگولاتورهای چینی از زمان توقف غیرمنتظره عرضه سهام گروه مالی آنت در سال ۲۰۲۰، به شکل فزاینده ای متداول شده است. شرکتهای فناوری همچون علی بابا، تنسنت هولدینگز، میتوآن و پین دوئودوئو شاهد افت ارزش سهامشان بعد از جریمه شدن به علل مختلفی چون شیوه های انحصارگرایانه، مختل کردن نظم بازار و عدم اعلام قراردادها بوده اند.

ژانگ ییمینگ، موسس بایت دنس یکی از موارد نادر در بین چهره های فناوری برجسته چین است که ثروتش سال جاری رشد کرده و بر مبنای ارزش سهام سافت بانک، ۱۹.۵ میلیارد دلار افزوده شده است. شاید تاحدودی به این دلیل باشد که شمار سهامداران بایت دنس را محدود نگه داشت و بدین سان این شرکت از مشکلات بازار در امان ماند. خود ژانگ هم کوشش کرد در زمان سرکوبهای رگولاتوری توجه چندانی را جلب نکند. وی در ماه مه اعلام نمود از سمت مدیرعامل بایت دنس کناره گیری می کند و سپس ماه قبل از هیات مدیره این شرکت خارج شد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، خیلی از مدیران فناوری چینی دست به اقدام مشابه زدند. سو هوآ، هم موسس اپلیکیشن پخش زنده “کوآیشو تکنولوژی” مقام مدیرعاملی را در نوامبر تنها ۹ ماه پس از عرضه اولیه عمومی سهام این شرکت در هنگ کنگ واگذار کرد.




You may also like