سئو بوی: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر ضرورت پشتیبانی از حقوق کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، وعده داد که به زودی اپراتور اختصاصی کودکان و نوجوانان در جهت ارائه محتوای سالم راه اندازی می شود و همین طور با اشاره به لزوم توسعه شبکه دانش آموزی شاد بعنوان یک پلت فرم داخلی که ۲.۵ میلیون نفر همزمان از آن استفاده می نمایند،  از کوشش برای رایگان بودن شاد در سال جدید تحصیلی آگاهی داد.
به گزارش سئو بوی به نقل از ایسنا، یکی از وعده های عیسی زارع پور از زمان بررسی صلاحیتش در مجلس شورای اسلامی و بعد از آن در گفت وگوهایی که داشته، رسیدگی به وضعیت فضای مجازی برای کودکان و نوجوانان بوده است. وی در زمان عرضه برنامه هایش در مجلس، ضمن اشاره به ضرورت پشتیبانی از حقوق کاربران در فضای مجازی، اظهار داشته بود: امروز خانواده های ما از حضور کودکان و فرزندان خود در فضای مجازی نگران هستند. از آنجاییکه حتی کشورهای تولیدکننده این فناوری، ابزارهایی برای خانواده ها جهت مدیریت کودکان خود در این فضا فراهم نموده اند، ما نیز باید این نگرانی را برای خانواده ها برطرف نماییم.
او با اشاره به اینکه ما مردم و بخصوص کودکان و نوجوانان را بی پناه در فضای مجازی رها کرده ایم، اظهار داشت: بیشتر از ۱۵ سال است که کشورهای مختلف برای این مورد دغدغه دارند و نگران لطمه کودکان از فضای اینترنت هستند. در این سال ها دو بار در اجلاس جامعه اطلاعاتی ژنو در نشست در ارتباط با صیانت از کودکان در محیط آنلاین شرکت کردم و متوجه شدم که دنیا برای این مورد دغدغه دارد.
به زودی اپراتور اختصاصی کودکان و نوجوانان راه اندازی می شود
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بعد از آن در نخستین گفت وگوی تلویزیونی خود با مردم، از راه اندازی اپراتور اختصاصی کودکان اطلاع داد و بیان نمود: کشورهای مختلف به پلت فرم ها اجبار کرده اند که نرم افزارهای کنترلی در اختیار والدین قرار دهند و بنابراین است که پلت فرم ها در زمان ایجاد، اطلاعات شخصی فرد را دریافت می کنند تا متناسب با سن وی، محتوا در اختیارش قرار دهند. بنابراین مطابق با تکلیفی که در مصوبه ۱۷ خرداد شورایعالی فضای مجازی به ما ابلاغ گردیده است، بزودی اپراتور اختصاصی کودکان و نوجوانان را در جهت عرضه محتوای سالم در فضای مجازی راه اندازی می نماییم.
وی همینطور در جلسه ای با علیرضا کاظمی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش، جهت بررسی وضعیت برنامه شاد (شبکه اجتماعی دانش آموزی)، اظهار داشت: راه اندازی شبکه شاد کار بسیار بزرگی بود و متخصصین کشور تهدید کرونا را به یک فرصت برای نظام آموزشی کشور تبدیل کردند. شاد باید تقویت شود و توسعه یابد، این شبکه باید به صورتی توسعه یابد که حتی یک نفر نیز از تجربه کار با آن ناراضی نباشد و برای کاربر تجربه مثبتی در استفاده از این شبکه ایجاد شود. این که همزمان حدود ۲.۵ میلیون نفر کاربر از محتوای چندرسانه ای در یک پلت فرم داخلی استفاده کنند، تابحال سابقه نداشته است.
تلاش می نماییم سال جاری هم «شاد» مجانی باشد
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید به این که باید فضای رقابتی و اکوسیستم در این عرصه شکل بگیرد، اضافه کرد: باید طوری تدبیر نماییم که فضای رقابت در حوزه پلت فرم ها و خدمات آموزش الکترونیکی با مدل اقتصادی مشخص در این عرصه شکل بگیرد در غیر این صورت با این شکل حمایت ها امکان ادامه مسیر دشوار است و ضمن این که زیست بوم آموزش الکترونیک کشور با چالش جدی روبرو می شود. تلاش می نماییم سال جاری نیز استفاده از شبکه شاد مجانی باشد اما باید نحوه تأمین منابع آن مشخص و سازوکار جدیدی برای تداوم آن دیده شود.
زارع پور ضمن اشاره به حرکت جهادی در دوره قبلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای توسعه دسترسی روستاها به اینترنت پرسرعت، بیان نمود: درباره هوشمندسازی مدارس نیز اولویت ما توسعه زیرساخت ها و افزایش پهنای باند است که البته باید منابع آن در بودجه سال آینده در نظر گرفته شود.
وی ضمن اشاره به ابلاغ طرح صیانت از کودکان در فضای مجازی اظهار داشت که اجرای این طرح با همکاری وزارت آموزش و پرورش و دولت برای ایجاد فضایی امن و سالم برای کودکان و نوجوانان ضروریست و پیشنهاد کرد که کارگروهی متشکل از معاونان وزارت ارتباطات و آموزش و پرورش جهت بررسی موضوعات مشترک این حوزه مانند توسعه شبکه شاد و طرح صیانت از کودکان در فضای مجازی تشکیل گردد که با موافقت سرپرست وزارت آموزش پرورش، اعضای آن در همین جلسه تعیین شدند.
نسخه جدید «شاد»، ابتدای مهر رونمایی می شود
علیرضا کاظمی نیز با اشاره به اینکه یکی از بزرگترین دستاوردهای نظام در دوران کرونا راه اندازی شبکه شاد و آموزش مجازی بود، اظهار داشت: برای بازگشایی مدارس ما سه برنامه مدرسه تلویزیونی، برنامه شاد و بازگشایی فیزیکی را همزمان پیگیری می نماییم که برنامه شاد تکیه گاه اصلی ما برای بازگشایی مدارس است که در ابتدای مهر نسخه جدید آنرا رونمایی می نماییم.
وی مجانی بودن استفاده از شبکه شاد را اصل مهمی در این عرصه عنوان نمود و اضافه کرد: اگر این اصل محقق نشود دانش آموزان مناطق محروم و ضعیف کشور از آموزش مجازی محروم می مانند. بیشتر از ۵۰ میلیون نفر از مردم کشور با مبحث آموزش و پرورش درگیر هستند و مجانی بودن این خدمات، مبحث حیاتی در این حوزه می باشد. توسعه برنامه آموزشی شاد، طرح صیانت از کودکان در فضای مجازی و توسعه شبکه ارتباطات و هوشمندسازی مدارس، از دیگر اولویت های وزارت آموزش و پرورش است که احتیاج به همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دارد.





منبع:

You may also like