به دنبال اعلام گمرک ایران درباره مشکلات رجیستری در مبادری ورودی و مشاهده میدانی وزیر اقتصاد، وی با بیان این که این رویه به دلایلی باعث ایجاد فساد می شود، به گمرک دستور رسیدگی فوری و ساماندهی فرآیند رجیستری به صورت کاملا غیرحضوری در ۱۰ روز پیش رو را صادر کرده است.
به گزارش سئو بوی به نقل از ایسنا، طی بازدیدی که روز گذشته (ششم شهریور) خاندوزی – وزیر اقتصاد – گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) داشت در جریان رجیستری تلفن همراه در مبادی ورودی قرار گرفت و مسؤلان گمرک ایران هم توضیحاتی به وی در ارتباط با شرایط نه چندان مطلوب آن به وی عرضه کرده و خواهان حذف کامل انجام حضوری این فرآیند شده بودند.
ازاین رو مقرر شد در ارتباط با ساماندهی وضعیت رجیستری در مبادی ورودی تصمیماتی اتخاذ شود، البته معاون فنی گمرک گفته بود که حذف کامل رجیستری در مبادی ورودی در دستور کار است و در صورت نهایی شدن تمامی مراحل به صورت غیرحضوری انجام می شود.
اما بلافاصله پس از بازدید صورت گرفته وزیر اقتصاد، وی روز گذشته در مکاتبه ای با میراشرفی/ رئیس کل گمرک ایران – دستور لازم جهت ساماندهی وضعیت رجیستری را صادر کرده است.
وزیر راضی نیست
در مکاتبه خاندوزی با معاون اش آمده که «در بازدید میدانی از گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) در مورد رجیستری تلفن همراه شکایات هموطنان از فرایند این مورد مشاهده شد، در عین حال بررسی ها نشان داده است دریافت عوارض جهت رجیستری تلفن همراه به روش فعلی باعث ایجاد فساد به علت رانت انحصاری واردات شده و حق مسلم مسافران را ضایع کرده است. ازاین رو با عنایت به اختیارات گمرک ایران که در قانون امور گمرکی تصریح شده لازم است اقداماتی به منظور برطرف شدن مشکلات پیش آمده صورت گیرد.»
در ۱۰ روز آینده وضعیت را ساماندهی کنید
خاندوزی در ادامه این مکاتبه اعلام نموده «مقتضی است با محوریت گمرک، کارگروهی متشکل از ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت ارتباطات تشکیل و ظرف مدت ۱۰ روز فرایند رجیستری به نحوی تنظیم شود که ثبت کلیه تلفن های همراه مسافری به جز کالاهای لوکس و هم فرایند واردات تجاری این محصولات بدون احتیاج به رجوع حضوری و صرفاً از راه یک درگاه غیرحضوری انجام شده و از تشکیل صف های رجیستری جلوگیری شود.»
تاکید وزیر بر این است که باید ترتیبی اتخاذ شود تا در مورد تلفن های همراه مورد استفاده مسافرین (مستعمل) و یا هدیه های همراه مسافرین همانند کالاهای تجاری قلمداد نشده و با کمترین تشریفات و در سریع ترین زمان رجیستری شود.

این دستور وزیر اقتصاد در حالی صادر شده که فرایند رجیستری از سال قبل به صورت حضوری در گمرک بسیار محدودتر از قبل شده بود؛ به صورتی که از نیمه مهرماه ۱۳۹۹، با تصمیم ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سایر دستگاههای مربوطه، انجام رجیستری گوشی باید در مبادی ورودی و به صورت کاملا حضوری انجام می شد اما تشکیل صف های طولانی و معطلی فراوان باعث اعتراضات زیادی از جانب مسافران شد.
در عین حال که گمرک ایران هم به علت ازدحام جمعیت با مشکلاتی در این رابطه روبرو شده بود که در مجموع در شرایط کرونایی موجود امکان رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی فراهم نبوده و عاملی برای شیوع بیماری کووید-۱۹ شده بود.
براین اساس در آذرماه گمرک ایران، در نامه ای به ستاد مبارزه با قاچاق کالا با عرضه گزارشی از شرایط موجود درخواست نمود که با عنایت به تبعات رویه حضوری، اجرای طرح رجیستری گوشی موبایل، به صورت غیرحضوری و بعد از انجام استعلامات سیستمی از واحد گذرنامه و در مکانی غیر از مبادی ورودی گمرک صورت گیرد که به دنبال آن مقرر شد از اول دی سال قبل رجیستری به صورت غیرحضوری انجام ولی ثبت اطلاعات و مشخصات گوشی تلفن همراه در بدو ورود صورت گیرد.
اما ظاهرا همین توقف چند دقیقه ای برای ثبت اطلاعات از جانب گمرک توسط بارکد خوان و جریان دریافتی آن شرایط نامطلونی بوجود آورده بود که گمرک خواهان حذف آن شده است.




منبع:

You may also like