به گزارش سئو بوی نحوه کنترل و برخورد با شرکتهای بزرگ فناوری اطلاعات و پلت فرم های فضای مجازی که نقشی تعیین کننده در تحولات کلان جهان ایفا می کنند، به محل بحث میان سیاستگذاران جهان تبدیل گشته است.

به گزارش سئو بوی به نقل از مهر، رسانه های اجتماعی در سالهای اخیر و با ایجاد تحول در ماهیت اطلاع رسانی و فعالیت رسانه ای به بخشی جدایی ناپذیر از سیاست جهان بدل شده اند. این روزها شبکه های اجتماعی نقشی تعیین کننده در تحولات کلان جهان ایفا می کنند. از همین روی، نحوه کنترل و برخورد با شرکتهای بزرگ جهان به محل بحث میان سیاست گذاران جهان، خصوصاً قانونگذاران ایالات متحده آمریکا بدل شده است.
جاناتان آسکوناس، استاد دانشگاه کاتولیک آمریکا و آری شولمن، مقاله نویس وبگاه آتلانتیس، اخیراً در مقاله ای به مساله چالش میان طیف های مختلف سیاست گذاران و کارشناسان حوزه فناوری آمریکا در مورد نحوه برخورد با پلت فرم های آنلاین بزرگ، پرداخته اند.
سیاستمداران متمایل به چپ در ایالات متحده آمریکا، معتقدند که شرکتهای فناوری باید اطلاعات غلط و سخنان اشاعه دهنده نفرت را در بسترهای آنلاین خود محدود کنند. این در شرایطی است که طیف راست، همواره با تکیه بر مفهوم آزادی بیان، مدعی هستند که این پلت فرم ها قدرت سانسور خویش را به صورت عادلانه اعمال نمی کنند.
در این مقاله به بررسی رویکرد هر دو طیف خواهیم پرداخت.
واقعیت امر این است که هر یک از مواضع اعلام شده، تنها بخشی از حقایق و استدلال های صحیح را در بر دارند و عموماً بخشی جزئی از مساله را پوشش می دهند.
به عقیده خیلی از کارشناسان، هیچیک از دو رویکرد یاد شده، به تنهایی نخواهند توانست ضامن تداوم ثبات در فضای مجازی و حفظ آزادی بیان در عین پایبندی و حرکت در قالب های مشخص باشد.
آسکوناس و شولمن، در همین راستا قصد دارند به بررسی راهکارهای مختلف و عرضه طریقی جهت خروج از بن بست پیش روی سیاست گذاران و شرکتهای فناوری بپردازند. اولین نکته در این بحث، این است که دو دیدگاه یاد شده، چنان که به نظر می رسند از هم دور نیستند و حل و فصل بحث گفتار آنلاین در رسانه های اجتماعی، مستلزم ایجاد درک مشترک میان طرفین است. نکته دیگر آنکه سیاستمداران و کاربران باید بپذیرند که برای کاهش قدرت سیاسی پلت فرم های آنلاین، در وهله نخست، نیازمند پذیرش اصل سیاسی بودن ماهیت بخش عمده از گفتگوهای موجود در رسانه های اجتماعی، هستند.
اوج گیری اختلافات پیرامون حکمرانی پلت فرم ها
در ماه آگوست سال ۲۰۱۸، خیلی از پلت فرم های مطرح جهان، به صورت هماهنگ مبادرت به حذف حساب کاربری الکس جونز، میزبان تاک شوی رادیویی، نویسنده، مستندساز و نظریه پرداز توطئه اهل ایالات متحده از بستر خود کردند.
ابتدا اپ استور، سپس فیس بوک، اسپاتیفای، این فرایند را آغاز کردند و توئیتر و پی پال هم اندکی بعد به جمع تحریم کنندگان جونز پرداختند. این اتفاق، واکنشی بود به برخی مواضع و دیدگاه های وی مانند دست داشتن دولت آمریکا در حملات یازده سپتامبر، ساختگی بودن پروژه آپولو ۱۱ و فرود روی ماه، انفجار اکلاهاما سیتی و…
تداوم چرخه یاد شده در بین پلت فرم ها، در آن مقطع زمانی بسیار قابل پیشبینی بود و بحث های عمیقی میان طیف های مختلف سیاستمداران آمریکایی، شروع کرد. دموکرات های متمایل به چپ در آمریکا (با مفهوم چپ سوسیالیست متفاوت است)، استدلال کردند که شرکتهای فناوری باید اطلاعات غلط و سخنان نفرت را در رسانه های آنلاین خود محدود کنند. این در شرایطی است که سیاستمداران دست راستی، مدعی شدند که محدودیت حضور جونز در پلت فرم ها، آزادی بیان را نقض می کند و شرکت ها هیچگاه نمی توانند قدرت محدودسازی خویش را عادلانه اعمال کنند.
شبکه های اجتماعی بستر ستایش رذائل اخلاقی و خشونت اجتماعی
مشکل امروز رسانه های اجتماعی بسیار بزرگ تر از مثال عرضه شده در مورد وضعیت الکس جونز است. عده بسیار قلیلی از کارشناسان هستند که پلت فرم های اجتماعی شاخص مانند توئیتر، فیس بوک، یوتیوب و گوگل را نعمتی برای دموکراسی آمریکایی در نظر بگیرند. به عقیده خیلی از متخصصان، شبکههای اجتماعی یاد شده، در مقطع کنونی به بستری جهت ستایش رذائل اخلاقی، ایجاد خشم و عصبانیت و خشونت اجتماعی بدل شده است.
رسانه های طیف دموکرات و طرفدار محدودیت پلت فرم ها در این شرایط، مارک زاکربرگ و جک دورسی را به اعمال کنترل بر پلت فرم و بهره گیری بیشتر از یادگیری ماشینی برای حل مشکل یاد شده دعوت می کنند.
۲ خطای مهم در برخورد با پلت فرم ها
به عقیده آسکوناس و شولمن، این برخورد با پلت فرم ها دو مشکل اساسی را در بر دارد. نخست این که طیف یاد شده از طرفی مدیران شرکتهای فناوری را آماج حملات قرار می دهند و از طرفی از آنها اعمال قدرت بیشتر برای مدیریت پلت فرم را طلب می کنند. اشتباه دوم هم این است که منتقدان مسائل به وجود آمده را عوارض جانبی محدود یک محصول فناورانه کاملاً سالم می دانند.
به عبارت دیگر، با وجود همه معایب یاد شده، منتقدان پلت فرم های آنلاین، هنوز این پدیده نوآورانه را مانند دیگر محصولات موجود در بازار بررسی نموده و از همین روی معتقدند که مشکل با نظارت و استفاده از ابزار هوشمند، مانند یادگیری ماشینی، اساسا حل می شود.
این در حالی است که رویکرد مدیران پلت فرم ها تفاوت فاحشی با دیدگاه غالب دولتمردان و قانونگذاران آمریکایی دارد. پلت فرم هایی چون توئیتر، فیس بوک و یوتیوب، از ماهیت رسانه ای خود عبور کرده و به اجتماعات انسانی مجزا از مرزبندی های سیاسی، بدل شده اند.
مارک زاکربرگ در سخنرانی های خود، مدام در مورد ایجاد جامعه جهانی در بستر فیس بوک سخن می گوید.
رهبران دنیای فناوری تنظیم گری مجازی را درک کرده اند
به نظر می رسد که رهبران جهان فناوری و مدیران پلت فرم ها موقعیت خطیر پیش رو را درک کرده اند. اگر در بحث تنظیم گری محتوا و گفتار بر بستر رسانه خود از رویکرد مینیمالیستی و دست راستی استفاده کنند، اطلاعات غلط، اخبار جعلی، نفرت پراکنی و اشاعه خشونت همچنان رو به افزایش خواهد بود و آنها دیر یا زود با فشار شدید بازیگران سیاسی طیف مقابل برای تشدید قوانین مواجه خواهند شد. از طرفی، اگر در ابتدای کار مواضع سخت طیف چپ را در دستور کار قرار دهند، متهم به سانسور محتوا و محدودیت فعالیت کاربران می شوند.
با توجه به این که فشار از سمت هر دو طیف بر پلت فرم ها وارد می شود، میتوان دریافت که مبحث تا چه اندازه بغرنج است. از همین روی، مدیران شرکتهای فناوری، برای خروج از شرایط یاد شده، بر تحول فرایندها تمرکز کرده اند.
وضع سیاست های جدید، تجدید نظر در قوانین و تدوین قواعد جدید و ایجاد نهادهای داخلی شبیه به دادگاه جهت بررسی پرونده ها به صورت داخلی، همچون این اقدامات به حساب می آید. علاوه بر این، اغلب پلت فرم ها درحال تقویت قدرت نظارت خود بر محتوا جهت جداسازی و شناسایی مطالب مخرب با سرعت بالا هستند.
بی شک بهبود فرآیند حکمرانی و قاعده مند ساختن فعالیت پلت فرم ها در فضای مجازی به صورت همگانی و عادلانه، می تواند به مرور سبب بهبود شرایط موجود در حوزه حکمرانی محتوا شود.
راهکارهای بالا، بعلاوه توسعه سیاست های کلان، افزایش تعداد ناظران محتوا در پلت فرم ها، توسعه فرایندهای بررسی و تجدید نظر، خودکارسازی نظارت با استفاده از یادگیری ماشینی و برون سپاری بخشی از اعتبارسنجی محتوا، می تواند شرایط موجود را به صورت محسوسی بهبود بخشیده و کارآمدی شبکه های اجتماعی را افزایش دهد.

You may also like