وزیر ارتباطات مصوبه شورای اجرایی فناوری اطلاعات در خصوص ضرورت الحاق شبکه دولت به مرکز ملی تبادل اطلاعات کشور (NIX) را به کلیه دستگاههای اجرایی ابلاغ نمود.
به گزارش سئو بوی به نقل از مهر، سومین مصوبه جلسه ۲۱ شورای اجرایی فناوری اطلاعات با استناد به ماده (۴) قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ماده (۵) اساسنامه شورای اجرایی فناوری اطلاعات و بند ۶ ماده (۳) آیین نامه داخلی این شورا، در جهت اجرای بند «ث» ماده ۶۷ قانون برنامه ششم توسعه در مورد ایجاد زیرساخت و اعمال مدیریت یکپارچه برای عرضه کلیه خدمات دولت الکترونیک همراه با ارتقای سطوح کمی و کیفی خدمات دولت الکترونیکی توسط وزیر ارتباطات ابلاغ گردید. این مصوبه با عنوان «یکپارچه سازی زیرساخت شبکه دولت الکترونیکی و الحاق شبکه دولت به این شبکه» بعد از تائید رئیس جمهور از جانب محمدجواد آذری جهرمی به تمامی دستگاههای اجرایی ابلاغ گردیده است. الزامات یکپارچه سازی زیرساخت شبکه دولت الکترونیکی و الحاق شبکه دولت به مرکز ملی تبادل اطلاعات شامل موارد زیر است. ماده ۱- در اجرای احکام مندرج در بخش ارتباطات قانون برنامه ششم توسعه (مشخصاً بند ث ماده ۶۷ ق. ب. ششم و تبصره های ذیل آن) و به منظور تحقق ایجاد زیرساخت یکپارچه عرضه کلیه خدمات دولت الکترونیک همراه با ارتقای سطوح کمی و کیفی خدمات دولت الکترونیکی و هم اعمال مدیریت یکپارچه، باهدف استفاده بهینه از امکانات مادی و معنوی موجود در این عرصه و تجمیع این منابع برای عرضه کلیه خدمات بین دستگاهی و خدمات موردنیاز مردم و کسب و کارها به دستگاههای اجرایی، مبحث ماده ۲۹ قانون برنامه ششم و همینطور ذینفعان و خدمت گیرندگان دستگاههای اجرایی، بخش در ارتباط با تبادل داده و اطلاعات بین دستگاههای اجرایی و دستگاههای اجرایی با واحدهای تابعه خود در شبکه پیام دولت، از نهاد ریاست جمهوری به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منتقل شده و به شبکه بین دستگاهی و شبکه اختصاصی دستگاههای اجرایی ذیل مرکز ملی تبادل اطلاعات (NIX) ملحق می شود. تبصره ۱- فرایند انتقال توسط رئیس دفتر رئیس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری به استانداران و مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات و امنیت ریاست جمهوری ابلاغ و ظرف یک ماه انتقال باید انجام گیرد. حین انتقال با همکاری دو طرف و پس ازآن وزارت ارتباطات نسبت به پایداری و برقراری سرویسهای شبکه دولت الکترونیکی متعهد خواهد بود. ماده ۲- نقطه دسترسی شخص رؤسای قوا و معاونین، وزرا، استانداران، سایر اعضای هیئت دولت، رؤسای دستگاههای ملی و سایر مقامات به تشخیص رئیس دفتر رئیس جمهور برای ارتباط اختصاصی، از راه شبکه امن اختصاصی مستقل از شبکه پیام دولت و شبکه دولت الکترونیکی بوده و به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منتقل نمی گردد. این شبکه امن با نقاط خاص و محدود هیچ گونه اشتراکی با دیگر شبکه ها نداشته و تحت مدیریت نهاد ریاست جمهوری اداره و مخصوص تبادل پیام بین مقامات مذکور است. در همین زمینه امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در اینستاگرام نوشت: بالاخره مصوبه انتقال ‎ شبکه دولت به سازمان فناوری اطلاعات ایران تصویب گردید.
به این فکر می کنم اگر این انتقال زودتر روی داده بود، چقدر امکان عرضه خدمات دولت الکترونیک به شهروندان بهتر بود. هم افسوس می خورم از بروکراسی زمان بر و هم از این اصلاح ساختاری به نتیجه رسیده، خوشحالم. وی با اشاره به اینکه در چند ماه اخیر، بخش عمده ای از فعالیت هایمان ‎برای آیندگان است، اضافه کرد: زیرساخت هایی که آغاز یا تکمیل می شوند همراه با عدم قطعیت است؛ اینکه مدیران بعدی چگونه از آن بهره خواهند گرفت. به این فکر می کنم اگر چند سال پیش آنها بودند، چقدر می توانست در پیشرفت فناوری اطلاعات تاثیر بگذارد.

‏معاون‬ وزیر ارتباطات ابراز امیدواری کرد که این اصلاح ساختاری بتواند زمینه ساز خدمات بهتر دولت الکترونیکی برای شهروندان، در دوره بعدی باشد و اظهار داشت: تمامی تلاش تیم ما آن است که برای مدیران بعدی تا حد ممکن بتوانیم میراث درست تر و بهینه ای به جای بگذاریم و باور داریم این میراثی برای ایران و ایرانی ها است. به نقل از ایشان، ‏شبکه دولت تا کنون برای مکاتبات اداری استفاده می شد و در ۳۳ هزار نقطه تا سطح بخشداری از آن استفاده می کردند، که با الحاق به مرکز ملی تبادل اطلاعات کشور (NIX) امکان استعلام و تبادل بانکهای اطلاعاتی هم روی همین شبکه امکان پذیر خواهد شد.‬ ‏به این ترتیب دیگر سازمان های دولتی برای دریافت اطلاعات، استعلام یا صدور مجوز نیازی به مکاتبات اداری و نامه نگاری و اتلاف زمان و سردرگمی شهروند نخواهند داشت. رئیس سازمان فناوری اطلاعات تصریح کرد: امیدوارم با این یکپارچگی بهره برداری از خیلی از خدمات به سرعت عملیاتی شود و در زمان کوتاهی شاهد آن باشیم ‏و حالا در این روزهای انتهایی، به همان اندازه که باید کوشش کرد برای تصویب برخی تصمیم های ضروری برای توسعه، هم زمان همان قدر هم باید‬ کوشش کرد برای پیشگیری از تصویب بعضی از تصمیم های ضدتوسعه.


منبع:

You may also like