سئو بوی: پروژه تدوین چارچوب مرجع فاکتورهای فرهنگی و اجتماعی فضای مجازی کشور توسط پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اجرا می شود.
به گزارش سئو بوی به نقل از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، پروژه «تدوین چارچوب مرجع فاکتورهای فرهنگی و اجتماعی فضای مجازی کشور» با هدف کلی تسهیل و تدقیق تحلیل و ارزیابی فرهنگی و اجتماعی فضای مجازی کشور به مجری گری پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در دست اجرا قرار گرفت. دکتر مریم طایفه محمودی مجری این پروژه در این زمینه اظهار داشت: بمنظور شناسایی فاکتورهای فرهنگی- اجتماعی فضای مجازی کشور و تشکیل مجموعه ای ساختارمند از حوزه ها، ابعاد، شاخص ها و مؤلفه های فرهنگی- اجتماعی فضای مجازی و در امتداد نیل به تحقق فرهنگ مطلوب اسلامی و ایرانی، طراحی و تدوین یک چارچوب مرجع راهنما لازم است که با کمک این چارچوب، نحوه خوشه بندی و قرارگیری اجزا در کنار یکدیگر و شاکله مطلوبی از فاکتورهای فرهنگی- اجتماعی فضای مجازی مشخص خواهد شد. وی ادامه داد: در این راستا پروژه «تدوین چارچوب مرجع فاکتورهای فرهنگی و اجتماعی فضای مجازی کشور» که توسط مرکز ملی فضای مجازی کشور تعریف شده، توسط پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اجرا می شود. محمودی اشاره کرد: هر محتوای بارگذاری شده بر بستر فضای مجازی را می توان از منظرهای مختلفی مانند سوگیری ذهنی فرد در ارائه محتوا و مضمون محتوا مورد بررسی قرار داد و در ارتباط با هریک موارد مختلفی را مد نظر قرار داد. بدین منوال، نوآوری پروژه مذکور را می توان در مصورسازی پیام نهفته در مضمون یک محتوا در وضعیت سوءگیری ذهنی خاص، خلاصه کرد. وی اظهار داشت: برمبنای متدولوژی مورد نظر، تا این قسمت از فعالیت در مجموع ۸۳۰ نمونه محتوا که همگی متعلق به سال ۱۳۹۹ بوده و از سه شبکه اجتماعی استخراج شده اند، در ۵ قلمرو فردی، خانوادگی، قومیتی، جامعه، ملی و بین المللی و با تفکیک موضوعی مشتمل بر ۸ دسته تفریح و سرگرمی، الهیات و اعتقادات دینی، هنر، فرهنگ و هویت، اقتصاد و تجارت، بهداشت و سلامت، علم و فناوری و حقوقی و سیاسی، مورد بررسی قرار گرفتند. به گفته ی ایشان، برمبنای نتایج حاصل، درباب نمونه مورد بررسی، اکثریت محتواها (۲۴.۹ درصد) با سوءگیری ذهنی مبتنی بر اعتراض یا گلایه ارائه شده اند و به لحاظ مضمون نیز بیشتر محتواهای مورد بررسی (۳۵.۸ درصد)، حاوی مضمون صداقت و عدالت باوری بوده اند.


منبع:

You may also like