به گزارش سئو بوی شرکت TSMC تایوان که بزرگترین شرکت تراشه سازی قراردادی جهان است، در بحبوحه شکاف فزاینده میان آمریکا و چین برای اولین بار اخطار داد که تنشهای تجاری امکان دارد دسترسی به تجهیزات تولید کلیدی را مختل کرده و به فعالیتهای این شرکت لطمه وارد کند.

به گزارش سئو بوی به نقل از ایسنا، این شرکت که نیمه رساناها را برای شرکت اپل و سایر شرکتهای فناوری بزرگ جهانی تولید می کند، در گزارش سالانه خود اعلام نمود ادامه تنشهای تجاری یا تدابیر حمایت گرایانه امکان دارد به قیمت های بالاتر و یا حتی غیر قابل دسترس شدن تجهیزات کلیدی منجر شود. این شرکت به عواملی مانند تاخیر یا مخالفت با مجوزهای صادرات، تدابیر کنترل صادرات بیشتر و سایر موانع تعرفه ای یا تعرفه ای اشاره نمود. شرکت TSMC به تجهیزات از جانب شرکتهای آمریکایی نظیر اپلاید متریال اینک و لام ریسرچ کورپ برای تولید متکی است. این شرکت اعلام نمود تنشهای تجاری امکان دارد مانع از تأمین مواد خام مورد نیاز برای تولید شود و نکته ای که در گزارش سالانه قبلی خود ذکر کرده بود را تکرار کرد.

نیمه رساناها به حوزه مهم رقابت فزاینده میان آمریکا و چین تبدیل گشته اند چون که تراشه ها در مجموعه گسترده ای از کالاها از موشک ها گرفته تا خودرو ها و تلفن های هوشمند به کار می روند. چین به دنبال توسعه صنعت نیمه رسانای داخلی به منظور کاهش وابستگی به فناوری آمریکایی همزمان با تشدید کنترلهای واشنگتن روی صادرات در ارتباط با تراشه به این کشور همچون فروش تجهیزات کلیدی به شرکت تراشه سازی چینی SMIC است.

دو نماینده جمهوری خواه آمریکایی هفته گذشته از وزارت خانه های خارجه و بازرگانی آمریکا درخواست نمودند راه بهتری را برای خنثی کردن ریسک فراهم کردن خدمات و فناوریها از جانب شرکتهای تایوانی برای نهادهایی که بعنوان ریسک امنیتی شناخته شده اند، پیدا کنند و خاطرنشان کرده بودند شرکت TSMC نباید تراشه های پیشرفته برای ارتش چین تولید نماید.

نشریه ساعت چاینا مورنینگ پست هفته گذشته گزارش کرد که شرکت TSMC سفارشهای جدید از جانب شرکت فناوری تیانجین فیتیوم اینفورمیشن تکنولوژی را معلق کرده است. شرکت مذکور یکی از شرکت هایی است که به علت نگرانی از مشارکت در ساخت ابررایانه های مورد استفاده عوامل نظامی چین، تلاشهای مدرنیزه شدن ارتش این کشور یا سلاح های کشتار جمعی، در فهرست سیاه آمریکا قرار گرفته است.

طبق گزارش بلومبرگ، این شرکت تراشه سازی تایوانی اخطار داد تدابیر جدیدی که از جانب چین برای مقابله با تحریم های آمریکا اتخاذ شده امکان دارد بر فعالیتهای این شرکت تأثیر بگذارد. چین در ژانویه تدابیری را برای جبران خسارت شرکتهای چینی که از محدودیتها اعمال شده از جانب کشورهای دیگر متضرر شده اند، اعلام نمود.

شرکت TSMC در این گزارش اعلام نمود تدابیر اتخاذ شده از جانب کشور متاثر از محدودیتها برای اقدام متقابل در مقابل اقدامات یا قوانین کشورهای دیگر امکان دارد به مسئولیت حقوقی قابل توجه برای شرکتهای چند ملیتی همچون شرکت ما منجر شود.




You may also like