بیستمین جلسه شورای اجرائی فناوری اطلاعات کشور روز سه شنبه در سومین روز از سال ۱۴۰۰ به ریاست رئیس جمهور برگزار و در این نشست روند تکمیل دولت الکترونیکی و پیوستن دستگاهها به سیستم یکپارچه هوشمند الکترونیکی بررسی گردید.
به گزارش سئو بوی به نقل از ایسنا، در جلسه امروز شورای اجرایی فناوری اطلاعات، پنجره های واحد صدور مجوزهای دو وزارت خانه جهاد کشاورزی و فرهنگ و ارشاد اسلامی و همینطور ایجاد پنجره های واحد خدمات کسب و کار در استانها به صورت پایلوت در دو استان خوزستان و بوشهر، افتتاح شد که از آن میتوان بعنوان گام نخست دولت برای رفع موانع تولید و حرکت در راه اجرای شعار سال نام برد.
رئیس جمهور در این نشست با تکیه بر تسریع در روند تکمیل و نهایی شدن دولت الکترونیکی، ایجاد شفافیت و دسترسی عمومی به اطلاعات را یکی از راهکارهای پشتیبانی از کسب و کارها و همینطور رفع موانع از تولید دانست و اظهار داشت: با دولت الکترونیکی میتوان به سرعت این هدف را محقق کرد و امروز با اقدامات انجام شده در دولت تدبیر و امید شاهد آن هستیم که بخش زیادی از خدمات به صورت الکترونیکی به مردم ارائه می شود.
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در بیستمین جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات، تسهیل فضای کسب و کار و تسریع در صدور مجوزها را از محورهای عملی رفع موانع تولید برشمرد که با توسعه دولت الکترونیکی در این دولت در دستور کار قرار داشته و امسال نیز با قدرت پیگیری و ادامه خواهد یافت.
روحانی در ادامه از طرح تحول سلامت بعنوان یکی از اقدامات مهم و پرارزش دولت یازدهم در زمینه فراگیر شدن خدمات سلامت برای آحاد ملت نام برد و اضافه کرد: نتیجه این اقدام بزرگ را در یک سال قبل در زمینه مقابله با پاندمی کرونا در کشور شاهد بودیم.
رئیس جمهور «سلامت الکترنیکی» را گام دوم طرح تحول سلامت خواند و اظهار داشت: با تکمیل سامانه سلامت الکترونیکی که فاز اول آن نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی امروز افتتاح شد، مردم قادر خواهند بود فقط با یک شماره ملی خدمات سلامت خویش را دریافت نمایند.
روحانی با اشاره به اینکه مفاسد یکی از موانع بزرگ تولید است، اظهار داشت: راه مبارزه با فساد همین توسعه دولت الکترونیکی و شفافیت است، با توسعه دولت الکترونیک مردم با زحمت کمتر خدمات بیشتری دریافت خواهند کرد و مفاسد و رانت ها کمتر می شود.
رئیس جمهور با قدردانی از دست اندرکاران اجرای طرح های فناورانه ای که امروز افتتاح شدند، عنوان کرد: پشتیبانی واقعی و مانع زدایی موثر از مسیر تولید از راه گسترش دولت الکترونیک قابل انجام است و تمام تلاش خویش را به کار گرفته ایم که تا پیش از انتهای دوره فعالیت خود دولت الکترونیک را به نقطه قابل قبولی برسانیم.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز به مناسبت افتتاح چندین طرح فناورآنه روز مبارکی بود، اظهار داشت: زندگی مردم باید بر اساس شرایط نوین جهانی بنیان گذاری شود. در دولت های یازدهم و دوازدهم شاهد بودیم خیلی از فعالیتهایی که قبلا باید با رجوع حضوری انجام می گرفت، فقط با استفاده از یک موبایل ساده انجام می شود.
روحانی ضمن اشاره به اینکه امروز خیلی از خدمات از راه فناوری اطلاعات دریافت می شود، اضافه کرد: زندگی در جهان جدید هوشمند شده و هوشمندسازی هر روز دامنه وسیع تری می یابد. طبیعی است که استفاده از هر امکان جدیدی مخاطرات جدیدی نیز همراه خود دارد که لزوم دارد برای مدیریت و کنترل این خطرات آموزش ها و کسب آمادگی های لازم مدنظر قرار گیرد.
رئیس جمهور عنوان کرد: فضای مجازی زندگی را آسان تر کرده، فعالیت ها را سرعت می بخشد و خیلی از مفاسد را از بین می برد.
روحانی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید پیش از این دو اقدام بزرگ در عرصه سلامت انجام داده بود که یکی تحول در نظام سلامت و دیگری بیمه همگانی بود و امروز نیز اجرای طرح سلامت الکترونیک شروع شد. تشکیل پرونده سلامت الکترونیک، اقدامی بسیار مهم و کارآمد در ارتقای نظام سلامت کشور است.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در حال گذر از دوره سنتی و قدیمی به دوره استفاده از فناوری های نو هستیم و طبیعتا مقاومت هایی هم در این راه وجود دارد اما استفاده از فناوری های نوین کمک می نماید که کارها بسیار بهتر و دقیق تر صورت گیرد.
روحانی تصریح کرد: استفاده از تکنولوژی های جدید و تشکیل پرونده سلامت الکترونیک برای آحاد جامعه موجب می شود که همزمان هم بر کار پزشک به شکلی دقیق تر نظارت شود و هم تجویز دارو و اقدامات تشخیصی سامان یابد.
رئیس جمهور گسترش دولت الکترونیک و زیر پوشش قرار دادن همه خدمات دولتی در عرصه الکترونیک را وظیفه بزرگ دولت برشمرد و اظهار داشت: بر مبنای آمار تنها پارسال یک میلیارد رجوع حضوری و کاغذی حذف و از راه سیستم الکترونیک انجام شده است.
روحانی افزود: گسترش دولت الکترونیک مفاسدی را که در مراجعات حضوری و رودرو امکان دارد اتفاق بیفتد از بین می برد و موجب ایجاد شفافیت می شود. تمام تلاش ما این است که تا پیش از اختتام دولت دوازدهم دولت الکترونیک را به نقطه قابل قبولی برسانیم که مفاسد و رانت ها کمتر شده و مردم بهتر و راحتتر بتوانند خدمات مورد نیاز خود دریافت نمایند.
رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه اگر طرح هایی مثل تحول نظام سلامت و گسترش دولت الکترونیک، گسترش اقتصاد دیجیتال و فضای سایبری نبود در دوران کرونا با سختی های بیشتری مواجه بودیم، عنوان کرد: هنوز تا عبور از کرونا راه سختی باقی مانده است، اما این دستاوردهای فناورانه به مواجهه و مقابله موثرتر و راحتتر با کرونا خیلی کمک می نماید.
در جلسه امروز شورای اجرایی فناوری اطلاعات، بهره برداری از فاز اول نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی در سرتاسر کشور، با فرمان رئیس جمهور شروع شد و همینطور از سامانه های
جامع هوشمند تعاونی های کشور، سامانه های پنجره واحد مجوزهای کشاورزی، رصد و پایش نهاده های کشاورزی، سامانه صدور مجوزهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بازمهندسی مجوزها، پنجره واحد خدمات کسب و کار استانی و پنجره واحد خدمات مالیاتی الکترونیک رونمایی گردید. امروز همینطور از وزارت خانه های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، امور اقتصادی و دارایی و سازمان های بیمه سلامت ایرانیان، تأمین اجتماعی و بیمه مرکزی ایران بعنوان دستگاههای برگزیده در توسعه دولت الکترونیکی و شفافیت با اهدای لوح تقدیر، قدردانی گردید.
متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:
«بسم الله الرحمن الرحیم
امروز برای دولت روز مبارکی بود و همینطور ان شاء الله برای ملت بزرگ ایران بخاطر مصوباتی که در اجرای فناوری های اطلاعاتی داشتیم، روز مبارکی باشد.
این بیستمین جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور بود. به صورت مرتب از سال قبل این مسأله مهم را دنبال می نماییم.
امروز زندگی مردم عزیز باید بر اساس شرایط نوین جهانی بنیانگذاری شود. مردم در دولت یازدهم و دوازدهم شاهد بودند که خیلی از فعالیت ها و کارهایی که قبلاً حضوری انجام می گرفت، امروز با یک موبایل ساده که در اختیارشان است انجام می گیرد. همه فعالیتهای بانکی، مالی، پولی از راه سامانه الکترونیک و با یک ابزار ساده انجام می شود.
امروز مردم خیلی از خدمات را از راه فناوری اطلاعات به سادگی دریافت می کنند. اگر خودرویی نیاز دارند بعنوان مسافر از راه سامانه های الکترونیک می توانند خدمات بگیرند. اگر کالایی تولید کرده و می خواهند بفروشند از راه همین سامانه ها می توانند به فروش برسانند. اگر خانه ای را می خواهد به مسافری در روزهای نوروز اجاره دهد، حتی اگر غذایی نیاز دارند از راه این سامانه ها دریافت می شود. زندگی کاملاً متحول شده است. یعنی دیگر شرایط سابق نیست، هوشمندسازی کم کم دامنه بسیار وسیع تری پیدا کرده است.
طبیعتا وقتی وارد این فضا می شویم یک خطراتی هم دارد. یعنی خطرات اش بالاتر از شرایط عادی است. شما وقتی یک آزادراه ندارید، خیلی به سختی مسیر را طی می کنید. با یک خطراتی هم مواجه هستید در یک جاده باریک، اما وقتی وارد آزادراه می شوید، خیلی سریع به مقصد می رسید. خیلی از خطرات جاده معمولی برطرف می شود اما یک خطراتی هم امکان دارد ایجاد شود. یک خودرو کار نادرستی انجام می دهد و یک دفعه می بینید یک تصادف زنجیره ای درست می شود.
هیچگاه در یک جاده عادی تصادف زنجیره ای اتفاق نمی افتد، یا خیلی نادر است. اما در یک اتوبان وقتی همه ماشین ها سرعت دارند، تصادف زنجیره ای هم هست.
فضای مجازی هم این گونه است. زندگی را سهل و آسان می کند. فعالیت ها را سرعت می بخشد. خیلی از مفاسد را از بین می برد.
امروز مصوبات بسیار خوبی داشتیم هم در زمینه مالیات مصوباتی داشتیم و هم در زمینه سلامت و خدمات در استان ها و هم در زمینه کشاورزی مصوباتی داشتیم. همه اینها کار را تسهیل می کند.
به جهت اینکه کار سلامت و درمان مردم بهتر انجام بگیرد، ۲ کار بزرگ در بخش سلامت انجام دادیم. یکی تحول نظام سلامت که مردم با پول کمتری به خدمات سلامت دسترسی پیدا می کنند و دیگری بیمه همگانی بود که ایجاد کردیم و همه را زیر پوشش قرار دادیم. قدم سوم هم که امروز انجام شد سلامت الکترونیک بود، اینکه مردم به سادگی وارد یک بیمارستان شوند و با یک شماره و کارت ملی به سادگی به همه خدمات دسترسی پیدا کنند.
با پرونده الکترونیک سلامت، هم پزشک به سادگی به سابقه بیمار دسترسی دارد و هم خود فرد که یادش نیست که سالهای پیش کجا و به چه دکتر و بیمارستانی مراجعه نموده و چه دارویی را مصرف کرده و چند بخش تشخیصی را گذرانده دیگر با پرونده سلامت الکترونیک دغدغه این مسائل را ندارد.
اینها امروز در پرونده سلامت الکترونیک پیش روی بیمار و پزشک و بیمه گر، همه در کنار هم این امکانات در اختیارشان است. سلامت بهتر، دقیق تر و سالم تر، سریع تر و بهتر با این طرح تأمین می شود. یک پزشکی که اطلاعات ندارد یا اطلاعات را از مریض می پرسد و مریض هم امکان دارد بخشی از مسائل یادش باشد و یک بخشی یادش نباشد، اما با این طرح وقتی پزشک به سامانه الکترونیک سلامت نگاه می کند، همه این اطلاعات را یکجا می بیند. حتی پیش از اینکه مریض وارد اتاق پزشک شود او می تواند در مدت یک دقیقه تمام سوابق این مریض را ببیند. در نتیجه اقدام دقیق تری انجام می شود و سلامت مردم بهتر تضمین می شود. نسخه ای که پزشک می خواهد بنویسد، خیلی ساده تر به دست داروخانه می رسد. این نسخه هایی که نوشته می شد داروخانه یک جور می خواند، دکتر یک جور می نوشت. خیلی موارد داشتیم، ۱۰۰ را ۱۰ می خواندند و ۱۰ را ۱۰۰ می خواندند.
یک دارویی که دُز ۵۰ بود، مسئول داروخانه ۵ می خواند، داروی با دز ۵ به او می داد، پس از یک هفته معلوم می شد طرف حالش وخیم شده، می رفت پزشک نگاه می کرد تازه می دید اشتباه شده است. در این سامانه های جدید این مشکلات کم می شود. البته در شروع راه یک مشکلاتی و یک مقاومت هایی هم خواهد بود. ما در واقع از سنت به مدرنیته داریم منتقل می شویم، از کارهای سنتی و قدیمی داریم به فناوری های نو وارد می شویم. در فناوری های نو تا طرف عادت کند به این شرایط جدید یک کم سخت و مشکل است ولی کار کاملاً آسان و بهتر می شود.
خیلی از داروهایی که لازم نیست مصرف شود، از این طریق حل خواهد شد. ما به سادگی می توانیم نظارت نماییم بر کار پزشکی و نسخه نویسی ها و نسخه پیچی ها در داروخانه های مختلف و نظارت دقیق تر و راحتتر انجام می شود.
خیلی از داروهایی که لازم نیست مصرف شود، کم می شود و کاسته می شود. خیلی از جاهایی که بیمار نیاز نیست برای دومین بار و سوم برای مراحل تشخیصی رجوع کند، این معلوم است که مثلاً یک ماه پیش اسکن و ام آرآی کرده است، این مشخص است و دائم تکرار بی خود نمی گردد که طرف بگوید این یکی اسمش آ است و خیلی قشنگ نیست، برو از قسمت ب ام آرآی بگیر، اینها تمام می شود و کم کم جمع می شود.
کم کم این شرایط، شرایط سالم تر و بهتری می شود. این تحول در سایه تکنولوژی های جدید اطلاعات و در سایه هوشمندسازی انجام می گیرد. دولت الکترونیک برای دولت یک وظیفه بزرگ است.
دولت باید الکترونیک شود و کاغذ از امور اداری جمع شود. در گزارشی که روز گذشته دیدم آمده بود که پارسال یک میلیارد رجوع ای که از راه کاغذ و به شکل حضوری می بایست انجام بگیرد، کاهش پیدا کرده است. این مراجعات با این سیستم الکترونیک، بدون اینکه احتیاج به رجوع حضوری باشد و کاغذ و… لازم باشد انجام شده است. امضاهای طلایی کم کم از بین می رود و مفاسدی که در سایه روبرو شدن افراد با هم رخ می داد، حذف می شود.
نمی دانید در راه پله ها چه کارهایی در تاریخ انجام شده است. مردم از طریق پله ادارات که بالا رفتن و آمدن پایین، هزینه های بسیار فراوانی را در این راه پله ها پرداخت کردند. این پله ها جمع می شود، نه اینکه آسانسور می آید، اصلاً دیگر نیاز نیست افراد به اداره رجوع کند. در خانه خودش نشسته است و با سامانه خودش، با یک موبایل ساده ای که در اختیارش است فعالیت می کند. کار بسیار عظیم و بزرگی انجام می گیرد.
ما در خیلی از مسایل مهم، حتی در آبیاری کشاورزی، اگر سامانه های ما الکترونیکی شود، اگر در مزارع ما معلوم باشد این درخت احتیاج به آب دارد، این مزرعه کی احتیاج به آب دارد، چه مقدار آب وارد شود، کی باید قطع شود و کی باید باز شود، این خیلی مصرف آب را سامان می دهد. حتی در سمپاشی، اینکه کی باید سم استفاده شود، چه مقدار سم نیاز است، همه اینها را اگر ببریم در سیستم الکترونیک، شرایط کاملاً متحول می شود و تغییر پیدا می کند و قدم به قدم باید در این جهتت جلو برویم.
یک تاریخ معروف بود به ۹ آذر ۹۹ بود که در این تاریخ تصمیماتی را اتخاذ کردیم و خیلی از سامانه ها در آن تاریخ راه اندازی شد و امروز سوم فروردین ۱۴۰۰ دو مرتبه مصوباتی داشتیم که این مصوبات در ماه اردیبهشت به اتمام می رسد.
مصوباتی هم داشتیم که این مصوبات در خرداد به اتمام می رسد. تمام تلاش ما این است که ان شاءالله تا اختتام خرداد و اول تیر که هفته های پایانی دولت دوازدهم است، دولت الکترونیک را به یک نقطه قابل قبول برسانیم و مردم بتوانند با زحمت کمتر، خدمات بیشتر دریافت نمایند.
با دولت الکترونیک مفاسد به تدریج کم شود، رانت ها کم شود. اگر می خواهیم با مفاسد مبارزه نماییم راه مبارزه با مفاسد همین است و الا با دادگاه و بگیر و ببند و شلاق، آنها بخش نهایی است. بخش نهایی است اگر لازم شد. آنچه که در مرحله اول لزوم است، شفافیت و در اختیار قرار گرفتن اطلاعات است. وقتی همه چیز معلوم باشد و همه بتوانند مشاهده کنند و ببینند، در آن شرایط مفاسد هم کمتر می شود.
حالا امسال که باید پشتیبانی بهتر از تولید بکنیم، در رونق تولید مانع زدایی نماییم، این را هم باید باز از راه دولت الکترونیک و اقتصاد دانش بنیان خیلی از موانع را برداریم. چگونه می توانیم در کشاورزی از تولید پشتیبانی نماییم. همین سامانه ای که امروز راه اندازی شد و این سامانه سماک سامانه ای است که می تواند خیلی از مجوزهایی که لازم است از این طریق ستاندن شود. این پشتیبانی از تولید است. به جای اینکه ۱۰ روز معطل شود و از این اتاق و به آن اتاق برود، از راه این سامانه می تواند مجوز دریافت کند. این پشتیبانی است. وقتی همه چیز در این سامانه می آید، در این سامانه شرایطی پیش می آید که راحتتر می توانیم از مفاسد و مشکلات عبور نماییم. یکی از موانع بزرگ برای تولید همین مسأله مفاسد است و از این طریق می توانیم از این مانع عبور نماییم. ازاین رو مسأله دولت الکترونیک همچنان یکی از مسایل بسیار مهم این دولت می باشد.
اگر تحول سلامت نبود و اگر دولت الکترونیک نبود، اگر اقتصاد دیجیتال نبود، اگر فضای سایبری نبود، با سختی بیشتری می توانستیم از کرونا عبور نماییم. امروز قدم های بزرگی برای فاصله گرفتن از کرونا برداشتیم، البته تا اتمام این کار هنوز راه زیادی در پیش داریم و باید تلاش نماییم تا از این پاندمی و همه گیری بسیار خطرناک فاصله بگیریم، اما این دو بازو، بازوی اصلی ما بود. یعنی خیلی از ترددها و تجمع ها کم شد و در زمینه سلامت امکاناتی داشتیم که به ما کمک کرد. الحمدالله از شروع امر تا امروز، حتی در شرایط سختی که در خوزستان پیش آمد به هر حال گرفتار کمبود تخت نشدیم. یعنی کسی بیرون بیمارستان در صف معطل نماند. همین روز گذشته که با خوزستان صحبت می کردم، ۱۰۰ تخت آی سی یو در همین هفته های اخیر اضافه شده است.
این قدرتی که امروز می توانیم تخت های آی سی یو را اضافه نماییم، اینکه تخت های آی سی یو را در این دولت ۲.۵ برابر کردیم، این توانمندی است که برای نظام بهداشت و سلامت کشور ایجاد کردیم.
الکترونیکی شدن سلامت هم قدم دومی است که انجام می گیرد و شرایط را برای مردم تسهیل می کند. امیدوارم با تلاش وزارت فناوری ما و همه وزارت خانه هایی که باید در این راه تلاش کنند، ان شاءالله در انتها دولت دوازدهم دولت الکترونیک را در حد قابل قبولی به مردم عزیزمان ارائه نماییم و مردم از خدمات آن استفاده کنند.
ان شاء الله.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.»



You may also like