سئو بوی: با مصوبه مجلس شورای اسلامی، سود تجاری واردات تجاری موبایل بالای ۶۰۰ دلاری از یک به هشت درصد افزایش یافته و با احتساب چهار درصد حقوق و عوارض گمرکی، تعرفه واردات از ۵ به ۱۲ درصد افزایش خواهد یافت.
به گزارش سئو بوی به نقل از ایسنا، در ماه های گذشته به سبب مشکلات مربوط به کرونا و مشکلات تولید و از طرف دیگر، مشکلات واردات، قیمت گوشی با افزایش چند برابری مواجه بود. این در حالیست که بازار موبایل مستقیما از بازار ارز تاثیر می گیرد و با هر نوسانی در قیمت دلار و به ویژه افزایش قیمت ارز، دستخوش تغییراتی می شود.
همین طور موضوع ممنوعیت واردات گوشیهای بالاتر از ۳۰۰ یورو تابستان سال جاری بعنوان چاره ای برای مشکل واردات و کمبود گوشی عنوان شد و البته با جنجال هایی که این خبر به پا کرد و حتی با گران شدن گوشیهای پرچمدار هم گره خورد، مسئولان واکنش نشان داده و درنهایت اعلام گردید این مساله که در حد یک صورت جلسه در کمیته تخصیص ارز بوده و ابلاغی به گمرکات نشده بود که با تصمیم کمیته ای متشکل از وزارت صمت، بانک مرکزی و وزارت ارتباطات، کنسل شد.
هرچند همان زمان هم واردکنندگان مدعی بودند گوشی ۳۰۰ یورویی تخصیص ارز نمی گیرد و واردکننده رسمی نمی تواند این گوشیها را وارد کند، برای اینکه ممنوعیت واردات گوشیهای بالای ۳۰۰ یورو به سبب تحریم ها و محدودیت های ارزی، در کمیته های کارشناسی کمیسیون تنظیم بازار بررسی شده بود. با توجه به این در دو ماه گذشته و به ثبات رسیدن بازار ارز وضعیت واردات موبایل هم تا به ثبات رسید و حتی با کاهش قیمت ارز، در مدتی گوشیها هم کاهش قیمت را تجربه کردند.
در آخرین اخبار مربوط به تعرفه گوشی، نمایندگان شورای اسلامی در ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۰، حقوق ورودی واردات گوشیهای موبایل تولید شده خارجی بالای ۶۰۰ دلار را ۱۲ درصد تعیین کردند. بر طبق این مصوبه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است کلیه تبلت ها و ساعات هوشمند بارکدخوان و مبدل ارتباطات ثابت به سیار وارداتی و تولید داخل را در سامانه هوشمند مدیریت تجهیزات سامانه ای (همتا) ثبت کند.
بدین سبب همانطور که انجمن واردکنندگان موبایل در توییتر اعلام کرد، طی مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق مجلس، قرار بر این است تا سود تجاری واردات تجاری موبایل بالای ۶۰۰ دلاری از یک به هشت درصد افزایش یابد. بدین سان با احتساب چهار درصد حقوق و عوارض گمرکی، تعرفه واردات از ۵ به ۱۲ درصد افزایش خواهد یافت.




منبع:

You may also like