به گزارش سئو بوی چین با واردات بیشتر تراشه و دستگاههای تولید تراشه، اقدامات قاطعانه ای را برای حفاظت از خود در مقابل ممنوعیت رو به گسترش دسترسی به فناوری آمریکایی اتخاذ نموده است.

به گزارش سئو بوی به نقل از ایسنا، تحلیل بلومبرگ از آمار رسمی بازرگانی نشان داده است شرکتهای چینی در سال ۲۰۲۰ به ارزش ۳۲ میلیارد دلار تجهیزات مورد استفاده برای تولید تراشه کامپیوتر از ژاپن، کره جنوبی، تایوان و نقاط دیگر خریداری کردند که ۲۰ درصد در مقایسه با سال ۲۰۱۹ رشد داشته است.

و با اقدام شرکتهایی نظیر هواوی در انبارسازی تراشه قبل از اجرای تحریمهای آمریکا، واردات تراشه کامپیوتر به حدود ۳۸۰ میلیارد دلار رسید که ۱۸ درصد از کل واردات چین پارسال بود.

آمریکا به صورت پیوسته در حال محدود کردن دسترسی شرکتهای چینی به فناوری آمریکا بوده و پکن را وادار کرده است بعد از سالها پیشرفت آهسته، کوشش برای توسعه صنعت داخلی تراشه را مضاعف کند. اقدامات دولت ترامپ صدمه پذیری چین در این بخش مهم را نمایان کرد و حتی علیرغم این که دولت بایدن روی کار آمده است، پکن در حال پیشرفت برنامه جدید برای خودکفایی در بخش تولید نیمه رساناهاست.

شرکتهای چینی نظیر SMIC خرید دستگاههای مورد نیاز برای تولید ویفرهای سیلیکونی و تراشه های کامپیوتر را افزایش داده اند. بر اساس گزارش انجمن صنعتی SEMI، چین در سال ۲۰۲۰ به بزرگترین بازار چنین تجهیزاتی تبدیل شد.

با اقدام هواوی و سایر شرکتهای فناوری چینی در انبار کردن تراشه قبل از اجرایی شدن تحریمهای آمریکا، واردات در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۴ درصد رشد کرد. هواوی در فهرست سیاه آمریکا قرار گرفته که فروش تراشه و سایر قطعات آمریکایی مورد نیاز برای تولید تلفن هوشمند و تجهیزات مخابراتی را به این شرکت را ممنوع می کند. دولت ترامپ مقررات تحریمها را تشدید کرده که مانع از تأمین قطعات مورد نیاز هواوی شود.

خرید تراشه چین به علت تقاضای جهانی قوی برای کامپیوتر ها و رواج گسترده مدل کار از خانه در دوران همه گیری ویروس کرونا افزایش پیدا کرد. بخش زیادی از تراشه هایی که به چین وارد شده است در مونتاژ تلفنهای هوشمند و لپ تاپها بکار رفته و صادر گردیده است.

یکی از بزرگترین برندگان افزایش تقاضا برای تراشه، تایوان بود و افزایش سفارش به شرکت TSMC و سایر شرکتهای تایوانی سبب شد رشد اقتصادی تایوان برای اولین بار در ۳۰ سال قبل از رشد چین سبقت بگیرد. افزایش تقاضای چین همینطور سبب کمبود تراشه برای شرکتهای خودروسازی شده و به تعطیلی بعضی از کارخانه های خودروسازی منجر گردیده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، انجمن صنعت نیمه رسانا در دسامبر پیش بینی نمود روند افزایش تقاضا برای تراشه در سال ۲۰۲۱ ادامه پیدا کرده و فروش جهانی تراشه ۸.۴ درصد رشد می کند که به نفع شرکتهایی نظیر TSMC، اینتل و سامسونگ الکترونیکس خواهد بود. شرکتهای چینی هم به خرید تجهیزات برای تولید بیشتر نیمه رساناهای خود ادامه خواهند داد و احیانا به فروش شرکتهایی نظیر توکیو الکترون و ASML Holding کمک می کنند.




You may also like