«سروا» با تأمین بستر یکپارچه و عرضه متمرکز خدمات دولت به کسب و کارها، از آغاز سال تا آخر آذرماه، ۱۰۴ میلیون تراکنش را به ثبت رسانده است.
به گزارش سئو بوی به نقل از ایسنا، پلت فرم “سروا” یک درگاه ارتباط بخش غیردولتی به بخش دولتی است که به کمک آن، امکان استفاده کسب و کارها از داده های دولتی از راه این درگاه امکان پذیر می شود. پروژه سروا مرکز تبادل اطلاعات دولت با بخش خصوصی و عمومی با هدف به اشتراک گذاری اطلاعات دولتی برای استارت آپ ها است و بسترساز تعامل یکپارچه و عرضه سرویس به کسب وکارهای مورد تأیید روی یک زیرساخت یکپارچه و مطمئن است.
از مزایای این سرویس می توان به ارتباط با یک نهاد مشخص در دولت و عدم ایجاد سردرگمی، بهبود عرضه خدمات دولت الکترونیک، یکپارچه سازی سامانه های نرم افزارهای دولتی بدون اتصال مستقیم به دستگاه ها، کاهش هزینه های دولت، پشتیبانی از سامانه های داخلی اشاره نمود.
محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- درباره این طرح، با بیان اینکه دولت باید به کسب وکارهای نوپا خدمات عرضه نماید، اظهار داشته بود: در پروژه «سروا» خدمات دولت به این کسب وکارهای نوپا تسهیل می شود و این شرکت ها می توانند کاربرانی که به آنها رجوع می کنند را با استفاده از داده های موجود در بانک اطلاعاتی اپراتورها تصدیق هویت کنند.

ثبت تراکنش های میلیونی در سامانه خدمات دولت به کسب وکارها
در این راستا به نقل از سازمان فناوری اطلاعات، بهنام ولی زاده- معاون دولت الکترونیکی ضمن اشاره به تبصره ۲ بند ث ماده ۶۷ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور به منظور تبادل و به اشتراک گذاری اطلاعات اظهار نمود: در مرکز ملی تبادل اطلاعات (NIX) دو بستر نرم افزاری تبادل خدمات الکترونیکی وجود دارد که در گذرگاه عمومی خدمات دولت (PGSB)، تبادل اطلاعات به منظور ارائه خدمات دستگاههای اجرایی به کسب و کارها جهت ایجاد تسریع در رسیدگی به تقاضاهای مردم صورت می گیرد.
به قول معاون دولت الکترونیکی در سروا (PGSB) یا همان (public government service bus)، بستر لازم جهت راه اندازی کسب وکارهایی که احتیاج به انبوهی از APIها از چندین سامانه مختلف دارند، فراهم گشته است. به صورتی که بازارچه ای از API در چندین دسته بندی نظیر احراز هویت، مالی، موقعیت مکانی، خدمات شهری و غیره طراحی شده است.
وی در مورد جزئیات چگونگی سازوکار استفاده کسب و کارها از خدمات PGSB تشریح کرد: اتصال فنی خدمت گیرندگان از این بستر به دو شیوه اینترنت و MPLS امکان پذیر است که طی آن متقاضی باید ضمن ارسال درخواست اتصال به گذرگاه PGSB از معاونت دولت الکترونیکی تاییدیه دریافت کند و سپس به انجام امور قراردادی و حقوقی و هم تنظیمات شبکه ای با کمک راهنمایی پشتیبانی مرکز داده دولت الکترونیکی بپردازد.
ولی زاده در مورد آخرین وضعیت تحولات آماری در سامانه سروا خاطرنشان کرد: تعداد تراکنش های انجام شده در سروا با انجام یک میلیون تراکنش در فروردین سالجاری شروع شد و در انتها آذر ماه به حدود ۳۰ میلیون تراکنش در ماه رسیده است. تا آخر این زمان، تعداد ۱۱۱ خدمت توسط ۱۳ دستگاه خدمت دهنده، ارائه شده است و در این میان ۲۶۰ دستگاه هم خدمت گیرنده بوده اند.
وی افزود: در همین راستا، در انتهای آذرماه سالجاری پردرخواست ترین دستگاه خدمت دهنده، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و پردرخواست ترین متقاضی خدمت گیرنده، یکی از پلت فرم های تاکسی اینترنتی بوده است. همینطور مجموع تعداد تراکنش های ثبت شده در سروا تا آخر آذر ماه ۱۳۹۹ به ۱۰۴ میلیون تراکنش رسیده است. متقاضیان برای استفاده از خدمات دولت به کسب و کارها می توانند به نشانی sarva.iran.gov.ir رجوع کنند.




منبع:

You may also like