بیشترین فراوانی رخدادهای کامپیوتری در دو هفته گذشته، مربوط به آلودگی به بدافزار و بات و فیشینگ سایت های خارجی بوده است.
به گزارش سئو بوی به نقل از ایسنا، باتوجه به اهمیت پاسخگویی به رخدادهای فضای تبادل اطلاعات و ایجاد مراکز پاسخگویی به حوادث فضای مجازی که در بیشتر کشورها تحت عنوان مراکز CERT انجام شده است، مرکز ماهر بعنوان CERT ملی ایران در سال ۱۳۸۷ ایجاد و در سطح ملی فعالیت گسترده ای را برای پیشگیری و مقابله با حوادث فضای تبادل اطلاعات به عهده دارد.
این مرکز در حوزه کارهای امداد و واکنشی موظف به رسیدگی فوری به حوادث فضای مجازی برمبنای درخواست سازمان ها است. همین طور در حوزه کارهای پیشگیرانه نیز این مرکز وظیفه دارد تا به ارائه هشدارها، اعلانات، مخاطرات و ضعف های سامانه ها در سطح ملی و انتشار بسته های راهنما برای مقاوم سازی سامانه ها بپردازد.
در این راستا گزارشی از ۲۵۷ مورد خدمت ارائه شده توسط مرکز ماهر (مدیریت امداد و هماهنگی رخدادهای کامپیوتر ای) در هفته چهارم آذر ماه و هفته اول دی ماه (۲۵ آذرلغایت ۸ دی ماه ۱۳۹۹) در گراف های زیر قابل مشاهده می باشد. خدمات ارائه شده شامل فراوانی و نوع رخدادهای رسیدگی شده توسط مرکز، بخش های دریافت کننده این خدمات و نحوه باخبر شدن مرکز از این رخدادها است.
طبق این اطلاعات، بیشترین فراوانی رخداد به ترتیب مربوط به آلودگی به بدافزار و بات، فیشینگ سایت های خارجی، شناسایی لطمه پذیری، فیشینگ سایت های داخلی، درخواست ارزیابی، گزارش های خبری، درخواست مشاوره، دیفیس سایت و افشای اطلاعات بوده است.


نحوه باخبر شدن مرکز ماهر از رخداد نیز در نمودار زیر آمده که نشان میدهد بیشترین آمار بوسیله گزارش های بین المللی به این مرکز رسیده است.


همین طور بخش های دریافت کننده خدمات از مرکز ماهر شامل اپراتورها، بخش خصوصی، دستگاه های حاکمیتی و بانک ها و موسسات مالی می شود که تعداد دریافت این خدمات در نمودار زیر آمده است.


در نمودار بخش های حاکمیتی دریافت کننده خدمات از مرکز ماهر هم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در صدر و به دنبال آن، وزارت بهداشت و وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار دارد.





You may also like