سئو بوی: شرکت های بزرگ ایرانی باید با ایجاد مراکز شتابدهی به زیست بوم استارت آپی وارد شوند و عقب ماندگی ها را جبران کنند.
به گزارش سئو بوی به نقل از ایسنا، استارت آپ ها که غالبا به شرکت های نوپای حوزه فناوری اطلاق می شوند، بااینکه بواسطه روش های نوآورانه و مبتنی بر تکنولوژی روزی که پیش می گیرند، می توانند آینده روشنی برای کسب وکارها رقم بزنند و شیوه های سنتی را با شیوه های جدید کم هزینه تر و بهینه تر جایگزین کنند، همچنان موانعی را هم پیش رو دارند. همچون این موانع می توان به عدم ثبات اقتصادی و به روز نبودن قوانین متناسب با رشد فناوری ها ی نوین اشاره نمود.
در این راستا به نقل از سازمان فناوری اطلاعات ایران، امیر ناظمی – معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت صنعتی با محوریت قراردادن موضوع نوسازی صنعت در پرتو تحولات نوظهور در مرکز همایش های مدیریت صنعتی، با سرلوحه قراردادن «به تغییر باید سلام داد!» بیان کرد: سیاستگذاران حوزه صنعت می بایست شرکت های بزرگ را برای ورود به زیست بوم استارت آپی تشویق کنند و ایجاد مراکز شتابدهی استارت آپی، راهکار اساسی جبران عقب ماندگی های موجود است.
وی با اشاره به اینکه صنعت در آینده نمی تواند به دور از فناوری اطلاعات به کار خود ادامه دهد، به رشد انفجاری داده در طول سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۰ اشاره نمود و افزود، در اقتصاد دیجیتال سه لایه وجود دارد که عبارتند از هسته مرکزی که متشکل از فناوری اطلاعات است که بطور تقریبی ۳ تا ۵ درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) در کشورهای مختلف را به خود اختصاص می دهند. در لایه دوم، فناوری اطلاعات موجب تغییر مدل کسب وکارها شده است و حدود ۱۵ درصد از GDP کشورها را شامل می شود.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران افزود: لایه سوم، تعریف گسترده از اقتصاد دیجیتال است که شامل شرکت هایی است که از فناوری اطلاعات با هدف افزایش ارزش افزوده استفاده می نمایند و نزدیک به ۳۰ درصد GDP را به خود اختصاص می دهند. بدین سبب می توان گفت، اقتصاد دیجیتال به دنبال ایجاد کسب وکارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات است که راندمان و کارآمدی بالاتری داشته باشند. در همین راستا، صنعت چهار(industry 4) در لایه سوم اقتصاد دیجیتال قرار دارد تا صنایع خصوصاً از نوع سنتی و قدیمی بتوانند از ظرفیت هایی که این صنعت در اختیار آنها قرار می دهد برای رسیدن به راندمان بیشتری استفاده کنند.

سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص کشورها
ناظمی با اعلان اینکه سهم اقتصاد دیجیتال بمراتب بیشتر از سهم فناوری اطلاعات در تولید ناخاص داخلی کشورهاست، اشاره کرد: چالش اصلی کشور ایران در حوزه اقتصاد دیجیتال به ترتیب ابتدا در لایه سوم، سپس لایه دوم و در وهله آخر در هسته مرکزی قرار دارد. به عبارت دیگر، ایران در فاکتورهای در رابطه با شبکه، سطح پوشش و دسترسی دارای رتبه های به نسبت مطلوبی است، اما در چگونگی به کارگیری شبکه در شکل گیری کسب وکارهای جدید و زیست بوم استارت آپی، سهم اقتصاد دیجیتال کشور، کاهش پیدا می کند.
معاون وزیر ارتباطات، ضمن تبیین جزئیات طرح آینده نگاری سازمان فناوری اطلاعات ایران به روش دلفی، اظهار داشت: مداخله دولت ها در این عرصه به دو بخش توسعه فناوری و سیاست های طرف عرضه و مداخله دولت در طرف تقاضا تقسیم می شود. تحلیل پاسخ های دریافتی در طرح آینده نگاری نشان داد اعتقاد خبرگان بیشتر در خصوص مداخله دولت در زمینه توسعه فناوری است که به ترتیب مشتمل بر توسعه بخش پژوهش و دانشگاه با حوزه صنعت، توسعه زیرساخت های تحقیق و توسعه، وضعیت به روزرسانی قوانین و مقررات، کاهش مقررات و ارتقای شیوه های تامین مالی تحقیق و توسعه است.
وی ادامه داد: در این میان، شیوه مداخه دولت در بازار نیز به صورت کمک به توسعه شرکت های کوچک و متوسط و هم چنین ارتقای محیط کسب وکار مورد توجه قرار گرفت. در این میان سه حوزه فعالیت رایانش ابری، کلان داده و اینترنت اشیا از وضعیت بهتری برخوردار می باشند و نیاز به مداخله دولت ندارند و بخش خصوصی در آن به فعالیت می پردازند. اما امنیت سایبری، نیازمند مداخله دولت در به کارگیری و توسعه فناوری است. البته از حوزه رباتیک نیز نباید غافل شد که در کشور ایران، بنا به دلایلی ولو ساختاری، از فرصت رشد کمتری برخوردار بوده است.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، ضمن بررسی تاثیرات مثبت پاندمی کرونا بر حوزه خرده فروشی و در مقابل آن کاهش شدید رشد پلت فرم هایی مانند گردشگری و فروش بلیت، اظهار داشت: صنعت چهار در ایران در وضعیت کنونی، جذابیت و توانمندی پایینی دارد. پس به نظر می آید، عدم رشد صنعت چهار در کشور بوسیله منبع محور بودن صنعت نشان داده شده است. بطوریکه صنایع ما، به سبب منبع محور بودن دارای تمایل کمتری برای استفاده از فناوری اطلاعات هستند و از توانمندی کافی برخوردار نیستند.
ناظمی اشاره کرد: بدین سبب چاره ای که برای سیاستگذاران حوزه صنعت کشور وجود دارد، این است که شرکت های بزرگ را بمنظور ورود به حوزه تحقیق و توسعه زیست بوم استارت آپی تشویق کنند و جبران عقب ماندگی دراین زمینه بوسیله ایجاد مراکز شتابدهی به رشد استارت آپ ها امکان پذیر است.




منبع:

You may also like