به گزارش سئو بوی در حالی آموزش مجازی برای دانش آموزان در بستر سامانه شاد مجانی است که تنها ۴۰ درصد مدارس از سامانه شاد استفاده می نمایند و بعضی از مدارس ابزارهای خاص خودشان را دارند و یا از سامانه های داخلی استفاده می نمایند.
به گزارش سئو بوی به نقل از ایسنا، از زمان انتشار کرونا در کشور از اسفند سال قبل و تعطیلی تمامی مراکز آموزش، آموزش مجازی در دستور کار قرار گرفت و البته از همان زمان اتصال به شبکه شاد یا آموزش آنلاین دانش آموزان، با مشکلات زیادی همراه بود؛ گلایه خانواده ها، معلم ها و دانش آموزان برای چالش های اتصال به این برنامه یک سمت این ماجرا و ناتوانی در تأمین سخت افزار مورد نیاز برای اتصال به شبکه آموزش مجازی طرف دیگر ماجراست.
محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- چندی قبل درباره عرضه اینترنت مجانی به مدارس اظهار داشت: روزانه سه میلیارد تومان یارانه بابت اینترنت مجانی به آموزش و پرورش از سوی دولت پرداخت می شود. اینترنت مجانی را برای همه دانش آموزان و معلمان رسمی و غیررسمی ارائه دادیم بیشتر از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در زمان اوج مصرف از اینترنت مجانی استفاده می نمایند و ۸.۵ میلیون نفر روزانه از اینترنت مجانی استفاده می نمایند.
آذری جهرمی همینطور آماری از استفاده از شاد منتشر نمود که مطابق آن، اعلام شده بود بیشتر از ۱۱ میلیون دانش آموز عضو شاد هستند و این در شرایطی است که در یک نظرسنجی که در صفحه خود از کاربران درباره استفاده از شاد و یا سایر پیام رسان ها برای آموزش مجازی پرسیده بود، کاربران ۲۷ درصد به شاد رای داده و ۷۳ درصد گزینه سایر ابزارها را انتخاب کردند.
همینطور در حالیکه خیلی از معلمان، به واسطه مشکلاتی که شاد دارد، آموزش را از راه شبکه ها و پیام رسان های دیگر دنبال می کنند، محسن حاجی میرزایی – وزیر آموزش و پرورش- چندی قبل اعلام نموده بود برای تمام مدارس استفاده از شاد، تعیین شده و آنها اجازه ندارند از دیگر پیام رسان های خارجی استفاده کنند و اگر مدرسه ای از اپلیکیشن دیگری استفاده نماید، به ان مبحث رسیدگی خواهد شد.
البته آنطور که وزیر آموزش و پرورش می گوید، آمار استفاده و پیوستن به شاد روز به روز در حال افزایش می باشد و مسائل و مشکلاتش کاسته می شود، بعضی از این مشکلات به زیرساخت های فنی مربوط می شود که شناسایی شده به اعتقاد او، شاد هر هفته با شاد هفته قبل متفاوت خواهد بود و خدمات بهتر و هموارتری را عرضه خواهد نمود.
با این حال، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اخیرا بار دیگر درباره اینترنت مجانی برای دانش آموزان اظهار داشت: بر مبنای سیاستی که وزارت آموزش وپرورش اتخاذ نمود، آموزش ها به بستر سامانه شاد منتقل شده و این سامانه برای آموزش مجازی مورد تائید این وزارتخانه در مدارس دولتی است؛ ازاین رو آموزش مجازی مجانی از راه سامانه شاد فراهم گشته است و جهت استفاده از آن، هزینه ای دریافت نمی گردد و تمام هزینه های آنرا دولت تأمین می کند.
به قول آذری جهرمی، باآنکه بهتر است درباره میزان استفاده از سامانه شاد در کل کشور به آمار وزارت آموزش وپرورش اتکا شود، اما ارزیابی وزارت ارتباطات این است که ۱۱ درصد مدارس غیرانتفاعی از ابزارهای خاص خودشان استفاده می نمایند، ازجمله بعضی از سامانه های داخلی که همین مساله سبب یک رشد تقریباً ۱۲۰۰ درصدی در ابزارهای آموزش مجازی در شبکه ارتباطی کشور شده است و نظرسنجی ها از مجموع مدارس باقی مانده از سراسر کشور نشان داده است که ۴۰ درصد از مدارس از سامانه شاد استفاده می نمایند.
این روزها که به علت شیوع ویروس کرونا، آموزش مجازی به یکی از ارکان مبارزه با این ویروس تبدیل گشته، یکی از اشکالات آموزش مجازی در مدارس، هزینه های بالای آن برای دانش آموزان و معلمان است و باآنکه استفاده از سامانه شاد مجانی اعلام شده، اما هنوز حتی نیمی از مدارس هم از این سامانه استفاده نمی کنند، مشکلات فنی شاد یا افزایش ترافیک این سامانه در ساعات پرمصرف می تواند از دلایلی باشد که با وجود مجانی بودن ترافیک، سبب شده کاربران عطای شاد را به لقایش ببخشند و از ابزارهای دیگری استفاده کنند.




منبع:

You may also like