مدیرکل نظام مدیریت امنیت اطلاعات (نما) با اشاره به فعالیت سامانه جامع خدمات و محصولات امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات اظهار داشت: تا حالا ۳۱۶ گواهی معتبر در حوزه خدمات افتا صادر گردیده است.
به گزارش سئو بوی به نقل از سازمان فناوری اطلاعات ایران، بیتا کیامهر با اشاره به حذف مراجعه حضوری شرکت های متقاضی دریافت پروانه در حوزه خدمات امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات، از استقبال چشم گیر متقاضیان درباب الکترونیکی شدن پروسه ارزیابی و صدور پروانه و ثبت تقاضاها در کشور آگاهی داد و اظهار داشت: سامانه جامع خدمات و محصولات امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات با حذف مراجعات فیزیکی، ضمن افزایش ده برابری تقاضا، مورد استقبال بخش خصوصی قرار گرفته است. وی با اعلان اینکه هم اکنون ۳۱۶ گواهی معتبر در حوزه خدمات امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات (افتا) ارائه شده که تعداد آنها درحال بالا رفتن است، در تشریح دلیلهای اعطای پروانه فعالیت در خدمات امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات به بخش خصوصی اظهار داشت: بیش از یک دهه است که سازمان فناوری اطلاعات ایران برمبنای اسناد و راهبردهای ملی همچون سند استراتژیک امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات (سند افتا) و برنامه های ۵ ساله توسعه ای، جهت حمایت و گسترش خدمات امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات در کشور و ساماندهی شرکت های توانمند در این عرصه، مبادرت به ارزیابی و صدور پروانه فعالیت نموده است. در همین راستا سامانه جامع خدمات و محصولات امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات در چارچوب خدمت دولت به کسب و کار (G۲B) در مهر ماه سال قبل کار خودرا شروع کرد و مورد بهره برداری قرار گرفت. مدیرکل نظام مدیریت امنیت اطلاعات (نما)، ایجاد سامانه arzyabi.ito.gov.ir را اقدامی باارزش خصوصاً برای بخش خصوصی مستقر در خارج از استان تهران و در شرایط حال حاضر کرونا معرفی نمود و اضافه کرد: قبل از این متقاضیان ناگزیر بودند، به صورت حضوری از سراسر کشور درخواست خودرا جهت انجام پروسه ارزیابی به اداره کل نظام مدیریت امنیت اطلاعات ارائه کنند اما با راه اندازی این سامانه، نیازی به حضور فیزیکی نیست و متقاضیان می توانند بوسیله سامانه، مدارک خودرا بارگزاری کنند. وی افزود: چنانچه برای برخی شرکت ها جهت ارزیابی فنی، انجام مصاحبه مورد نیاز باشد، باتوجه به شرایط کرونا، این مصاحبه بصورت غیرحضوری و بوسیله بستر ویدیو کنفرانس صورت می گیرد. کیامهر اشاره کرد: از شروع راه اندازی سامانه در شرایط غیر کرونا نیز بمنظور صرفه جویی در زمان و هزینه رفت و آمد شرکت های خصوصی در استانها، این مصاحبه بوسیله ویدیو کنفرانس انجام می شد و بسیار نیز مورد استقبال قرار گرفت. ساز و کار انجام این کار در استانها به این صورت است که شرکت متقاضی با مراجعه به ادارات کل ارتباطات و فناوری اطلاعات مستقر در استانها می تواند به انجام مصاحبه ازراه دور اقدام نماید. وی درباره جزئیات و شرایط دریافت پروانه امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات، این مجوز را جزو پروانه های حائز اهمیت در حوزه فناوری اطلاعات دانست که بطور رایگان صادر و تمدید می شود و اضافه کرد: پروانه خدمات امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات شامل چهار گرایش فنی، عملیاتی، آموزشی و مدیریتی است و صدور این مجوز به سبب وجود پروسه ارزیابی مشترک با مرکز افتای ریاست جمهوری بعنوان دستگاه همکار، بطور متوسط حدود دو ماه طول می کشد که درصدد رساندن آن به حداقل زمان ممکن هستیم. مدیرکل نظام مدیریت امنیت اطلاعات در سازمان فناوری اطلاعات ایران اشاره کرد: مطابق با اسناد بالادستی، کلیه دستگاه های اجرائی بمنظور استفاده از خدمات امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات همچون طراحی و استقرار سیستم مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS)، پیاده سازی مرکز عملیات امنیت و تیم پاسخ به رخداد، پیاده سازی امنیت فیزیکی و محیط پیرامونی، امن سازی و مقاوم سازی سامانه ها، زیرساخت ها و سرویس ها، آزمون و ارزیابی امنیتی، نصب و پشتیبانی محصولات فضای تولید و تبادل اطلاعات، آموزش امنیت، ممیزی انطباق استانداردهای امنیت اطلاعات و ارتباطات، موظف به استفاده از خدمات قابل ارائه توسط شرکت های دارای پروانه هستند. کیامهر با اعلان اینکه لیست این شرکت ها باتوجه به تاریخ اعتبار پروانه آنها بوسیله درگاه معاونت امنیت به آدرس SEC.ITO.GOV.IR به روز رسانی شده و قابل دسترسی است، اظهار داشت: ستاندن گواهی انطباق سیستم مدیریت امنیت اطلاعات بعد از پیاده سازی سیستم مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS)، از الزامات بوده و لازم است بیشتر از طرف دستگاه های دولتی مورد توجه قرار گیرد.
به گزارش سئو بوی به نقل از سازمان فناوری اطلاعات ایران، بیتا کیامهر با اشاره به حذف مراجعه حضوری شرکت های متقاضی دریافت پروانه در حوزه خدمات امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات، از استقبال چشم گیر متقاضیان درباب الکترونیکی شدن پروسه ارزیابی و صدور پروانه و ثبت تقاضاها در کشور آگاهی داد و اظهار داشت: سامانه جامع خدمات و محصولات امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات با حذف مراجعات فیزیکی، ضمن افزایش ده برابری تقاضا، مورد استقبال بخش خصوصی قرار گرفته است. وی با اعلان اینکه هم اکنون ۳۱۶ گواهی معتبر در حوزه خدمات امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات (افتا) ارائه شده که تعداد آنها درحال بالا رفتن است، در تشریح دلیلهای اعطای پروانه فعالیت در خدمات امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات به بخش خصوصی اظهار داشت: بیش از یک دهه است که سازمان فناوری اطلاعات ایران برمبنای اسناد و راهبردهای ملی همچون سند استراتژیک امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات (سند افتا) و برنامه های ۵ ساله توسعه ای، جهت حمایت و گسترش خدمات امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات در کشور و ساماندهی شرکت های توانمند در این عرصه، مبادرت به ارزیابی و صدور پروانه فعالیت نموده است. در همین راستا سامانه جامع خدمات و محصولات امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات در چارچوب خدمت دولت به کسب و کار (G۲B) در مهر ماه سال قبل کار خودرا شروع کرد و مورد بهره برداری قرار گرفت. مدیرکل نظام مدیریت امنیت اطلاعات (نما)، ایجاد سامانه arzyabi.ito.gov.ir را اقدامی باارزش خصوصاً برای بخش خصوصی مستقر در خارج از استان تهران و در شرایط حال حاضر کرونا معرفی نمود و اضافه کرد: قبل از این متقاضیان ناگزیر بودند، به صورت حضوری از سراسر کشور درخواست خودرا جهت انجام پروسه ارزیابی به اداره کل نظام مدیریت امنیت اطلاعات ارائه کنند اما با راه اندازی این سامانه، نیازی به حضور فیزیکی نیست و متقاضیان می توانند بوسیله سامانه، مدارک خودرا بارگزاری کنند. وی افزود: چنانچه برای برخی شرکت ها جهت ارزیابی فنی، انجام مصاحبه مورد نیاز باشد، باتوجه به شرایط کرونا، این مصاحبه بصورت غیرحضوری و بوسیله بستر ویدیو کنفرانس صورت می گیرد. کیامهر اشاره کرد: از شروع راه اندازی سامانه در شرایط غیر کرونا نیز بمنظور صرفه جویی در زمان و هزینه رفت و آمد شرکت های خصوصی در استانها، این مصاحبه بوسیله ویدیو کنفرانس انجام می شد و بسیار نیز مورد استقبال قرار گرفت. ساز و کار انجام این کار در استانها به این صورت است که شرکت متقاضی با مراجعه به ادارات کل ارتباطات و فناوری اطلاعات مستقر در استانها می تواند به انجام مصاحبه ازراه دور اقدام نماید. وی درباره جزئیات و شرایط دریافت پروانه امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات، این مجوز را جزو پروانه های حائز اهمیت در حوزه فناوری اطلاعات دانست که بطور رایگان صادر و تمدید می شود و اضافه کرد: پروانه خدمات امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات شامل چهار گرایش فنی، عملیاتی، آموزشی و مدیریتی است و صدور این مجوز به سبب وجود پروسه ارزیابی مشترک با مرکز افتای ریاست جمهوری بعنوان دستگاه همکار، بطور متوسط حدود دو ماه طول می کشد که درصدد رساندن آن به حداقل زمان ممکن هستیم. مدیرکل نظام مدیریت امنیت اطلاعات در سازمان فناوری اطلاعات ایران اشاره کرد: مطابق با اسناد بالادستی، کلیه دستگاه های اجرائی بمنظور استفاده از خدمات امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات همچون طراحی و استقرار سیستم مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS)، پیاده سازی مرکز عملیات امنیت و تیم پاسخ به رخداد، پیاده سازی امنیت فیزیکی و محیط پیرامونی، امن سازی و مقاوم سازی سامانه ها، زیرساخت ها و سرویس ها، آزمون و ارزیابی امنیتی، نصب و پشتیبانی محصولات فضای تولید و تبادل اطلاعات، آموزش امنیت، ممیزی انطباق استانداردهای امنیت اطلاعات و ارتباطات، موظف به استفاده از خدمات قابل ارائه توسط شرکت های دارای پروانه هستند. کیامهر با اعلان اینکه لیست این شرکت ها باتوجه به تاریخ اعتبار پروانه آنها بوسیله درگاه معاونت امنیت به آدرس SEC.ITO.GOV.IR به روز رسانی شده و قابل دسترسی است، اظهار داشت: ستاندن گواهی انطباق سیستم مدیریت امنیت اطلاعات بعد از پیاده سازی سیستم مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS)، از الزامات بوده و لازم است بیشتر از طرف دستگاه های دولتی مورد توجه قرار گیرد.