به قول معاون وزیر ارتباطات، باآنکه در طول دو سال با رشد ۲.۵ برابری در حوزه خدمات مرکز ملی تبادل اطلاعات روبرو شده ایم و در تیر ماه سالجاری تعداد ۱۲۰ میلیون رفتن به نهادها کاهش پیدا کرده است، اما هنوز هم برخی دستگاه های دولتی، در به اشتراک گذاری اطلاعات خود در گذرگاه خدمات دولت همکاری نمی کنند.
به گزارش سئو بوی به نقل از ایسنا، سال هاست که دولت ها به دنبال الکترونیکی کردن خدمات هستند و استقرار دولت الکترونیک در این حوزه بسیار موثر است، اگر امور کشور و خدمات دهی به سمت الکترونیکی شدن برود، منجر به شفاف سازی می شود. اما به اعتقاد برخی کارشناسان زیرساخت های مورد نیاز آماده نبوده و ازاین رو در عمل موفق نبودیم.
از طرفی، این روزها و در شرایطی که به علت انتشار کرونا در کشور، یکی از مهم ترین راه های پیشگیری از گسترش بیشتر این ویروس، تا حد ممکن خانه نشینی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی عنوان شده، دولت الکترونیک و عرضه خدمات دولتی به صورت غیرحضوری و الکترونیکی یکی از مهم ترین اقداماتی است که می تواند مورد توجه افرادی که به این خدمات نیاز دارند قرار بگیرد.
در این راستا امیر ناظمی -معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- با حضور در یک برنامه تلویزیونی در تبیین کارکردهای دولت الکترونیک به فرایند اعطای وام یک میلیون تومانی توسط اقشار نیازمند که از شیوع بیماری کرونا در کشور صدمه دیده اند، اشاره کرده و اظهار داشت: طی این اقدام فرایند اعطای وام بگونه ای طراحی شده بود که بدون هیچ گونه رجوع حضوری، وام مورد تقاضا توسط یک پیامک پرداخت می شد.
وی افزود: زیرساخت فنی این امر به شکلی طراحی شده بود که ضمن تبادل داده به صورت متوالی میان دستگاه ها، متقاضی با ارسال یک پیامک، می توانست بدون احتیاج به رجوع بانک، معرفی وثیقه، افتتاح حساب و به دنبال آن امضای فرم های مختلف و ثبت اثر انگشت وام خویش را دریافت کند که این خود مثالی عینی از دولت الکترونیک است.

به اشتراک گذاری داده برای ارائه خدمات به مردم
رئیس سازمان فناوری اطلاعات با تشریح جزئیات گذرگاه ملی تبادل خدمات، آنرا مسیری دانست که دستگاه های مختلف دولتی در کشور از راه به اشتراک گذاری داده می توانند به ارائه خدماتی بپردازند که نتیجه آن برای مردم قابل لمس است.
ناظمی در ادامه اظهار نمود: خوشه های مختلف شامل چندین دستگاه و پایگاه های مختلف داده ملی به مرکز ملی تبادل اطلاعات متصل هستند و می توانند با رعایت قواعدی برای استفاده از این اطلاعات مانند کسب اجازه از دستگاه های صاحب اطلاعات و رعایت پروتکل های لازم به اطلاعات ارزشمندی در حوزه هایی نظیر کد ملی، شناسه حقوقی شرکت ها، کد پستی، اطلاعات مربوط به اسناد و املاک، حساب های بانکی و غیره دسترسی داشته باشند و از این طریق سبب کاهش رجوع حضوری مردم شوند. اما متاسفانه شاهدیم که برخی دستگاه های دولتی در جهت به اشتراک گذاری اطلاعات خود در گذرگاه خدمات دولت (GSB) همکاری لازم را به عمل نمی آورند.
وی با ارائه آمار و اطلاعاتی در حوزه دولت الکترونیک، بیان نمود: در طول دو سال از حدود ۳۰۰ خدمت به بیشتر از ۸۰۰ خدمت در مرکز ملی تبادل اطلاعات رسیده ایم که نشانه وجود رشد ۲.۵ برابری است. هم چنین تعداد دستگاه های خدمت گیرنده، حدود ۶۰ دستگاه بوده که امروزه به صورت تقریبی همه دستگاه ها یعنی حدود ۱۵۰ دستگاه اصلی به این گذرگاه متصل شده اند. اما حدود ۳۰ دستگاه، یعنی کمتر از یک چهارم، نسبت به ارائه سرویس اقدام می کنند و بقیه بیشتر خدمت گیرنده هستند.

هنوز به مرحله بلوغ در دولت الکترونیک نرسیده ایم
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: دولت الکترونیک زمانی به رشد واقعی می رسد که همه دستگاه ها، داده هایشان را به اشتراک گذارند و از این منظر می توان گفت هنوز به مرحله بلوغ نرسیده ایم. هم چنین در نمودار تعداد تراکنش ها در گذرگاه ملی تبادل خدمات که به معنای هر تراکنش برابر یک استعلام است، در تیر ماه سالجاری تعداد ۱۲۰ میلیون رفتن به نهادها کاهش پیدا کرده است. این آمار در سال ۱۳۹۷، تعداد هفت میلیون بوده است که حدود یک هجدهم حال حاضر است که نشانه تغییر تفکر دستگاه هاست.
ناظمی هم چنین از آماری جالب در مورد تعداد داده های آزادسازی شده توسط دولت اطلاع داد. به قول وی، در طول دو سال، حدود ۴۲۰۰ دیتاست و دیتاکاتالوگ توسط دولت آزاد شده است که بیشترین بهره برداری از این اطلاعات توسط کسب وکارهای نوپا و استارت آپ ها با هدف طراحی برنامه های کاربردی (اپلیکیشن) است که مصرف کنندگان نهایی آنها مردم هستند. این برنامه ها بدون نقض حریم خصوصی، امکان سریع استفاده از داده ها مانند نقشه های مسیریاب، جایگاه های پمپ بنزین، داروخانه ها و مواردی مشابه را برای مردم فراهم نموده اند.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات دولت الکترونیک را مهم ترین ابزار نوسازی اداری در یک کشور دانست و آنرا مسیری منجر به ایجاد شفافیت ذکر کرد و اظهار داشت: متاسفانه فرهنگ رایج در دستگاه های اداری نسبت به این قضیه چندان خوش آمدگو نیست، اما امیدواریم با همکاری بیشتر دستگاه های دولتی و مدیران نوگرا، هزینه های گزافی را جهت توسعه پرداخت نکنیم.
به گزارش سئو بوی به نقل از ایسنا، بارها از جانب کارشناسان گفته شده اگر در جهت تسریع راه اندازی دولت الکترونیکی تلاش نماییم، فساد کاسته می شود و مردم نباید برای دریافت خدمات به طبقات بالای یک ساختمان اداری بروند. در نتیجه با دولت الکترونیکی و دولت همراه به جای این که نیاز باشد مردم برای دریافت خدمات رجوع کنند، می توان خدمات دولتی را همه وقت و همه جا به مردم عرضه داد.
با این حال، به نظر می آید برخی سازمان ها یا میانه ای با الکترونیکی شدن ندارند یا روش ویژه خویش را برای این کار در پیش گرفته اند که این مورد با تجمیع خدمات به صورت واحد در تضاد است، در حالیکه برای به ثمر رسیدن دولت الکترونیکی نیازمند یکپارچه شدن خدمات دستگاه های دولتی هستیم،




منبع:

You may also like