سئو بوی: بگفته یک کارشناس فناوری اطلاعات، بی اعتمادی در حوزه حریم خصوصی موضوع جدی است و نقض حریم خصوصی و عدم رعایت بی طرفی می تواند به جامعه و توسعه پایدار ضربه بزند؛ بدین سبب لازم است شرکت ها با احترام به مشتری و حریم خصوصی و شنیدن نظرات کاربران، انتقادات را به فرصت تبدیل کنند.
به گزارش سئو بوی به نقل از ایسنا، در سال های گذشته اپلیکیشن های داخلی روند رو به رشدی داشتند و حتی بگفته مسئولان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور، توسعه دهندگان اپلیکیشن های ایرانی از آمار ۴۸۰ اپلیکیشن در سال ۱۳۹۲، حالا به بیش از ۲۵۰ هزار اپلیکیشن رسیدند؛ اپلیکیشن هایی که با وجود تحریم هایی که مقابل ایران وجود دارد و کار را برای شرکت های ایرانی سخت می کند، توسط بیش از ۱۵۰۰ تیم استارت آپی طراحی و تولید شدند.
این در حالیست که بعضی از اپلیکیشن ها و محصولات ایرانی تابحال نتوانستند انتظاراتی که از آنها وجود داشته را پاسخ دهند، نمونه های این محصولات ایرانی پیام رسان هایی هستند که حتی با وجود فیلترینگ رقبای خارجی خود و حمایت های چند میلیاردی و برخورداری از امکانات فنی، نتوانستند مخاطب ایرانی را آن طور که باید جذب کنند و در این میان، یکی از مهم ترین مواردی که همیشه از جانب کارشناسان مانعی برای جذب مخاطب به شمار می رفت، اعتماد کاربران به محصولات داخلی بوده است.
حتی پیشنهادهایی هم برای رفع دغدغه های امنیتی و حریم خصوصی عنوان شد، مثلا اینکه یک مرجع مستقل، پیام رسانی را که کاملا خصوصی است، بررسی کند و بگوید طبق آزمایش ها، این پیام رسان رمزگذاری سرتاسری (end-to-end) دارد؛ یعنی همه پیام ها با کدی که ادمین ها هم نمی توانند بخوانند، مخفی می شوند و تنها فرستنده و گیرنده به اطلاعات دسترسی داشته باشند، تا درنهایت مردم اعتماد کنند و استفاده از ابزار بومی برایشان توجیه داشته باشد.
البته در این مدت بعضی از اپلیکیشن ها هم توانستند با رفع نیاز کاربران و با اطمینان دادن به آنها، از بابت رعایت حریم خصوصی، اعتماد کاربر را جلب کنند. با این وجود، گاهی اتفاقاتی رخ می دهد که موضوع اعتماد را بار دیگر مطرح کرده و با زیر سوال بردن مباحث حریم خصوصی، کار را برای سایر اپلیکیشن ها که اهتمام بر رعایت این موارد دارند هم سخت می کند.

روزهای متوالی پدیده نشت اطلاعات
در ایام گذشته در کنار تمامی رویدادهای نشت اطلاعات از فروش آی دی و شماره تلفن ۴۲ میلیون کاربر ایرانی تا لو رفتن اطلاعات پنج میلیون کاربر ایرانی در یک فروشگاه آنلاین و پس از آن فروش اطلاعات کاربران از فروشگاهی که مدتی پیش دیتابیسش لو رفته بود، رویدادی درباره حریم شخصی استفاده کنندگان از یک ابزار بومی صورت گرفت که موجی از انتقاد کاربران به موضوع را به راه انداخت.
در این میان، وزیر ارتباطات گاهی دیدارهایی با فعالان رسانه ای و شبکه های اجتماعی حوزه فناوری اطلاعات و استارت آپ ها برای شنیدن نظرات آنها دارد. یکی از این جلسات در ایام ابتدایی فروردین و به صورت آنلاین و در پلتفرم بومی اسکای روم اجرا شد. اما بعد از انتقاد یکی از حاضران به وضعیت نامناسب کیفی و اختلال در این پلتفرم در توییتر، اسکرین شاتی از این جلسه به همراه اطلاعات اتصال سرویس کاربر منتقد منتشر گردید.
اما اسکای روم درباره این مساله اطلاعیه ای هم صادر و اعلام نمود: نمایش اطلاعات مربوط به وضعیت اینترت کاربران حاضر در جلسه، جزو قابلیت های عمومی اسکای روم است که در سایر پلتفرم های بین المللی مانند ادوبی کانکت نیز فراهم گشته است و در اختیار برگزارکنندگان و مدیران رویدادهای آنلاین قرار می گیرد. این اطلاعات برای بهینه سازی کیفیت صدا، تصویر و محتوای جلسه با اینترنت هر یک از کاربران و رفع مشکلات احتمالی مورد استفاده قرار می گیرد و حریم خصوصی افراد را نقض نمی کند.
همین طور درباره انتقاد به انتشار اسکرین شاتی از این جلسه نوشت: اسکای روم به هیچ عنوان قابلیت ضبط صدا ندارد و تصویری که در حساب توییتر اسکای روم انتشار یافت، در زمان برگزاری جلسه و به سبب حضور تیم فنی بعنوان ادمین ثبت شده بود، چونکه برخی کاربران با اختلال اینترنت روبه رو بودند. این تصویر به اشتباه در توییتر بجای آنکه به صورت خصوصی در پاسخ به توییتی ارسال شود، به صورت عمومی توییت شد و از اینکه سبب خدشه دار شدن حریم خصوصی کاربران این جلسه شدیم، از افکار عمومی عذرخواهی می نماییم و قول ما به کاربران این است که در ادامه فعالیت خود در حوزه ارتباط با مشتریان و پشتیبانی کاربران دقت بیشتری داشته باشیم.
اما بعد از این جریان، پوریا آسترکی – کارشناس فناوری اطلاعات و منتقد به اختلال در کیفیت اسکای روم – در گفت و گو با ایسنا، اظهار نمود: پس از جلسه ای که با حضور وزیر ارتباطات و به دعوت سازمان فناوری اطلاعات برگزار شد، به این علت که سامانه در دقایق طولانی از جلسه برای من کار نمی کرد، در توییتر نوشتم که از کیفیت سرویس ناراضی ام. این انتقاد یک کاربر از یک سرویس است و نمونه هایش را زیاد می بینیم که از خدمات مختلف داخلی یا خارجی، تعریف یا انتقاد می شود.
وی با بیان این که من حداکثر یک کاربر ناراضی بودم و حتی قبل از این درباره برخی پلتفرم های دیگر هم توییت انتقادی کردم، اظهار داشت: معمولا جوابی که در انتقاد به خدمات خارجی می گیریم یا سکوت است یا عذرخواهی یا تشکر و البته اگر لازم باشد جزئیات فنی را هم توضیح می دهند. اما این شرکت یک انتقاد ساده را به یک موج و مساله پرسروصدا تبدیل کرد و علتش این است که در سطح شرکت ها احترام به مشتری و حریم خصوصی تعریف نشده است.

بی اعتمادی در حوزه حریم خصوصی، جدی است
این کارشناس فناوری اطلاعات در پاسخ به این که رویدادهای این چنینی چه تاثیری در فعالیت سایر ابزارهای بومی خواهد گذاشت، اظهار داشت: این مساله کار را برای سایر اپلیکیشن ها و برنامه ها سخت می کند. بی اعتمادی در حوزه حریم خصوصی در جامعه ما، یک موضوع جدی است. قسمتی از این بی اعتمادی به مسائلی که اصولا به بخش خصوصی ارتباطی ندارد برمی گردد و تجربه مردم از عدم احساس امنیت است، قسمتی از ماجرا هم به حوزه آی سی تی برمی گردد که خیلی جدی است.
آسترکی با بیان این که دولت، حاکمیت و شورای عالی فضای مجازی از اینترنت و فضای مجازی و شبکه ملی اطلاعات برداشت فنی دارند، اظهار داشت: ممکنست برخی تصور کنند اینترنت یک سری سرور و سوئیچ و پهنای باند و اتصال و سرعت انتقال داده است، درحالی که اصل قضیه بنیاد فلسفی اینترنت است، مسائلی مثل گردش آزاد اطلاعات، حریم خصوصی و بی طرفی شبکه.
وی افزود: با وجود فتوای مقام معظم رهبری درباره حریم خصوصی، هنوز هم آن دغدغه لازم درباره حریم خصوصی وجود ندارد. این بی اعتمادی مردم برمی گردد به نبودن این دغدغه و بی دقتی که وجود دارد. اگر به این اصول دقت نکنیم، حاصل کار یک فناوری راهگشا اما خطرناکست که عواقبش می شود نقض حریم خصوصی مردم و عدم رعایت بی طرفی که می تواند به جامعه، مردم سالاری و پیشرفت و توسعه پایدار ضربه بزند.

می توان انتقادات را به فرصتی برای بهبود تبدیل کرد
این کارشناس فناوری اطلاعات در آخر اظهاراتش اشاره کرد: شرکت ها باید توجه داشته باشند که نظرات کاربر مهمست و این که انتقاد کاربر مطرح شود، یک اتفاق طبیعی است و می توان این انتقادات را به فرصت تبدیل کرد. البته از جانب هم بنیان گذار این شرکت، تماسی گرفته و بابت این اتفاق دلجویی در اطلاعیه ای توضیحاتی درباره حریم خصوصی و رفع ایرادات آن ارائه کردند.
البته روز گذشته نیز امیر ناظمی – رئیس سازمان فناوری اطلاعات- اظهار کرد حبس قانون حفاظت از داده های عمومی در نظام بروکراسی به این معنا نیست که قانونی برای اجبار سازمان ها و دستگاه ها به حفاظت از داده های شخصی وجود ندارد و قوانین موجود می تواند منجر به محکومیت هر فرد حقیقی و حقوقی شود که در محافظت از داده ها سهل انگاری کرده است.
هرچند ممکنست رویدادهای این چنینی در گذر زمان به دست فراموشی سپرده شود، اما موضوعی که همچنان به صورت معضل باقی می ماند، بی اعتمادی کاربران به ابزارهای داخلی است و دغدغه شرکت ها و پلت فرم های ایرانی که از این پس برای جلب اعتماد کاربران باید تلاش بیشتری کنند.




منبع:

You may also like