به گزارش سئو بوی مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری اعلام نمود: با گردنگیر سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اپراتورهای تلفن همراه مکلف شده اند اطلاعات کارکرد سرویس های ارزش افزوده مشترکان را به صورت دوره ای در چارچوب پیامک برای آنها ارسال نمایند.
به گزارش سئو بوی به نقل از ایسنا، خدمات ارزش افزوده (Value Added Services) که به اختصار VAS نامیده می شوند، شامل مواردی غیر از خدمات استاندارد اپراتورها مانند تماس صوتی و پیامک معمول است و مهم ترین موضوعات خدمات ارزش افزوده تلفن همراه، شامل اخبار، مسابقات و رأی گیری، تبلیغات موبایلی و اطلاع رسانی می شود. خدمات ارزش افزوده می تواند توسط خود اپراتورها یا توسط شرکای ثالثی که بعنوان تامین کننده محتوا (Content Provider) شناخته می شوند، صورت گیرد.
بااینکه استفاده از این خدمات ارزش افزوده باید اختیاری و توسط کاربر انتخاب شود، اما بعضی از شرکت های ارزش افزوده، کاربران را بدون آگاهی خودشان، به عضویت این سرویس ها درآورده اند. از آنجایی که این خدمات معمولاً هزینه های بالایی دارند، برای مثال ارسال یک پیامک ارزش افزوده به کاربر می تواند حداقل ۳۰۰ تومان هزینه داشته باشد، هزینه های زیادی که در قبوض کاربران سیمکارت های دائمی آمده و یا سرویس هایی که سبب تمام شدن اعتبار سیمکارت های اعتباری شده، اعتراض خیلی از کاربران را به دنبال داشته است.
در مواردی مشاهده شده پیامک های تبلیغاتی یا متن فریبنده بوسیله پیام رسان های اجتماعی یا سرشماره های شخصی ارسال می شود که کاربران را تشویق می کند با ارسال کد، شارژ یا سرویس رایگان دریافت نمایند و بعضی از کاربران با اعتماد به این پیام ها، موارد درخواستی در پیامک را انجام می دهند که در بعضی موارد به ثبت و فعال شدن سرویس ناخواسته و متضرر شدن آنها منجر می شود.
با افزایش کلاهبرداری ها و اعتراض مشترکان نسبت به خدمات ارزش افزوده که بدون آگاهی افراد، سبب عضو شدن و دریافت هزینه از آنها می شدند، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام نمود قصد ساماندهی این مساله را دارد و درصورتی که اقدام برای ساماندهی منجر به انتها کلاهبرداری ها نشود، خدمات ارزش افزوده را به کلی تعطیل خواهدنمود.
اطلاع رسانی اپراتورها، حداقل دو هفته یک بار
بنا بر این بتازگی اقداماتی که در امتداد ساماندهی خدمات ارزش افزوده انجام می شود، بیشتر شده است. در این راستا طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پیمان قره داغی – مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری – اظهار نمود: در امتداد شفاف سازی، اطلاع رسانی به مشترکین و پشتیبانی از کسب وکارهای سالم در حوزه سرویس های ارزش افزوده، اپراتورها مکلف شده اند حداقل دو هفته یک دفعه اطلاعات کارکرد سرویس های ارزش افزوده ای که مشترکین فعال کرده اند را به صورت پیامکی برای آنها ارسال نمایند. هم اکنون اپراتورهای ایرانسل و رایتل به صورت هفتگی و اپراتور همراه اول نیز به صورت دو هفته یکبار این اطلاع رسانی را برای مشترکانشان انجام می دهند.
وی درباره سایر کانالهای اطلاع رسانی سرویس های خدمات ارزش افزوده که قبل از این فعال شده اند، اضافه کرد: علاوه بر این مشترکین اپراتورها می توانند در بخش خدمات اپلیکیشن های ایرانسل من، همراه من و رایتل من سرویس های مختلف خدمات ارزش افزوده را مشاهده کنند و از سرویس هایی که عضو آن هستند اطلاع پیدا کرده و درصورت تمایل عضویت خودرا لغو کنند.
مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری، با اشاره به روش کد دستوری برای اطلاع از سرویس های فعال ارزش افزوده، اشاره کرد: کاربران با شماره گیری کد دستوری #۸۰۰* می توانند به راحتی کارکرد و سرویس های خدمات ارزش افزوده ای که عضو آن هستند را استعلام کنند و درصورت عدم تمایل، از سرویسی که عضو آن هستند بیرون بروند.
مراکز تماس اپراتورها پاسخگوی درخواست های مشترکان هستند
قره داغی درباره روش جایگزین برای برخی مشترکین که نمی توانند بوسیله کد دستوری #۸۰۰* درباره سرویس های ارزش افزوده فعال خود اطلاعات کسب کنند، اضافه کرد: یکی دیگر از روش های اطلاع رسانی درباب سرویس های ارزش افزوده، مراکز تماس اپراتورهاست. رگولاتوری اپراتورها را مکلف کرده است که بوسیله مراکز تماس شان، پاسخگوی سوالات و درخواست های مشترکین درباره خدمات ارزش افزوده باشند. بر همین مبنا شماره ۹۹۹۰ در همراه اول، شماره ۷۰۰ در ایرانسل و شماره ۲۰۰ در رایتل بعنوان شماره های مرکز تماس پیش بینی شده است.
وی ایجاد کانال های مختلف برای کسب اطلاع از کارکرد و تعرفه سرویس های ارزش افزوده را در امتداد پشتیبانی از کسب وکارهای حوزه خدمات ارزش افزوده دانست و اظهار داشت: وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قصد ندارند مانع فعالیت کسب وکارهای سالم سرویس های خدمات ارزش افزوده شوند. چونکه تعداد قابل توجهی از شرکت ها خدمات باکیفیت و مطلوبی را به مشترکین خود ارائه می دهند.
قره داغی اشاره کرد: رگولاتوری به دنبال شناسایی و حذف سرویس هایی است که با استفاده از روش های نامطلوب و اغواکننده افراد را به عضویت خود درآورده اند؛ تا از این طریق، از شرکت هایی که کسب وکار درست و سالمی را در زمینه خدمات ارزش افزوده راه اندازی کرده اند، حمایت کند؛ چونکه معتقدیم مردم به این خدمات نیاز دارند.
وی با اشاره به کاهش شکایات مربوط به حوزه خدمات ارزش افزوده در سامانه ۱۹۵ درباره علت آن اظهار داشت: از یک سو با نظارت و پیگیری های اخیر رگولاتوری مشکل عدم شفافیت در سرویس های خدمات ارزش افزوده و تعرفه آنها برطرف شده و این شفاف سازی از جانب اپراتورها اجرایی شده است. از طرف دیگر مشترکین نیز اطلاعات خوبی در زمینه سرویس های ارزش افزوده و نحوه عضویت یا فعال و غیرفعال سازی آن کسب کرده اند.




منبع:

You may also like