سئو بوی: در صورتیکه این روزها قیمت ارز در سراشیبی قرار گرفته، اما گوشیهای موبایل با افزایش قیمت روبه رو شده است. هرچند واردکنندگان گوشی معتقدند نباید چنین اتفاقی می افتاد، اما این تغییر قیمت حتی در فروشگاه های آنلاین هم قابل مشاهده می باشد.
به گزارش سئو بوی به نقل از ایسنا، بعد از تغییراتی که برای واردات گوشی مسافری در نظر گرفته شد، بهترین موقعیت برای واردکنندگان رسمی برقرار شد تا با تفاوت قیمتی که حالا گوشیهای مسافری نسبت به واردات رسمی دارند و دیگر نمی توان گوشیهای مسافری را به صرفه تر قلمداد کرد، بازار را در دست بگیرند و با فراهم کردن نیاز مصرف کننده، بازار گوشیهای موبایل را که در طول دو سال گذشته، به دلایلی همچون افزایش نرخ ارز و رجیستری و مانند اینها دچار بحران شده بود، ساماندهی کنند.
طرح رجیستری یا شناسنامه دار کردن تجهیزات سیمکارت خور با هدف مبارزه با قاچاق از سال ۱۳۹۶ اجرایی شد و واردکنندگان غیررسمی برای جبران این موضوع، به واردات چمدانی گوشیهای مسافری رو آوردند که از معافیت های گمرکی برخوردار بودند. البته بعد از آن، اقداماتی برای مقابله با این وضعیت در نظر گرفته شد، همچون دریافت مستقیم کد فعال سازی گوشی مسافری بعد از پرداخت عوارض و ثبت موفق شناسه سریال دستگاه در گمرک بود که با اتصال گمرک به سامانه همتا امکان پذیر شد.
اما این اقدام هم چندان موفقیت آمیز نبود و به خرید و فروش اطلاعات مسافران و حتی بدون آگاهی آنها منجر گردید که در سفرهای زیارتی حجاج هم اوج گرفت. بنا بر این با نزدیک شدن به ایام اربعین، وزارت صنعت، معدن و تجارت، تعرفه گمرکی واردات تلفن همراه را با افزایش حقوق ورودی گوشی به ۲۶ درصد رساند، هم چنین معافیت ۸۰ دلاری برای واردات تلفن همراه مسافری حذف شد و مقرر شد استفاده از نرخ ارز بازار ثانویه برای محاسبه حقوق ورودی واردات تلفن همراه مسافری اعمال شود.
از طرفی بازار گوشی در یک سال اخیر بالا و پایین بسیار داشته و البته روند آن تحت تأثیر عواملی مانند افزایش نرخ ارز، عمدتاً صعودی بوده است. عواملی مانند مانند سودجویی برخی فروشندگان از اسم رجیستری و مشکلات واردکنندگان و اختلال های چندباره در سامانه همتا و واردات گوشی مسافری هم چند مرتبه بازار گوشی را دستخوش تحول کرد، اما این روزها شاهد کاهش قیمت ارز هم هستیم که حتی اگر به یک باره قیمت گوشی را کاهش ندهد، اما کمترین انتظار این است که افزایش قیمتی را هم در بازار شاهد نباشیم.
در این زمینه بتازگی رضا دیهیمی – نایب رئیس انجمن واردکنندگان موبایل تبلت و لوازم جانبی- درباره احتمال افزایش قیمت گوشی اظهار داشته بود: افزایش قیمتی برای مصرف کننده نهایی نخواهیم داشت برای اینکه نه دلار گران شده و نه تعرفه گوشیهای شرکتی افزایش پیدا کرده و نهایتا همان سه درصد هزینه خدمات بعد از فروش به گوشیها اضافه می شود و مورد دیگری برای افزایش قیمت وجود ندارد و با افزایش قیمت نامتعارفی روبه رو نخواهیم بود.
این در حالیست که به اذعان خریداران و مصرف کنندگان گوشی در دو هفته اخیر که خبر افزایش تعرفه گمرکی برای گوشیهای مسافری انتشار یافته، در بازار افزایش قیمتی رخ داده که البته شاید متناسب با دو تا سه برابر شدن قیمت گوشی به سبب افزایش نرخ ارز نباشد، اما با توجه کاهش نرخ ارز و بازاری که از جهت واردات کمبود ندارد و از گوشی اشباع شده هم قابل توجیه نیست.




منبع:

You may also like