سئو بوی: اتصال کارت سوخت به کارت بانکی که یکی از ثمرات دولت الکترونیکی بود و میلیاردها تومان صرفه جویی را به دنبال داشت، در حالی لغو شد که با وجود نارضایتی مردم و مسئولان فناوری اطلاعات، معین نمی باشد چه کسی از لغو این پروژه بهره می برده است!؟
به گزارش سئو بوی به نقل از ایسنا، سوژه اتصال کارت سوخت به کارت بانکی، آبان ماه سال قبل توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان شد. محمدجواد آذری جهرمی آن زمان از تصمیم دولت برای اتصال کارت سوخت به کارت بانکی آگاهی داد و اظهار داشت: ۱۰ میلیون خودرو در کشور کارت سوخت ندارند که باید ۳۳۰ میلیارد تومان هزینه برای آن می شد، درحالی که با استفاده از ظرفیت دولت الکترونیکی و با هماهنگی بین دستگاهی و طرح اتصال به کارت بانکی این میزان صرفه جویی خواهد شد.
وی همینطور درباره ی مزایای این طرح اظهار داشته بود: بجای این که مردم در صف بایستند تا در پلیس + ۱۰ ثبت نام کنند که پس از یک هفته پستچی کارت سوخت صادر شده را بیاورد و هزینه ای را پرداخت کنند، با مراجعه به پورتال ملی پخش و پالایش با فشردن سه گزینه، کارت بانکی به کارت سوخت متصل می شود.
امیر ناظمی – رئیس سازمان فناوری اطلاعات – نیز با اشاره به اقداماتی که در حوزه دولت الکترونیکی و دولت هوشمند انجام شده است، اظهار داشته بود: در طرح اتصال کارت سوخت به کارت بانکی و تبادل اطلاعات بین آنها از صدور ۱۰ میلیون کارت سوخت و هزینه زیرساخت ها و اتصالات چند میلیاردی جلوگیری شد.
حتی تا اردیبهشت ماه سال جاری نیز همچنان تصمیم به اتصال کارت سوخت و کارت بانکی بود تا جایی که زیبا اسماعیلی -سخنگوی پیشین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران- اظهار داشته بود: اشخاصی که از اولین فراخوان ثبت نام کارت سوخت تابحال در سامانه دولت همراه ثبت نام و کارت بانکی به سامانه معرفی کرده اند، نیازی به دریافت کارت سوخت ندارند و کارت بانکی جایگزین کارت سوخت خواهد شد.
اما در نهایت اواخر تیرماه اعلام گردید کارت بانکی زمانی قابلیت اجرایی دارد که سهمیه بندی اعمال شود و هم اکنون نیز برنامه ای برای سهمیه بندی بنزین وجود ندارد و بنا بر این اتصال کارت بانکی به کارت سوخت اجرایی نمی شود. در عین حال استفاده از کارت سوخت شخصی از تاریخ ۲۰ مردادماه الزامی شده است و همه افرادی که به هر عنوانی کارت سوخت ندارند، می تواند با مراجعه به پلیس +۱۰ تقاضای صدور کارت کنند.
بعد از آن این شائبه عنوان شد که اشکالات فنی مانع از اتصال کارت سوخت به کارت های بانکی شده اما وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره این مساله اظهار داشت: اشکال فنی در اتصال سیستم کارت بانکی به سوخت وجود ندارد. سناریوی اول در این زمینه، دونرخی بود که قابلیت کار کردن داشت، اما در سناریوی تک نرخی، بنظر می رسد استفاده از کارت بانکی با سیکل فعلی شرکت پخش و پالایش، همخوانی نداشته باشد.
از آن پس شرکت ملی پست نیز در تلاش است کارت های سوخت را به مالکان خودرو ها برساند و از سویی افراد برای دریافت این کارت ها، باید به مراکز پستی بازگشت کنند که بنظر می رسد این مساله انتقادهای زیادی را به دنبال داشته است و در صورتیکه حتی روزهای پایانی هفته ی گذشته نیز دفاتر پستی برای تحویل کارت های سوخت باز بودند، اما هنوز کارت هایی هستند که در پست مانده اند و از سویی افراد زیادی از روند طولانی و بی نظم دریافت کارت هایشان شکایت دارند.
انتقاد از این پروسه به شبکه اجتماعی توییتر هم کشیده شده و رئیس سازمان فناوری اطلاعات در پاسخ به توییت یکی از کاربران از روند انتظار مردم در صف دریافت کارت سوخت، نوشت: لجاجت می تواند به حدی باشد که مردم را ساعت ها توی صف های مختلف نگه دارند، اما مبادا که از فناوری اطلاعات و شفافیت بهره ببرند. گیرم که نمی توانید به کارت بانکی اعتماد کنید؛ به ثبت نام الکترونیکی هم نمی توانستید؟ فقط می توانم بگویم متاسفم!
در عین حال رضا باقری اصل – دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات- نیز در توییتر خود برنده مواجهه کارت هوشمند سوخت با پروژه “هر کارت بانکی، یک کارت سوخت” را نظام اداری غیر شفاف، ناکارآمد و پروسه غیرقابل نظارت و تک بانکی دانست و نوشته است: بازنده مردم در صف و اعتماد مردم البته آن هایی که امیدشان را برای تغییر زود از دست می دهند.
بنظر می رسد این که چرا اتصال کارت سوخت به کارت بانکی که در ابتدا یکی از ثمره های دولت الکترونیکی بود و میلیاردها تومان صرفه جویی را به دنبال داشت، به یک باره لغو شد و دلایلی همچون عدم سهمیه بندی و یا تک نرخی بودن بنزین را برای این مساله عنوان کردند، نه تنها مورد سوال کاربران و مالکان خودرویی است که این روزها باید قسمتی از وقت خودرا برای دریافت کارت سوخت در صف های طولانی بگذرانند، بلکه مسئولان فناوری اطلاعات هم چندان دل خوشی از لغو این پروژه ندارند؛ هرچند در این زمینه مدعی اند کاری از دستشان برنمی آید.




منبع:

You may also like