تعدادی از پژوهشگران برج فناوری دانشگاه صنعتی امیر کبیر ربات های سرویس رسانی را طراحی نموده و ساختند که از آنها می توان در رستوران ها برای عرضه سرویسهای سفارش شده از جانب مشتریان بهره برد.
اسماعیل مهرابی از محققان این طرح در گفتگو با ایسنا، با اشاره به طراحی و ساخت ربات “خوش آمدگو” و “سرویس رسان” اظهار داشت: با راه اندازی مجتمع رباتیکی ایران برخی از ربات های ساخته شده شامل ربات خوش آمدگو و سرویس رسان با تعامل با انسان به کار برده شد و این ربات ها در این مجتمع سرویس رسانی خواهند کرد.
وی با اشاره به خصوصیت های ربات های ساخته شده، اظهار نمود: این ربات ها دارای حس شنوایی هستند و از قابلیت تعامل با انسان برخوردار می باشند و می توانند به زبان های فارسی و انگلیسی صحبت کنند.
مهرابی با اشاره به جزئیات کاربری مجتمع رباتیکی، تصریح کرد: روند سفارش در این مجتمع به صورت مدرن و تکنولوژیک است، بگونه ای که ثبت سفارش از راه تبلت های روی میزها انجام می شود و پرداخت هزینه هم به صورت الکترونیکی و آنلاین برنامه ریزی شده است.
وی با اشاره به اینکه در این مجتمع چندین ربات سرویس‎های سفارش داده شده را عرضه می کنند، خاطرنشان کرد: برای حرکت این ربات ها هیچ مسیری مشخص نشده و بگونه ای در آنها برنامه ریزی شده است که با هم برخورد نخواهند کرد و ربات های ساخته شده بدون داشتن مسیر قبلی به درستی راه خویش را برای رسیدن به مقصد طی می کنند.
این محقق تعامل ربات ها با انسان را یکی از خصوصیات این ربات های هوشمند نام برد و خاطرنشان کرد: این ربات ها قادرند با انسان صحبت کنند و قادر هستند حس شادمانی و یا ناراحتی را توسط چهره خود به انسان منتقل کنند.
وی با اشاره به راه اندازی فست فودهای الکترونیکی در کشورهایی مثل چین، سنگاپور، مالزی، انگلیس و آمریکا افزود: اغلب ربات های ساخته شده از روی خطوط مشخصی مسیریابی و حرکت می کنند و هیچ تعاملی با انسان ندارند، در صورتیکه ربات های ساخته شده در این شرکت از راه الگوریتم های هوشمندی که برای آنها طراحی شده، مسیریابی می کنند.
به گزارش سئو بوی به نقل از ایسنا، ربات های خوش آمدگوی این شرکت با حالات مختلف انیمیشین صورت با مشتریان به زبان فارسی و یا انگلیسی صحبت و بعد از خوش آمدگویی آنها را راهنمایی می کنند و از طرفی مشتریان می توانند سوالات خویش را از ربات بپرسند.
روی هر میز یک تبلت نصب شده و مشتریان توسط اپلیکیشن اختصاصی مجموعه سفارش غذا داده و برخی از ربات های سرویس رسان به عرضه سرویسهای غذا می پردازند. به علاوه، ربات در هنگام عرضه خدمات با شما صحبت کرده و از شما می پرسد که آیا به خدمات دیگری نیاز دارید یا خیر؟
ربات های ویژه کودکان با عنوان “ربوکیدز” از دیگر محصولات دانش بنیان این شرکت است. این گروه در معرفی این ربات ها تاکید دارند که “در روبوکیدز درهای جدیدی از جهان فناوری به روی بچه ها باز می شود که زبان آن، زبان شادی و سرگرمی است”. ربات ها قوه تخیل آنها را تقویت می کنند و به ناکجا سوق می دهند. مأموریت روبوکیدز پاسخ به روح همیشه متعجب کودکان است. رویای روبوکیدز این است که روزی بچه ها به عقب نگاه کنند و فکر کنند: “رویای من توسط یک ربات آغاز شد”.




منبع:

You may also like