سئو بوی: بااینکه اجرای دورکاری برای کسب وکارهایی که امکان دورکاری را دارند، بعنوان یکی از روش های حضور حداقلی کارمندان در محل کار مطرح می شود، اما بدون پروتکل ها و پلتفرم های مناسب ارتباطی و بدون تعریف فرآیندهایی که برای دورکاری طراحی شده اند، به نتیجه مطلوب نمی رسد.
به گزارش سئو بوی به نقل از ایسنا، کارکنان در دورکاری، می توانند وظایفی که به آنها محول شده را بدون حضور فیزیکی در محل کار و سازمان خود و با رعایت ضوابط انجام دهند. البته این امکان برای تمامی مشاغل وجود ندارد ولی در شرایطی که در تراکم جمعیت احتمال شیوع ویروس کرونا بیش تر است، همین که برای دوره ای کوتاه هم کارمندان بتوانند به صورت حداقلی در محل کار خود حاضر شده و تراکم جمعیت را کاهش دهند، می تواند در ممانعت از گسترش کرونا موثر باشد.
بنا بر این در طول این مدت در خیلی از شرکت های اینترنتی یا اپراتورها اعلام شده که وظایف کارمندان خودرا به صورت دورکاری به آنها محول کردند. هرچند شرکت های فناوری در راه تبدیل شدن پروسه کاری شان به یک پروسه دورکاری دستشان بازتر است و می توانند با بهره گیری از زیرساخت هایی که دارند و استفاده از ماهیت فناوری، آسان تر به این کار اقدام نمایند، اما شرکت ها و ادارات سنتی برای مقابله با این چالش کار سخت تری دارند. البته که در همین شرکت ها هم مشکلاتی برای فراهم کردن امکان دورکاری برای کارکنان وجود دارد، چونکه فرهنگ دورکاری چندان در کشور جا نیفتاده است.
در این راستا پوریا آسترکی – کارشناس کاربرد شبکه های اجتماعی- در گفت و گو با ایسنا، اظهار نمود: بغیر از اینکه دور کاری خوب یا بد است، برای سازمان یا تیم شما مفیدست یا راندمان را می کاهد، باید به این نکته دقت کرد که اگر تصمیم به اجرای دورکاری دارید، این پروسه تنها با یک پیاده سازی بهینه موفقیت آمیز خواهد بود. بدون پروتکل ها، شیوه نامه ها، استانداردسازی ها و پلتفرم های مناسب ارتباطی و بدون تعریف فرایندهایی که برای دورکاری طراحی شده اند، هر پروژه ای هرچند آسان و کوچک، شکست می خورد یا به نتایج مطلوب نمی رسد.
وی با اشاره به نکاتی که لازم است در پیاده سازی دورکاری مورد توجه قرار گیرد، بیان کرد: ابتدا باید پروتکل و شیوه نامه های درست و متناسبی برای ارتباطات تیم و اشتراک گذاری محتوا و داده های دیجیتال تعریف کنید. تقسیم وظایف و تعریف و اعطای وظایف را برای دورکاری از نو بررسی و بازتعریف کنید. شیوه کار حضوری با دورکاری متفاوت می باشد و لازم است در شرح وظایف مستمر یا مقطعی اعضای تیم بازبینی شود و کارها برای دورکاری برنامه ریزی و تقسیم شوند.
آسترکی با اعلان اینکه برای یک دورکاری موفق باید پلتفرم جامع ارتباطی بسازید، اضافه کرد: ما برای مدیریت هر تیم و پروژه ای به ابزارهای مختلفی نظیر ارتباطات، تقسیم وظایف، اشتراک گذاری فایل، مدیریت مشتری یا مخاطب و ارباب رجوع، تقویم، برگزاری جلسات آنلاین و ارزیابی عملکرد نیاز داریم. دو مقوله استانداردسازی و یک پارچه سازی دراین زمینه اهمیت زیادی دارند. یک پارچه سازی تمام این ابزارها با گرفتن مشورت از کارشناسان خبره هرچند امکان پذیر است اما گاهی مقرون به صرفه نیست.
این کارشناس در آخر اشاره کرد: در جایی که یک پارچه سازی جامع، بعد از مطالعه دقیق نیازها امکان پذیر نیست یا پرهزینه است، استانداردسازی باید با نظم آهنین بررسی، معرفی و اعمال شود و در نهایت سنجش عملکرد برای تیم های دورکار باید متناسب با شرایط دورکاری تعریف شود و با روش های سنتی کنترل و سنجش نمی توان به نتیجه مطلوب رسید.




منبع:

You may also like