به گزارش سئو بوی ۱۰۰ گیگ اینترنت مجانی وعده داده شده از جانب وزیر ارتباطات در حالی برای خدمات ثابت عرضه شده که بعضی از افراد در منازل خود از مودم های جیبی (همراه) استفاده می نمایند و در این شرایط نمی توانند از اینترنت مجانی بهره مند شوند.
به گزارش سئو بوی به نقل از ایسنا، انتشار ویروس کرونا در کشور، افراد را به قرنطینه اختیاری در خانه تشویق کرده و افزایش ۴۰ درصدی مصرف دیتای کشور در مدت یک هفته، اتفاقی که اپراتورها خویش را برای آن آماده نکرده بودند، منجربه کاهش کیفیت اینترنت شد. از طرفی خیلی از کاربران خواهان امکاناتی همچون اینترنت مجانی برای گذراندن این اوقات در منازل بودند؛ موضوعی که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با آن موافقت نمود و از عرضه ۱۰۰ گیگ اینترنت مجانی ثابت از تاریخ ۱۸ اسفند تا آخر سال اطلاع داد.
اما یکی از مواردی که برای کاربران سوال ایجاد کرده، استفاده حداکثری کاربران از اینترنت موبایل و عدم برخورداری خطوط همراه از طرح اینترنت مجانی آقای وزیر است. باآنکه علت تعلق گرفتن ۱۰۰ گیگ اینترنت، تشویق مردم به خانه نشینی است و بنابراین این اینترنت تنها به خطوط ثابت تعلق گرفته، اما طبق آخرین آمار منتشرشده توسط رگولاتوری، مشترکان پهن باند ثابت به بیشتر از هشت میلیون نفر رسیده اند و مشترکان پهن باند سیار بیشتر از ۶۶ میلیون نفر هستند.
اینترنت ثابت شامل ADSL، VDSL، تانوما و TD-LTE می شود؛ مودم ها هم شامل مودم ثابت و مودم همراه هستند. این در شرایطی است که خیلی از افراد در منازلشان خط ثابتی ندارند که از این امکان استفاده کنند. همینطور یکی دیگر از روش هایی که افراد برای دسترسی به اینترنت از آن بهره می گیرند، استفاده از مودم های جیبی یا همراه است که که سیمکارت اپراتورها در آنها قرار می گیرد.
تا چند سال پیش، کاربران برای اتصال به اینترنت تنها یک راهکار پیش روی خود داشتند و آن استفاده از اینترنت دایال آپ بود. بعدها فعالیت شرکت های عرضه کننده خدمات اینترنتی شکل جدیدی پیدا کرد و به منظور راحتی بیشتر کاربران عرضه اینترنت پرسرعت خانگی یا همان ADSL مورد توجه قرار گرفت. با گذشت زمان به تدریج شیوه های دیگری مانند اتصال از راه مودم های وایمکس یا اینترنت موبایل هم روی کار آمد.
اینترنت شخصی با مودم همراه باآنکه از اوایل دهه ۹۰ بعنوان راهکاری برای آن دسته از افراد که در خلال روز، در خارج از منزل یا محیط کار و اماکن عمومی به اینترنت نیاز دارند یا اینترنت ثابت دلخواهشان نیست، ارائه شد، اما با رفع انحصار اینترنت نسل ۳ و ۴ و برخورداری تمامی اپراتورها از این توانایی از سال ۱۳۹۳، دست کاربران برای انتخاب بین شیوه های دسترسی به اینترنت باز شد و برخی افراد هم استفاده از مودم های همراه را برگزیدند.
نقطه قوت مودم جیبی نسبت به سایر مودم های قابل حمل وایمکس از قبیل USB، امکان برقراری ارتباط با این مودم به صورت وای فای است که در نتیجه استفاده از این مودم ویژه کامپیوتر و نوت بوک نیست و دارندگان تلفن های هوشمند، تبلت و کنسول های بازی هم می توانند از اینترنت شخصی با مودم جیبی استفاده کنند و بنابراین شرکت های عرضه دهنده اینترنت پرسرعت برای تسهیل در عرضه اینترنت خود به سمت عرضه اینترنت بی سیم و بعد از آن استفاده از اینترنت شخصی با مودم جیبی پرداختند.
ازاین رو طرح ۱۰۰ گیگابایت اینترنت مجانی هدیه وزیر ارتباطات درحالی تنها به خطوط اینترنت ثابت که توسط شرکت های مخابرات، FCP ها و مودم های TD-LTE عرضه می شود تعلق گرفته است که هم اکنون خیلی از افراد از مودم های قابل حمل جیبی با استفاده از سیمکارت اپراتورها در منازل خود برای اتصال به اینترنت استفاده می نمایند که از این خدمت بی نصیب مانده اند.



You may also like