به گزارش سئو بوی وزیر ارتباطات با اشاره به آخرین وضعیت طراحی و ساخت ماهواره های مخابراتی ˮناهید ۱ˮ و ˮناهید ۲ˮ و ماهواره سنجشی ˮپارس ۲ˮ در پژوهشگاه فضایی ایران اظهار داشت: ماهواره مخابراتی ˮناهید ۱ˮ آماده پرتاب است.
به گزارش سئو بوی به نقل از ایسنا، محمدجواد آذری جهرمی به مناسبت سالروز تاسیس پژوهشگاه فضایی ایران در پیامی فعالیت ۷ سال قبل این پژوهشگاه را در پیشرفت فناوری فضایی موثر عنوان نمود.
وی در این پیام با بیان این که توسعه علم و فناوری های فضایی همچون افتخارات کشور و سبب اقتدار ما در عرصه های اجتماعی، اقتصادی و امنیتی و یکی از ضروریات هر کشور است، اظهار نمود: امروزه، فناوری فضایی بعنوان یکی از مهم ترین زمینه های رقابتی در بین کشورها شناخته شده و مبنایی برای مقایسه از نظر توسعه اقتصادی و صنعتی کشورهاست. باتوجه به خاصیت ها و کاربردهای منحصر به فرد فناوری های فضایی در اموری همچون ارتباطات، مخابرات، سنجش از دور، آموزش از دور، مکان یابی و ناوبری، زندگی بدون استفاده از فضا دیگر متصور نیست.

جهرمی اشاره کرد: ایران نیز تابحال کارهای شایان توجهی در حوزه فضایی صورت داده و توانسته به چرخه فضایی برسد و پژوهشگاه فضایی ایران، همچون نهادهای موثر برای توسعه این فناوری در کشور بشمار می رود.

وی اضافه کرد: پژوهشگاه فضایی ایران که در ۶ اسفند سال ۱۳۹۱ تاسیس شد، در ضمن ۷ سال فعالیت خود با برخورداری از نیروهای متخصص، جوان، مجرب و متعهد، موجب پیشرفت این فناوری در کشور شد؛ چنانکه با عزم والا و تلاش متخصصان و فناوران خود توانسته دستاوردهای بهادار ای را پیشکش ملت شریف و عزیز ایران اسلامی کند.
وزیر ارتباطات افزود: این پژوهشگاه در حوزه های مختلف فناوری های فضایی همچون طراحی و ساخت ماهواره های مخابراتی و سنجشی، تراسترها و موتورهای پیشران، بلوک انتقال مداری، بالن مخابراتی، خدمات فضاپایه و کاربرد آن در مدیریت بحران در بلایای طبیعی، موفقیت های ارزشمندی داشته که پشتوانه ای قوی برای حوزه فضایی کشور است و جای تبریک و تقدیر دارد.

جهرمی افزود: پژوهشگاه امسال با حرکتی برنامه ریزی شده با استفاده از داده های سنجش از دور فضایی با ارزیابی خسارت ناشی از سیل فروردین ۹۸ با استفاده از بالن مخابراتی در ارائه سرویس اینترنت رایگان به این مناطق کمک شایانی به ستاد مدیریت بحران کرد و نیز خدمات به زوار اربعین حسینی میلیاردها تومان برای کشور صرفه جویی اقتصادی به همراه داشت که می توان از آن بعنوان خدمات فضاپایه پژوهشگاه نام برد.

وی اشاره کرد: در حوزه طراحی و ساخت ماهواره نیز ماهواره مخابراتی “ناهید ۱” را به انتها رسانده که آماده پرتاب است و ماهواره سنجشی “پارس ۲” هم در دست تجمیع است، همین طور مدل مهندسی ماهواره “ناهید ۲” نیز اختتام رسیده و مراحل ساخت مدل کیفی و پروازی آن در دست است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: در زمینه موتورهای فضایی، آزمایش موتور “آرش” از دیگر موفقیت های بزرگ و باارزش این پژوهشگاه است، ضمن اینکه تست های نمونه کیفی سامانه بلوک مداری را هم با موفقیت پشت سر گذاشته است.

وی افزود: در حوزه توسعه فناوری های فضایی نیز این پژوهشگاه موفقیت های مهمی را به دست آورده است که طراحی و ساخت “پین پولر” و چرخ عکس العملی، باتری های فضایی، پنل خورشیدی و حسگرها از آن جمله است که هر کدام در حوزه پروژه های فضایی کاربرد دارد و نمونه بارز آن، استفاده از چرخ عکس العملی ساخت پژوهشگاه فضایی ایران در پروژه ملی ماهواره سنجشی “ظفر” است.

جهرمی افزود: نکته قابل توجه در این راه آن است که همه این موفقیت ها در شرایطی حاصل شد که کشور و خصوصاً حوزه فضایی در تحریم بوده و دستیابی به این فناوری ها ممکن نیست، مگر با غیرت و همت متخصصان علاقمند و متعهد این حوزه.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: به یقین، این پژوهشگاه، خصوصاً در سال های اخیر، یکی از منظم ترین مجموعه های این وزارت است که با همتی والا و روحیه جهادی در انجام ماموریت ها و وظایف خود و در نتیجه، در توسعه علم و فناوری کشور اسلامی مان تلاش بسیار کرده و دستاوردهای بهادار ای را به ارمغان آورده است.

جهرمی ضمن گرامیداشت یاد و خاطر شهیدان عرصه علم و فناوری این پژوهشگاه و تبریک مجدد موفقیت های پرسنل پژوهشگاه فضایی ایران ابراز امیدواری کرد: با استمرار این فعالیت ها، شاهد توسعه عرصه فضایی کشور و در نتیجه افتخار و اقتدار بیشتر برای میهن اسلامی مان باشیم.




منبع:

You may also like