سئو بوی: مدیر مرکز هنرهای تجسمی از بخش های ویژه جشنواره تجسمی امسال به اثری برای یادبود جان باختگان هواپیمای اوکراینی و پرتره و سردیس شهید قاسم سلیمانی اشاره نمود.
به گزارش سئو بوی به نقل از ایسنا و به نقل از واحد ارتباطات و رسانه دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در حاشیه افتتاح نمایشگاه دوازدهمین جشنواره تجسمی فجر در روز سه شنبه (۲۹ اسفند ماه)، هادی مظفری (مدیر مرکز هنرهای تجسمی) در سخنانی درباره ی کاهش روزهای جشنواره تجسمی فجر توضیح داد که سال قبل جشنواره تجسمی فجر نخستین جشنواره ای بود که کار خودرا شروع کرد و آخرین جشنواره ای بود که پایان یافت. تجربه سال قبل نشان داد که طولانی شدن برگزاری نمایشگاه ها به یک فرآیند فرسایشی تبدیل می شود. از طرف دیگر استاندارد برگزاری نمایشگاه در اغلب گالری ها یک هفته است، ما هم امسال کوشیدیم به آن استاندارد برگزاری نمایشگاه های تجسمی نزدیک شویم.
مظفری درباره مکان برگزاری جشنواره تجسمی امسال نیز اشاره کرد: برای نخستین بار تمام قسمت های مجموعه صبا به جشنواره اختصاص پیدا کرده است. سال قبل کارها خیلی فشرده چیده می شد و شاید چیدمان آنها از استاندارد خارج بود. خود ما از چیدمان آثار راضی نبودیم به سبب اینکه آن قدر کارها فشرده بود که قابلیت خوانش و بازدید را نداشت، اما امسال کارها خیلی حساب شده تر چیدمان شده و بخش های جداگانه برای آنها در نظر گرفته شده است.
مدیرکل هنرهای تجسمی درباره داوری آثار و نحوه خرید آنها توسط جشنواره نیز تصریح کرد که در هر بخش شورای هنری تشکیل شد تا کارها بررسی شده و آثار شایسته جایزه معرفی شوند. بنظر می رسد در هر کدام از رشته های ده گانه بین یک تا سه نفر برگزیده خواهیم داشت. آثاری که مقرر است توسط مرکز تجسمی خریداری شود نیز همین آثار برگزیده هستند و کار متوسط خریداری نمی گردد.




مظفری اظهار نمود: امسال دو بخش ویژه داشتیم. در بخش یادبود جان باختگان هواپیمای اوکراینی یک اثر چیدمان و یک نقاشی از محسن حیدری وجود دارد. همین طور در بخش یادبود شهید قاسم سلیمانی، آقای برزگر گنجی روی پرتره شهیدسلیمانی در طول برگزاری جشنواره کار می کنند و آقای لوایی در حال ساخت سردیس ایشان هستند که تا اختتام نمایشگاه این دو اثر تمام می شود و در مراسم اختتامیه رونمایی خواهد شد. همین طور اثر حسن روح الامین برای بزرگداشت سردار قاسم سلیمانی که در این جشنواره برای نخستین بار در معرض دید عموم قرار گرفته است.
مظفری در ادامه درباره سیاست های جشنواره تجسمی فجر اظهار داشت: ما سه سیاست جدی داشتیم که با همه سختی ها کوشیدیم پای آنها بایستیم. یکی این بود که جشنواره هنرهای تجسمی زیر یک سقف اجرا شود. این کار امکان بازدید سریع تر و راحت تری را به مخاطب می دهد و همین طور امکان گفت وگوی بهتری بین گالری دارها و بخش طوبای زرین را به وجود می آورد و ارتباط این دو بخش بهتر فراهم می شود.




او اضافه کرد: نکته بعدی تقویت رابطه بین هنرهای تجسمی و بازار هنر است. مادامی که جشنواره هنرهای تجسمی فقط در عرصه نمایش مدیریت شود و راجع به آن برنامه ریزی شود، حتما با خلاء جدی ۵۰ درصدی مواجه هستیم. یعنی ۵۰ درصد مربوط به معرفی هنرمند است اما ۵۰ درصد دیگر آن است که بتوانیم هنرمند را به بازار هنر معرفی نماییم. این سیاست جدی ماست و در سال های بعدی حتما دنبال خواهد شد. مسئله بعدی بحث پژوهش محور بودن جشنواره است که سال قبل و امسال دنبال شد؛ برای اینکه اعتقاد داریم که حتما از بزنگاه برگزاری جشنواره باید ماحصل علمی و پژوهشی به یادگار داشته باشیم.
او در آخر درباره حضور گالری ها در جشنواره اظهار داشت: به اختیار مدیران گالری ها گذاشتیم که اگر مایل هستند با یک اثر یا با آثار گوناگون حضور پیدا کنند. در این نمایشگاه یک گالری هست که با تک اثر شرکت کرده و گالری دیگری هست که مجموعه ای از آثار استاد رضا مافی را به معرض نمایش گذاشته است. یعنی برای نخستین بار آثار بی نظیری از رضا مافی و لوازم شخصی او را در یک گالری می بینید که قبلا هیچ کجا نمایش داده نشده است. همین طور آثاری از اساتید برجسته توسط گالری های مختلف به نمایش درآمده است که در دوره قبل از این هنرمندان پیشکسوت کمتر اثری داشتیم.




به گزارش سئو بوی به نقل از ایسنا، دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر از روز ۲۹ بهمن تا ۵ اسفند در مؤسسه صبا و مراسم اختتامیه نیز نهم اسفند ماه در تالار وحدت برگزار می گردد.




منبع:

You may also like