به گزارش سئو بوی تابحال پایش و تحلیل شبکه مخابرات سیار با استفاده از سامانه های خارجی صورت می گرفت، ولی تعدادی از پژوهشگران یکی از شرکت های فناور طی طرحی با بومی سازی سخت افزارها و نرم افزارها، سامانه ای برای پایش شبکه های مخابراتی عرضه کردند و هم اکنون شبکه ارتباطی کل کشور از راه این سامانه عیب یابی می شود.
علی سلیمانی از محققان این طرح در گفتگو با ایسنا، از پیاده سازی سامانه ای برای پایش نظارت و تحلیل شبکه های مخابراتی اطلاع داد و اظهار داشت: این سامانه که با عنوان “کنکاش” عرضه شده، به منظور استخراج سیگنالینگ از شبکه مخابرات سیار به منظور تحلیل، عیب یابی و کیفیت بخشی شبکه مورد بهره برداری قرار می گیرد.
وی با اشاره به اینکه این سامانه قادر به پایش کیفیت شبکه های نسل های دوم، سوم و چهارم تلفن های همراه می باشد، تصریح کرد: با استفاده از تجهیرات نرم افزاری و سخت افزاری سامانه “کنکاش” می توان اشکالاتی که در لینک های ارتباطی شبکه های تلفن همراه در زمینه مکالمه، SMS و اینترنت بوجود آمده است را تشخیص داد.
سلیمانی با تاکید بر اینکه این سامانه قادر به تشخیص علت و محل ایجاد اشکال است، خاطرنشان کرد: با استفاده از این سامانه می توانیم تشخیص دهیم که در کدام نقطه از شبکه اشکالی رخ داده است.
به قول وی بعنوان مثال اگر در یک نقطه از شهری تماس از دست رفته افزایش یافته باشد و یا پیامک دریافت و ارسال نمی گردد، این اشکالات تشخیص و گزارش آن به واحد فنی اپراتورها ارجاع داده می شود تا این واحدها نسبت به رفع مشکل اقدام نمایند.
این محقق افزود: این سامانه به دو روش مبتنی بر Probe و Probeless تراکنش مشترکان را از اینترفیس های مخابراتی جمع آوری کرده و بعد از دیکد آنها مبتنی بر استانداردهای ۳GPP و GAMA و با محاسبه شاخصهای کیفی از آنها بعنوان تحلیل و پایش کیفیت شبکه استفاده می نماید.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون این سامانه در اپراتور همراه اول در کل کشور استفاده می شود و بعد از آن در اپراتور ایرانسل هم کاربردی شده است، خاطرنشان کرد: کاربردی کردن این سامانه باعث افزایش رضایت مشترکان از سرویس های شبکه تلفن همراه می شود.
سلیمانی تشخیص اشکالات بوجود آمده در شبکه های ارتباطی را به صورت لحظه ای و با دقت چند ثانیه تا چند دقیقه دانست و تصریح کرد: در بعضی موارد اشکالات از سمت مشتریان گزارش می شود و ما می توانیم با استفاده از این سامانه علت آنرا در این سامانه بیابیم و رفع نماییم.
وی افزود: علاوه بر آن در صورت بروز اشکالی در تجهیزات مخابراتی و یا سوئیچ ها، آلارم هایی از جانب این سامانه به اپراتورها ارسال می شود و اپراتورها بر طبق این آلارم ها مبادرت به رفع مشکل ایجادشده در شبکه خواهند کرد.
سلیمانی با تاکید بر اینکه این سامانه تنها سامانه بومی کشور در زمینه پایش و تحلیل شبکه های مخابراتی در کشور است، تصریح کرد: در گذشته اپراتورها از نمونه خارجی از بعضی از کشورهای اروپایی مانند سوئد و فرانسه استفاده می کردند، ولی به علت اینکه استفاده از محصولات خارجی می تواند حریم خصوصی کاربران را به خطر بیندازد، مطالعه در زمینه پیاده سازی این سامانه را در دستور کار قرار دادیم و توسعه آن، محصولی برای پایش شبکه های مخابراتی شد که هم اکنون در کل کشور از آن بهره برداری می شود.
به قول این محقق، این سامانه در مراکز مخابراتی نصب می شود و تجهیزاتی که برای این سامانه مورد نیاز است، بومی سازی شده است و بهره بردار اصلی این سامانه، اپراتورها هستند.
وی استفاده از راهکارهای BI/Big Data برای ذخیره سازی و تحلیل اطلاعات به میزان بیشتر از ۲۰ میلیارد تراکنش در روز را از دیگر مزایای این سامانه نام برد و اظهار نمود: این سامانه اطلاعات لازم در زمینه اشکالات کیفی را پیش از شکایت مشتریان بر مبنای شاخصهای تعریف شده برای اپراتورها فراهم می آورد، ضمن آنکه در آن امکان تحلیل کیفیت سرویس های عرضه شونده بر مبنای مدل گوشیهای استفاده شده پیشبینی شده است.
به گزارش سئو بوی به نقل از ایسنا این طرح از جانب دکتر مرتضی الیاسی، امیر شاه حسینی، سعید مومن، رضا کاظم زاده، سعید فرهادی، ابوذر استادی، علی موسی زاده، شکوفه نوبهاری، علی سلیمانی و اکبر فلاح و طه یوسف بیگی در یکی از شرکت های فناور اجرایی شده و در سی وسومین جشنواره بین المللی خوارزمی حائز رتبه سوم پژوهش های کاربردی در گروه تخصصی برق و کامپیوتر شد.



You may also like