به گزارش سئو بوی مدیر پژوهشکده مکانیک پژوهشگاه فضایی ایران از کسب دانش فنی برای ساخت سل باتری و ساخت بسته های باتری برای ماهواره های ˮپارس ۱ˮ و ˮناهید ۲ˮ آگاهی داد و اظهار داشت: علاوه بر آن طراحی و ساخت محموله های سنجی به این پژوهشکده واگذار شده است که تست های در رابطه با فاز هواپایه آن تایید شده و توانستیم تصاویر راداری از برخی شهرهای استان فارس را با دقت یک متر و نیم دریافت نماییم.
رحیم اقرا در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه پژوهشکده فضایی ایران متولی تحقیقات و بومی سازی ماهواره های سنجی و مخابراتی در ایران است، اظهار نمود: بنا بر ماموریتی که برای این پژوهشگاه تعریف شده، ۵ پژوهشکده در ذیل آن به وجود آمده که از این تعداد دو پژوهشکده در سطح تهران، یک پژوهشکده در تبریز، یک پژوهشکده در اصفهان و یک پژوهشکده در شیراز مستقر است.
وی با تاکید بر اینکه برای هر از این پژوهشکده ها ماموریت ها و اهدافی تعریف شده است، اضافه کرد: برای پژوهشکده مکانیک شیراز سه محور کاری “دستیابی به دانش فنی و بومی سازی سنسورهای فضایی”، “ذخیره سازی انرژی با اولویت باتری لیتیوم- یون با کاربرد در ماهواره” و “ساخت محموله های سنجی” تعریف شده است.
اقرا با اشاره به اقدامات این پژوهشکده در حوزه بومی سازی سنسورهای فضایی، اظهار نمود: دراین زمینه طراحی چهار سنسور “افق زمین”، “مغناطیس”، “ستاره” و “خورشید” تعریف شده که برای کنترل وضعیت و قرارگیری ماهواره در مدار صحیح مورد استفاده قرار می گیرند.
مدیر پژوهشکده مکانیک پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به برنامه های این پژوهشکده در زمینه ساخت ذخیره سازها، تصریح کرد: در این بخش کسب دانش فنی برای سل باتری و همین طور ساخت بسته های باتری برای ماهواره های “پارس ۱” و “ناهید ۲” در دستور کار قرار دارد.
وی افزود: در ماهواره “پارس ۱” که تا یک ماه آینده مدل پروازی آن آماده می شود، طراحی و ساخت بسته باتری آن به پژوهشکده مکانیک شیراز واگذار شده است که کلیه تست های کیفی باتری ساخته شده با موفقیت، انجام و تحویل پژوهشکده سامانه های فضایی پژوهشگاه فضایی شده است. بسته باتری ماهواره “ناهید ۲” نیز طبق برنامه ریزی ها تا آخر سال تمام می شود. این ماهواره در سال آینده آماده پرتاب خواهد بود.
اقرا با اشاره به واگذاری طراحی و ساخت محموله های سنجی به این پژوهشکده با تاکید بر اینکه این محموله قادر به تصویربرداری راداری است که در فضا باید توسط ماهواره ها انجام می شود، اظهار داشت: این طرح دارای چندین فاز است که در فاز اول تصویربرداری راداری در “هوا پایه” (استفاده از پرنده ها) تعریف شده است. این فاز در اواخر سال قبل به انتها رسیده و با موفقیت تست های عملیاتی آن انجام شده است و تصویربرداری از شهرهای استان فارس مانند جهرم، فسا و سروستان انجام شد.
بگفته وی، این تصویربرداری بمنظور اثبات عملیاتی بودن سیستم محموله سنجی اجرایی شده است.
اقرا، با تاکید بر اینکه این سیستم آماده شده و تصاویر آن با دقت قابل قبول هدف که “یک و نیم متر” است، حاصل شد، اشاره کرد: فاز بعدی آن در فضا پایه دنبال می شود که نیاز به زمان ۳ تا ۴ ساله دارد.
مدیر پژوهشکده مکانیک پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به اینکه سیستم محموله سنجی هواپایه دارای کاربردهای بسیار زیادی است، اظهار نمود: پایش محصولات کشاورزی، نوع گیاهان و میران آبیاری و همین طور در شرایط غیر مترقبه همچون این کاربردها است؛ بدین جهت پیشنهادی را به ستاد مدیریت بحران برای کاربردی شدن این سیستم در پایش مخاطرات طبیعی مانند سیل و زلزله و یا حوادث غیر مترقبه مانند سقوط هواپیما ارسال کرده ایم، چونکه تصاویر و داده های به دست آمده از این سیستم به سرعت می تواند در اختیار مسؤولان قرار گیرد.
اقرا به بیان نحوه ارسال تصاویر از طرف محموله سنجی پرداخت و اظهار داشت: در فاز اول ابتدا داده ها به صورت راداری گرفته می شود و روش کار هم به صورت رادار فعال است، به این گونه که یکسری امواج الکترومغناطیس در باندهای خاصی که برای آنها تعریف شده، ارسال می شود و امواج برگشتی آن دریافت شده و بر روی آن پردازش صورت می گیرد و این داده ها به تصویر تبدیل خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه در فاز اول بعد از دریافت این اطلاعات، پردازش آن بعد از چند ساعت صورت می گرفت، افزود: ولی در مرحله بهینه سازی فاز هوا پایه محموله هواپایه، پردازش اطلاعات بلادرنگ خواهد بود. این فاز تا آخر سال جاری به انتها خواهد رسید.
بگفته این محقق حوزه فضایی، زمانی که این سیستم بر روی پرنده نصب می شود، در حالت پروازی پرنده، امواج الکترومغناطیس ساطع و امواج برگشتی آن دریافت و به صورت بلادرنگ تصاویر تهیه و به کاربران ارسال می شود.
اقرا با اشاره به اینکه تصاویر به دست آمده به صورت فریم فریم است، اضافه کرد: در مرحله بهینه سازی، تغییراتی انجام شد که این فریم ها به شکلی در پشت سر هم یکدیگر قرار گیرد که به صورت تصاویر پیوسته تبدیل گردد.
وی با تاکید بر اینکه این سامانه، حسگر بزرگی است که بر روی پرنده نصب می شود، تصریح کرد: این حسگر قابل نصب بر روی ۸ نوع پهپاد و پرنده است.
مدیر پژوهشکده مکانیک، قابل استفاده بودن این حسگر در هر شرایط آب و هوایی و شرایط روز و شب را از مزایای این دستاورد دانش پایه نام برد و افزود: از آنجایی که این سیستم اپتیکی نیست که به نور وابسته باشد و یک سیستم اکتیو است، قابل استفاده در هر شرایطی است؛ بدین جهت بهره برداری از این سامانه در شرایط غیر مترقبه را با اهمیت کرده است.
اقرا درباب وزن این سامانه اظهار داشت: طراحی اولیه وزن این سامانه ۲۰ تا ۲۵ کیلو بود، ولی با بهینه سازی انجام شده بر روی آن، به ۱۸ کیلوگرم کم شد.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون تصاویر مورد نیاز را از تصاویر ماهواره ها دریافت می نماییم، ابراز امیدواری کرد که با اجرای این طرح و ساخت ماهواره های بومی، دراین زمینه به خودکفایی برسیم.




منبع:

You may also like