سئو بوی: کار تدوین مصوبات قانونی برای آخر دادن به کلاهبرداری های ارزش افزوده به اتمام رسیده و در هفته آتی تصویب خواهد شد.
به گزارش سئو بوی به نقل از ایسنا، خدمات ارزش افزوده (Value Added Services) که به اختصار VAS نامیده می شوند، شامل مواردی غیر از خدمات استاندارد اپراتورها مانند تماس صوتی و پیامک معمول است و مهم ترین موضوعات خدمات ارزش افزوده تلفن همراه، شامل اخبار، مسابقات و رأی گیری، تبلیغات موبایلی و اطلاع رسانی می شود. خدمات ارزش افزوده می تواند توسط خود اپراتورها یا توسط شرکای ثالثی که بعنوان تامین کننده محتوا (Content Provider) شناخته می شوند، صورت گیرد.
اگرچه استفاده از این خدمات ارزش افزوده باید اختیاری و توسط کاربر انتخاب شود، اما بعضی از شرکت های ارزش افزوده، کاربران را بدون آگاهی خودشان، به عضویت این سرویس ها درآورده اند. از آنجایی که این خدمات معمولاً هزینه های بالایی دارند، برای مثال ارسال یک پیامک ارزش افزوده به کاربر می تواند حداقل ۳۰۰ تومان هزینه داشته باشد، هزینه های زیادی که در قبوض کاربران سیمکارت های دائمی آمده و یا سرویس هایی که باعث تمام شدن اعتبار سیمکارت های اعتباری شده، اعتراض خیلی از کاربران را به دنبال داشته است.
در مواردی مشاهده شده پیامک های تبلیغاتی یا متن فریبنده از راه پیام رسان های اجتماعی یا سرشماره های شخصی ارسال می شود که کاربران را تشویق می کند با ارسال کد، شارژ یا سرویس مجانی دریافت کنند و بعضی از کاربران با اعتماد به این پیام ها، موارد درخواستی در پیامک را انجام می دهند که در بعضی موارد به ثبت و فعال شدن سرویس ناخواسته و متضرر شدن آنها منجر می شود.
با افزایش کلاهبرداری ها و اعتراض مشترکان نسبت به خدمات ارزش افزوده که بدون آگاهی افراد، باعث عضو شدن و دریافت هزینه از آنها می شدند، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام نمود قصد ساماندهی این مورد را دارد و درصورتی که اقدام برای ساماندهی منجربه آخر کلاهبرداری ها نشود، خدمات ارزش افزوده را به کلی تعطیل خواهد نمود.
اما سیدجمال هادیان – مدیر کل روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات – به تازگی با اشاره به مبحث آخر وس (خدمات ارزش افزوده) در توییتر خود نوشت: تدوین مصوبات قانونی برای آخر دادن به کلاهبرداری های ارزش افزوده به اتمام رسیده و در هفته آتی تصویب خواهد شد.
وی همینطور از آغاز اخطار سکوهای دانلود نرم افزارهای اندروید درباره وجود بدافزارهای ارزش افزوده ای که جیب مردم را خالی می کنند، اطلاع داد.
همچنین چند روز پیش علی محمد منتظری – مدیرکل دفتر بررسی های فنی و اقتصادی رگولاتوری – با عنایت به اثر اجتماعی تخلفاتی که در حوزه کدهای دستوری و خدمات ارزش افزوده صورت می گیرد، اظهار داشت: اگر اپراتوری سه بار در سال تخلف کند باید حدود ۴۵ میلیارد تومان جریمه بپردازد، این رقم بسیار قابل توجه است؛ ضمن آنکه علاوه بر جرایم بحث تعلیق، کاهش مدت اعتبار و لغو پروانه هم مطرح گردیده است.
این درحالی است که هیات وزیران در ایام پایانی آذرماه، مصوبه ای تصویب کرد که برپایه آن اپراتورهای دارنده پروانه خدمات ارتباطی ثابت و همراه درصورت نقض تعهداتشان در حوزه ارائه خدمات شناسه دستوری (USSD) باید جریمه های سنگینی را پرداخت کنند. جریمه هایی که از کف پنج میلیارد تومان برای نخستین تخلف شروع شده و با تکرار تخلف تا سقف ۳۰ میلیارد تومان افزایش می یابد. قبل از آن و در مردادماه هم مقررات مربوط به ارائه خدمات کد دستوری در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب شده بود.



You may also like