به گزارش سئو بوی مدیر طرح های کلان ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری از رونمایی نمونه اولیه اتوبوس برقی تا آخر سال آگاهی داد و اظهار داشت: این طرح در دانشگاه تهران اجرایی شده است و از آنجایی که نهادهای مختلفی همچون یکی از شرکت های خودروساز بزرگ مشارکت دارد، برنامه ریزی ما بر تولید انبوه این خودرو است.
سید شهریار زینی در گفت و گو با ایسنا، اظهار نمود: ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته در امتداد حمل و نقل هوشمند، پروژه های هوشمندی را طراحی نموده که با استفاده از ظرفیت توانمندی شرکت های دانش بنیان، دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی کشور، این پروژه ها را اجرایی کرده است.
وی توسعه و رشد شرکت های دانش بنیان و شبکه سازی میان نهادهای دولتی مرتبط در زمینه ایجاد محیط زیست سالم و هوای پاک و کاهش مصرف سوخت و آلاینده های هوا را از اهداف اجرای این پروژه ها نام برد و تصریح کرد: بر این اساس در پروژه های تعریف شده به بومی سازی فناوری ها توجه ویژه ای شده است؛ چونکه یکی از چالش های کشور این است که با افزایش تحریم ها، دسترسی به سامانه ها و ماژول های “های تک” خیلی مشکل می شود.
زینی، با اشاره به اقدامات این ستاد در حوزه حمل و نقل هوشمند، با تاکید بر اینکه این بخش دارای ارکان مختلفی است، اشاره کرد: یکی از ابعاد شهر هوشمند، حمل و نقل هوشمند و پیشرفته است و این امر محقق نخواهد شد، مگر آنکه همه دستگاه های دولتی ذی ربط در کنار توسعه شرکت های دانش بنیان همکاری داشته باشند.
وی از اجرای پروژه اتوبوس برقی شهری آگاهی داد و تصریح کرد: این پروژه با همکاری دانشگاه تهران و با همراهی شهرداری تهران و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تعریف شده است. در این طرح به دنبال طراحی اتوبوس تمام برقی با قوای محرکه کاملا بومی و ایرانی هستیم.
مدیر طرح های کلان ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته، اشاره کرد: در کمتر از ۳ ماه آینده نمونه اولیه این اتوبوس رونمایی خواهد شد و در تلاش هستیم که با جذب حمایت های بیشتر به این پروژه شتاب بیشتری دهیم.
وی درباب تلاش کشور برای تولید اتوبوس های هیبریدی، توضیح داد: این پروژه در سال ۱۳۸۸ تعریف و اجرایی شد و به نتایجی هم رسید، اما به سبب عدم حمایت های کافی این طرح رها شد؛ ولی طرح فعلی ساخت اتوبوس تمام برقی است و در آن تلاش شده که دو عامل در نظر گرفته شود که یکی از آنها طراحی و ساخت قوای محرکه کاملا بومی است، به شکلی که بیشتر از ۷۰ درصد از این بخش بومی سازی شود تا نیازهای ما به خارج از کشور به حداقل برسد تا در صورت شدت یافتن تحریم ها این پروژه متوقف نشود.
زینی، محور دوم اجرای این طرح را مشارکت جمعی دستگاه ها و نهادها دانست و تصریح کرد: در طرح اتوبوس هیبریدی یک دستگاه خاص مجری آن بود، ولی طرح اتوبوس برقی در سطح ملی تعریف شده است و بیشتر نهادها درگیر این طرح هستند.
مدیر کل طرح های کلان ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته اشاره کرد: در این پروژه یکی از شرکت های خودروسازی بزرگ کشور مشارکت دارد و برنامه ریزی ما بر تولید انبوه اتوبوس برقی است.
زینی، تعداد طرح های تایید شده در این ستاد را تا کنون پنج پروژه ذکر کرد و اظهار داشت: اساس تعریف پروژه در معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری تقاضا محور بودن و آنالیز و امکان سنجی های دقیق اقتصادی و بازار است؛ بدین جهت اهتمام می شود در اجرای طرح ها سایر نهادها و دستگاه ها نیز مشارکت داشته باشند.
وی طراحی و ساخت “خودروهای برقی” و “موتورسیکلت هیبریدی” را همچون طرح های مورد تایید این ستاد نام برد و اظهار نمود: برقی سازی خودرو ها و استفاده از تکنولوژی های جدید در حوزه حمل و نقل می تواند به کاهش آلایندگی محیط زیست و مصرف سوخت کمک کند؛ بدین جهت خودرو های برقی، فناوری آینده است و خیلی از کشورها حتی کشورهایی که مشکل آلودگی هوا ندارند، به سمت استفاده از خودرو های برقی حرکت کرده اند و ما نیز ناگزیر هستیم که به این سمت برویم.
زینی اشاره کرد: تا سال ۲۰۲۵ استانداردهای سختگیرانه وضع شود و برمبنای آن خودرو های احتراقی تولید نخواهد شد و پایه تولید خودرو برمبنای خودرو های هیبریدی (احترافی-الکتریکی) است و برمبنای برنامه ریزی های صورت گرفته از سال ۲۰۳۰ خودرو های احتراقی دیگر تولید نخواهد شد و این امر نشان میدهد که فناوری قالب آینده، خودرو های برقی است.




منبع:

You may also like