به گزارش سئو بوی معاون وزیر ارتباطات درباره کسر هزینه پیامک دریافت رمزدوم پویا از مشترکان موبایل، به رغم وعده رایگان بودن این سرویس از طرف بانک مرکزی، اظهار داشت: تابحال توافقی برای رایگان بودن این سرویس نداشتیم.
به گزارش سئو بوی به نقل از مهر، در حالی که بانک مرکزی در اطلاعیه های مکرر اعلام نموده بود که رمز دوم پویا برای مشتریان بانکی هیچ هزینه ای ندارد و بابت پیامک رمز دوم پویا نباید مبلغی از مشتریان بانکی کسر شود، اما هم اکنون اپراتورها هزینه هر عملیات و یا تراکنشی که از طرف مشتریان صورت می گیرد را از حساب مشترک کسر می کنند. پروسه عملیاتی شدن رمزدوم پویا قرار بود از اول دی ماه سال جاری، از طرف تمامی بانکهای دولتی و خصوصی کشور عملیاتی شود. در این فرایند، بانک مرکزی دو راهکار را برای دریافت رمز دوم پویا از طرف مشتریان نظام بانکی اعلام نمود که یکی از آنها دریافت رمز یک بار مصرف بوسیله پیامک و دیگری نصب اپلیکیشن از طرف مشتریان بانک است. اما با عنایت به سخت بودن استفاده از اپلیکیشن برای دریافت رمز دوم پویا، روش استفاده از پیامک برای دریافت رمز یکبار مصرف از طرف مشترکانی که تلفن همراه هوشمند ندارند یا مایل به استفاده از اپلیکیشن نیستند، برگزیده شد. یکی از نگرانی هایی که در استفاده از پیامک در دریافت رمز دوم پویا بارها اعلام شد، هزینه ای بود که مشتریان باید برای دریافت رمزهای پویا می پرداختند؛ چونکه به هر حال، هر بار تراکنش بانکی، نیاز به دریافت رمز یک بار مصرف دارد و اگر مشتری بخواهد رمز خودرا بوسیله پیامک دریافت کند، ملزم به پرداخت هزینه است؛ بنا بر این بانک مرکزی اعلام نمود که ارسال و دریافت پیامک برای رمزهای پویا، هیچ هزینه ای برای مشتریان نخواهد داشت. بانک مرکزی بارها و بارها در اطلاعیه های خود اصرار کرد که ارسال و دریافت پیامک بابت دریافت رمز دوم پویا در تراکنش های بانکی هیچ هزینه ای برای مشتریان ندارد و بانک ها حق ندارند بابت ارسال پیامک رمز دوم پویا، از مشتریان وجهی دریافت نمایند و اگر مشتریان در این رابطه با موارد خلاف مواجه گشتند، آنرا اعلام کنند. اما الان مشتریان نظام بانکی که رمز پویای خودرا بوسیله پیامک فعال کرده اند و باید برای دریافت این رمز، چهار شماره آخر کارت خودرا به سرشماره اعلام شده از طرف بانک، ارسال کنند، اذعان دارند که از آنها هزینه کسر می شود. حسین فلاح جوشقانی معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره دلیلهای کسر هزینه ارسال پیامک رمز پویا از حساب مشترکان موبایل، اظهار داشت: تابحال مذاکره ای با بانک مرکزی برای رایگان بودن پیامک های دریافت رمز پویا صورت نگرفته است. وی اظهار داشت: تراکنش های پیامکی در شبکه اپراتورها هزینه دارد و تابحال نیز درباب اینکه این هزینه نباید از مشترکان کسر شود و بانک ها این هزینه را پرداخت کنند، توافقی با بانک مرکزی انجام نشده است. معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه بانک مرکزی باید دراین زمینه با رگولاتوری مذاکره کند، اضافه کرد: هنوز درباب کلیات این طرح، توافقی نداشتیم. فلاح جوشقانی افزود: تابحال با ما در مورد هزینه پیامک رمزدوم پویا و دریافت آن مذاکره ای نشده است؛ البته جلسات مرتبی با بانک مرکزی درباب پروسه رمزدوم پویا داشته ایم اما سوژه رایگان بودن پیامک تاکنون مطرح نشده است. وی اظهار داشت: درباب پروسه دریافت رمز یک بار مصرف، هر بانک باید در قالب توافقات با اپراتورهای موبایل کار کند و تا جایی که من می دانم توافقی در خصوص رایگان بودن پیامک از طرف بانک ها با اپراتورها صورت نگرفته است. رئیس سازمان رگولاتوری اشاره کرد: تابحال هر مبلغی که از مشترکان بابت پیامک دریافت رمزدوم کسر شده، قانونی بوده و تخلف اپراتور محسوب نمی شود؛ چونکه هر پیامک هزینه دارد و مشترک باید هزینه آنرا پرداخت کند. وی افزود: قراری بر این نبوده که هزینه پیامک هایی که مردم برای دریافت رمز دوم پویا به سرشماره بانک ها ارسال می کنند را اپراتورها برعهده بگیرند. به گزارش سئو بوی به نقل از مهر، هزینه ارسال پیامک در اپراتورهای مختلف برای سیمکارت های دائمی حدود ۹ تومان و برای سیمکارت های اعتباری حدود ۱۱ تومان است و در صورتیکه بطور میانگین هر ایرانی، روزانه یک پیامک به سرشماره بانکی ارسال نماید، روزانه حدود ۸۰ میلیون پیامک درخواست رمزدوم پویا ارسال می شود که مطابق با وعده بانک مرکزی، هزینه این تراکنش باید از طرف بانک ها و یا اپراتورها برعهده گرفته شود اما تابحال بانک ها و اپراتورهای موبایل این هزینه را تقبل نکرده اند.


منبع:

You may also like