سئو بوی: بنظر می رسد با عنایت به شرایط بازار کالاهای مصرفی و خودرو، سازمان پشتیبانی از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان روی آرامش را فعلا نمی بیند و هرچند وقت یکبار صحبتی از این سازمان که در ماه های گذشته در سکوت به سر می برد به میان بیاید.
به گزارش سئو بوی به نقل از ایسنا، بررسی خبرهای روز جاری حکایت از آن دارد که عموم خوانندگان اخباری در ارتباط با حواشی بازار، تغییر قوانین صادرات و واردات، گرانی کالا، تورم بازار مسکن، افزایش قیمت لاستیک و دلیلهای آن، جایگزینی تعمیر بجای خرید کالای جدید، فهرست پر مصرفان و نرخ ارز را مورد بررسی و پیگیری قرار داده اند.
در یک سال اخیر که اقتصاد ایران با افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی مواجه گردید و شرایط سختی را پشت سر گذاشت خیلی از نگاه ها به سمت سازمان حمایت بود تا با ورود خود به بازار و نظارت بر صنایع و کارخانجات شرایط را اندکی آرام کند اما آنچنان خبری از این سازمان نبود و تنها در ایام پایانی سال قبل اولتیماتومی به دو خودروساز کشور در امتداد پاسخگویی به حقوق مشتریان داد که نتیجه این اولتیماتوم نیز مشخص نشد، در روز جاری اما نشست خبری رئیس سازمان حمایت انجام شد تا امسال نیز خبری از این سازمان منتشر شود، این سازمان که انتقادات مختلفی در زمینه نحوه انجام وظایفش وجود دارد، در نشست خبری روز جاری مدیران آن بار دیگر رئیس سازمان پشتیبانی از ارسال پرونده خودروسازانی همچون کرمان موتور، هاوال، بسترن و C۳ به تعزیرات آگاهی داده که دقیقاً این خبر یک دفعه دیگر در ایام پایانی سال قبل انتشار یافته بود اما نتیجه و خروجی آن منتشر نشده است.
تابش به نکته مهمی در خصوص اینکه خودروسازان تا زمانی که به تعهدات خود عمل نکنند حق پیش فروش ندارند اشاره نموده است اما در این میان جای سوال پیش می آید که در زمستان سال قبل نیز خودروسازان تعهدات بسیاری داشتند اما به پیش فروش و طرح فروش فوری روی آوردند.
اما نشست خبری تنها محدود به این مسائل نبوده و در زمینه قیمت گذاری گوشت وارداتی کشف انبار احتکار شکر و خرما و جایگزینی تعیین عوارض بجای ممنوعیت واردات نیز صحبت هایی شده است.
حیات تصمیمات رفت و برگشت
از سال قبل هر زمان که یک محصول کشاورزی در ایران با افزایش قیمت روبرو شد وزارت صنعت، معدن و تجارت تصمیم گرفت تا از صادرات آن جلوگیری کند، اما با کاهش قیمت بار دیگر ممنوعیت صادرات لغو می شد که این تصمیم بارها و بارها برای محصولات کشاورزی انجام شد و هر مرتبه کارشناسان امر معتقد بودند که وزارت خانه مسیر اشتباهی را در پیش گرفته و باید بجای انتخاب این مسیر تعرفه صادراتی محصولات مد نظر را تغییر دهد.
حال با این تفاسیر رضا رحمانی، وزیر صنعت معدن و تجارت اعلام نموده صادرات دو محصول پیاز و سیب زمینی ایرادی ندارد. حال باید منتظر ماند و دید که آیا بار دیگر قیمت این دو محصول سر به فلک می کشد؟

همیشه پای سازمان حمایت در بین است!

همیشه پای سازمان حمایت در بین است! در نشست خبری مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران بحث گرانی و گران فروشی به میان آمده که یزدان سیف مدیرعامل این شرکت بیان کرده: الان هیچ مشکلی برای تأمین کالاهای اساسی مانند شکر، برنج، گندم و… نداریم و اگر تخلفی در نقطه ای از شهر و برای کالای خاصی می شود مسئولان دستگاه های نظارتی و مردم باید رفتارشان را نسبت به این مسئله تغییر دهند.
وی ادامه داد: از یک سو انتظار می رود که دستگاه های متولی امر نظارت مانند سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان تعزیرات حکومتی با گران فروشی و گران فروشان با دقت و حساسیت بیش تری برخورد کنند.
تورم مسکن فروکش کرد
مسکن که برای خیلی ها به یک آرزو تبدیل گشته و قیمت ۱۱ میلیون تومان میانگین هر متر مربع مسکن در تهران این آرزو را خیلی مشکل و دست نیافتنی کرده است جزئی جدانشدنی از بسته اقتصادی ایسنا به حساب می آید، در بسته روز جاری قرار بر آن است تا تورم مسکن در اردیبشهت ماه بررسی شود، طبق اطلاعات مرکز ملی آمار و بررسی های میدانی از دفاتر املاک می توان گفت سرعت رشد ماهیانه قیمت مسکن در اردیبهشت ماه به کمتر از یک درصد رسیده است.
حال در این رابطه مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک معتقد است: پایین آمدن قیمت دلار، پایین بودن تأثیرگذاری تحریم ها بر اقتصاد کشور و برداشتن قیمت از آگهی های فروش ملک در فضای مجازی به ثبات نسبی بازار مسکن منجر شده و اگر نوسان قابل توجهی را در بازار ارز نداشته باشیم انتظار می رود بازار مسکن در راه آرامش قرار بگیرد.

دلالان در بازار لاستیک
در میانه سال قبل قیمت لاستیک رشد قابل توجهی به خود گرفت و شرایط را به سمتی برد تا وزارت صنعت، معدن و تجارت وارد عمل شود تا عرضه این محصول از طرف اتحادیه ها در امتداد تحویل به مصرف کننده نهایی صورت گیرد، با این وجود اما انگار قیمت ها برای پرمصرف هایی همچون کامیون دارها تغییری نکرده برای اینکه دبیر کانون انجمن صنفی کامیون داران کشور معتقد می باشد یک کامیون کشنده در طول سال به پنج جفت لاستیک نیاز دارد که باید مبلغی در حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان پرداخت کند. اما دلیل این افزایش قابل توجه قیمت از طرف سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر حضور دلالان در بازار لاستیک و تایر اعلام شده و مصطفی تنها معتقد می باشد برای آنکه لاستیک به قیمت منطقی و تعیین شده خریداری شود باید به سایت کارخانجات بازگشت شود.

سبقت تعمیر بر خرید
در یکسال اخیر قیمت محصولات مصرفی همچون لوازم خانگی رشد قابل توجهی داشته و در کنار آن این افزایش افزایش قیمت محصولات افزایش قیمت لوازم یدکی را به دنبال داشته است حال با این شرایط جای سوال دارد که مصرف کنندگان به دنبال تعمیر محصولات خود هستند با به خرید کالای جدید روی می آورند، مجتبی میری رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در پاسخ به این سوال معتقد می باشد که در شرایط فعلی تعمیر و به روزرسانی کولرگازی و دیگر لوازم خانگی در شرایط فعلی جایگزین خرید کالای جدید شده است.

آیا جزو پر مصرفان هستیم؟
هزینه مصرف آب و برق در بودجه سال جاری رشد داشته و در کنار آن جریمه برای پر مصرفان در نظر گرفته شده است، حال باید دریابیم که در گروه پر مصرفان قرار داریم یا در گروه کم مصرفان در این رابطه محمدحسن متولی زاده -مدیرعامل شرکت توانیر- در پاسخ به این پرسش که مشترکان چگونه می توانند از قرار گرفتن در سطوح پرمصرف یا خوش مصرف آگاه شوند، اظهار داشت: برای آگاهی مردم، از این پس در قبوض برق برحسب میزان مصرف مشترکان، پرمصرف یا کم مصرف بودن آنها درج خواهد شد.



You may also like