سئو بوی: لازم است که مشترکان قبل از خرید دستگاه سیم کارت خور نو یا کارکرده، حتما با بازگشت به سامانه ی همتا، از اصالت دستگاه اطمینان حاصل کنند.
به گزارش سئو بوی به نقل از ایسنا، کارشناسان همواره به متقاضیان گوشی یا سایر دستگاه های سیم کارت خور مانند تبلت تاکید دارند که با اجرای طرح رجیستری، برای پیشگیری از مشکلات احتمالی، قبل از خرید دستگاه، حتماً باید استعلام اصالت کنند و در پاسخ استعلام اصالت، به قانونی بودن، تطابق مشخصات پاسخ استعلام اصالت (مدل و برند ذکرشده در پاسخ) با مشخصات ظاهری دستگاه، شرکت واردکننده، نوع واردات، نوع ارز و روشن شدن دستگاه در گذشته توجه داشته باشند.
متقاضیان جهت استعلام اصالت دستگاه، همانطور که در وب سایت همتا آمده، ابتدا لازم است به سامانه همتا متصل شوند. از چهار روش می توان با سامانه همتا ارتباط برقرار کرده و پروسه استعلام اصالت را انجام داد: پیامک به شماره ۷۷۷۷، سایت اینترنتی به آدرس hamta.ntsw.ir، کد دستوری #۷۷۷۷* و اپلیکشین همتا. سپس آن باید مراحل انجام پروسه استعلام اصالت را انجام داد.
برای این کار، ابتدا باید کد دستوری #۷۷۷۷* را با یک شماره سیم کارت دلخواه شماره گیری کرده و دکمه برقراری تماس را انتخاب نمود. سپس با ارسال عدد ۱، باید گزینه استعلام اصالت را انتخاب کنند. در این مرحله باید ۱۵ رقم ابتدایی شناسه (IMEI) دستگاه را بدون هرگونه علامت اضافی (ممیز، خط تیره و …) وارد کرد. این شناسه (IMEI)، به تعداد اسلات دستگاه (شکاف برای قرارگیری سیم کارت) بستگی دارد و روی جعبه، پشت باتری یا با شماره گیری #۰۶#*، قابل رؤیت است. پس در این مرحله احتیاجی به باز کردن جعبه دستگاه نیست. درصورتی که شناسه IMEI را به درستی وارد کرده باشید، پاسخ استعلام به صورت پیامک برای شما ارسال خواهد شد.
انواع پاسخ های استعلام اصالت دستگاه
اما درصورتی که در پاسخ استعلام اصالت از سامانه همتا، ذکر شده بود « شناسه دستگاه (IMEI) قانونی نیست و در شبکه تلفن همراه سرویس نخواهد گرفت.»، یعنی این شناسه (IMEI) برخلاف قانون است و به هیچ عنوان، امکان ثبت و فعال شدن آن در سامانه همتا وجود ندارد. بدین سبب سفارش می شود از خرید این دستگاه، اجتناب کنید، برای اینکه سپس گذشت ۳۰ روز از زمان نخستین روشن شدن دستگاه، قطع خواهد شد.
درصورتی که در پاسخ استعلام اصالت از سامانه همتا، ذکر شده بود «واردکننده: شرکت ****»، یعنی شرکت تجاری ذکرشده، مبادرت به واردات قانونی این دستگاه کرده و هم چنین، کد فعال سازی آنرا به سامانه همتا اعلام نموده است. هرگونه مشکل در زمینه فقدان کد فعال سازی، عدم تطابق شناسه (IMEI) ذکر شده در پیامک تأیید فعال سازی با شناسه (IMEI) قابل مشاهده بوسیله #۰۶#* و …، باید توسط شما با این شرکت در بین گذاشته شود.
درصورتی که در پاسخ استعلام اصالت از سامانه همتا، ذکر شده بود «واردکننده: به صورت مسافری»، یعنی این دستگاه صرفاً جهت استفاده شخصی مسافر وارد کشور شده و نباید مورد استفاده ی تجاری قرار بگیرد. هم چنین، این دستگاه فاقد هرگونه گارانتی یا خدمات سپس فروش بوده و در صورت بروز مشکل احتمالی در آینده، شخص خریدار، مرجع معتبری برای رفع مشکلات خود نخواهد داشت. بدین سبب سفارش می شود از خرید این دستگاه، اجتناب کنید.
از طرف دیگر اگر در پاسخ استعلام اصالت از سامانه همتا، ذکر شده بود «واردکننده: صرفاً مناطق آزاد»، یعنی پرداخت عوارض این دستگاه، منطبق بر ضوابط مصوب در مناطق آزاد تجاری بوده و این دستگاه ها، صرفاً در همان مناطق آزاد، امکان استفاده از خدمات شبکه اپراتوری را دارا خواهند بود. بدین سبب اگر قصد استفاده از این دستگاه در داخل ایران و خارج از مناطق آزاد را دارید، سفارش می شود از خرید این دستگاه، اجتناب کنید، برای اینکه به زودی، نمایش خدمات اپراتوری برای این دستگاه ها، در خارج از مناطق آزاد تجاری، قطع خواهد شد.
درصورتی که در پاسخ استعلام اصالت از سامانه همتا، ذکر شده بود «واردشده با ارز دولتی»، یعنی واردکننده این دستگاه، برای واردات آن ارز دولتی دریافت کرده است. بدین سبب اگر فکر می کنید با عنایت به نرخ ارز دولتی، گران فروشی رخ داده، می توانید بوسیله نهادهای نظارتی (تعزیرات و سازمان حمایت و …)، نسبت به ثبت شکایت اقدام کنید.
اما اگر در پاسخ استعلام اصالت از سامانه همتا، ذکر شده بود «این دستگاه قبلاً با یک سیم کارت روشن شده است»، باید دقت داشته باشید، یعنی این دستگاه، قبل از این، حداقل با یک سیم کارت روشن شده و از خدمات شبکه اپراتوری بهره برده است، بدین سبب نباید بعنوان دستگاه آکبند، نمایش شود. در صورتیکه این عبارت درانتها پاسخ استعلام اصالت ذکر نشد، اظهارنظر قطعی در زمینه روشن شدن این دستگاه نمی توان داشت.
همین طور چنانچه در پاسخ استعلام اصالت از سامانه همتا، ذکر شده بود « شناسه (IMEI) دستگاه قانونی نیست ولی مشمول طرح ثبت تلفن همراه نیست»، یعنی این دستگاه هنوز مشمول طرح رجیستری نشده و می توانید با قرار دادن سیم کارت در دستگاه و استفاده از آن، شناسه (IMEI) را بعنوان شناسه (IMEI) دستگاه قانونی ثبت کنید.



You may also like